Share

Lika illa-retoriken

Varje gång en ny debatt som rör privilegium och förtryck blossar upp i sociala medier kommer samma invändning från den grupp som pekas ut som priviligerad: Men det är faktigt jobbigt att vara man/vit/hetero/cis/smal/neurotyp/monogam/medelklass/medelålders OCKSÅ!!! Nu måste ni som just beskrev era marginaliserade livsvillkor lyssna på mig, som redan utgör normen och får all plats i samhällsdebatten, när jag tar över ert debattforum också och berättar hur jobbigt det är att vara jag. När jag tänker efter är det faktiskt LIKA ILLA att vara man i patriarkatet - för att förutom att jag blev ledsen en gång när en tjej inte ville ligga med mig så har jag hela feminismen och pk-Sverige emot mig.
 
Mitt svar har fem delar:
 
1. Klart det är jobbigt att vara man/vit/hetero/cis/smal/neurotyp/monogam/medelklass/medelålders ibland. Det är tufft att vara människa. Sömnbrist, sjukdom, trafikstockning, olycklig kärlek, otur i jobbsökande och utspillt kaffe drabbar alla ibland. Ingen har någonsin påstått att privilegierade personer är immuna mot olyckor. De är däremot inte strukturellt missgynnade i hela samhället. En vit person ses inte genom ett filter av annorlundaskap som århundraden av kolonialism och vithetsnorm skapat, som gör rasiferade människors vardag svårare innan de ens öppnat munnen. Däremot kan förstås en vit person ha en dålig dag, en dålig vecka, ett dåligt liv, och behöva omtanke och uppmuntran. Det individuella lidandet frånkopplat maktstukturer är inte vad vi mäter här.
 
2. Öh nej, du behöver inte tala om dina problem du har i egenskap av normen just när någon annan initierade en diskussion om utanförskap? Om tjocka personer beskriver hinder de har i vardagen, problem med självkänsla och diskriminering för att de bryter mot smalhetsnormen, kan ju smala personer lyssna, lära och försöka förstå hur vi tillsammans kan krossa denna skadliga norm. Självklart kan smala personer prata om sina erfarenheter som smal, ätstörd, underviktig, whatever - men inte just i detta forum, just denna sekund.
 
3. Denna förbaskade mät-hets. Varför ska allt jämt vara LIKA ILLA? Så fort vi talar om mäns våld mot kvinnor måste någon påpeka att kvinnors våld mot män är lika illa. Så fort människor med psykiska sjukdomar berättar om sin vardag måste friska personer berätta att de minsann också har det (lika) svårt. Alla individer kan som sagt ha det (lika) svårt, men när vi snackar strukturer drabbar de inte all lika. Självklart finns det nackdelar med att vara man i patriarkatet. Hur mysigt är det att förnekas tillgång till sina känslor och uppmuntras till våld som uttrycksform?Men det är liksom inte 50-50. Mannen är fortfarande normen, en man får fortfarande alltid vara människa i första hand och sitt kön i andra hand, män har fortfarande den politiska och ekonomiska makten i samhället, och i de flesta familjer, och mäns åsikter och världsbild ges tolkningsföreträde. Det finns tillfällen när patrarkatet drabbar män i egenskap av att de är män, men som kvinna kan du aldrig, aldrig undkomma de orättvisa spelregler patriarkatet sätter upp. Det är en viss skillnad
 
4. "Det är minst lika jobbigt att vara normen i en normkritisk rörelse som att vara normbrytare i samhället."
Jag hör varianter av detta påstående ganska ofta. "Det är tufft att vara vit antirasist." "I min bekantskapskrets är jag den enda heteromonogama personen - jag blir faktiskt retad ibland!" "Jag mår så dåligt över att vara feminist och behöva inse att jag har privilegier som man, det är jag som förtjänar uppmärksamhet här."
 
Att ens självklara maktposition blir ifrågasatt i normkritiska feministiska kretsar är förstås jobbigt - på ett högst personligt plan, i en kvart, innan du går ut från mötet och tar tunnelbanan utan att bli stoppad av spärrvakten, går genom parken utan att vara rädd för våldtäkt, kommer hem till din bostadsrätt som du aldrig riskerar att bli vräkt från, kollar på lite jobbpapper inför jobbet du fick via kontakter och loggar in på nätet där du kan formulera dig på ett sätt som gör att folk lyssnar och din modiga åsikt om allas lika värde hyllas.
 
Jag förstår att det är jobbigt att inse att en har privilegier - eftersom det innebär ett ansvar, som inte fanns där innan uppvaknandet i ens bekväma normbubbla - men att plötsligt inte ha en bekväm maktposition i ett begränsat forum eftersom andra människor i en normbrytande miljö ges tolkningsföreträde på sina upplevelser istället för dig, är liksom inte samma sak som att konstant utsättas för ett strukturellt förtryck från hela samhället.
 
Som priviligerad har du hela världen bakom dig, och den feministiska kampen eftersom du valt att kämpa för den goda sidan, och ibland blir det lite jobbigt eftersom vårt mål är att störta de maktstrukturer som är bekväma för dem på toppen. Det räcker att du som heteromonogam slår på TVn en minut så blir du bekräftad, eller läser en random bok, eller frågar en terapeut om råd, eller pratar med en äldre släkting - du behöver kanske inte ha konstant bekräftelse även från alla delar av din valda bekantskapskrets? Jag menar, poly-personer och homo/bisexuella klarar sig ju liksom utan denna konstanta förstärkning av att deras livsföring är den korrekta nästan jämt, eftersom deras berättelser inte får synas så ofta. 
 
 
5. Teori och abstrakta diskussioner i all ära, konkreta exempel är ändå obetalbart. Såhär skriver Natasja Blomberg apropå senaste tidens smalhetsideals-diskussion:
 
VARJE gång jag postar en bild på min tjocka kropp eller uttrycker nån form av positivitet över min vikt så fullkomligen väller det in folk som ska berätta för mig hur ohälsosam jag är. Många uttrycker oro för att jag ''glorifierar övervikt" och att fetma ska bli ett nytt ideal.
 
På detta har många reagerat med att säga att det minsann är jobbigt att vara smal också. 
 
Jag har aldrig, A L D R I G, fått en negativ kommentar om min kropp på sociala medier. En gång har jag fått höra "Oj, vad du är smal" - men det är ju knappast en förolämpning, det är ju bara ett faktum att jag inte har så mycket kroppsfett. Visserligen har jag inte lika många följare som Lady Dahmer, men detta är erfarenheter som upprepas av många tjocka personer, även de som inte är rikskändisar. 
 
Det är klart att jag har haft mina duster med min kropp - ingen kvinna kan växa upp i denna värld och inte ifrågasätta sitt värde och sin rätt att existera i den form hon vill - men samhället har aldrig bråkat med min kropp. Och då har jag alltid, sedan mina första levnadsmånader, varit kliniskt underviktig. 
 
Jag kan bli ledsen när debatten förs i termer av "riktiga kvinnor" som ska ha kurvor, och "äckliga benrangel" som är smala kvinnor, men att tjocka människor berättar om sina erfarenheter? Om hur tufft det såklart är att aldrig hitta positiva förebilder, bli utdömd som inkompetent eller lat, som vacker "trots att"? Hur kan jag ta illa upp för det?
 
Det är jobbigt att vara smal ibland, att behöva försvara sina matvanor eller visa på sin minimala benstomme för att folk inte ska oroa sig. Men det är ingenting mot att leva i en värld som vill korrigera din kropp konstant för att dess konturer inte passar in i den snäva mall den ställt upp. Det är inte LIKA ILLA.
 
 
Tack till alla modiga aktivister som berättar om sina erfarenheter utanför normen - för att ni ger oss andra en möjlighet att vara bättre allierade och insikter i hur vi tillsammans kan krossa normerna!
 
/Zäta
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: honungsbi

Helt rätt! Att det kan vara så svårt att fatta för så många! Och sorgligt att så många annars vettiga feminister verkar helt blinda för fettföraktet.

2014-04-15 @ 13:23:03
URL: http://honungsbi.wordpress.com
Postat av: Tyckmyckna

Stående ovation.

2014-04-15 @ 16:43:52
URL: http://tyckmyckna.blogspot.se
Postat av: Tore Hjulman

Jag håller med. En sak som jag ev. tycker är problematisk är dock när uppdelningen i priviligierad och underpriviligierad beskrivs som om den vore statisk. Som om priviligierad vore en position knuten till en bestämd uppsättning individer och som innehar denna hela livet. T.ex. när du skriver att även priviligierade personer kan drabbas av olyckor, sjukdom, otur i jobb- och kärleksliv osv. Kan inte också en på andra sätt priviligierad person, hur mkt vit man och hetero denna än är, bli strukturellt underordnad av t.ex. en sjukdom, arbetslöshet eller en normbrytande relationsstatus? Kanske skulle en större medvetenhet om att identitet och makt är flytande, och inte absolut infrätt i oss som människor, också kunna vara kunna vara ett sätt att motivera dem som känner sig utpekade som förövare?

Svar: Jo absolut, det är så jag ser det! Inte alltid lätt att få fram alla perpeltiv i ett inlägg :) Jag är tex super-privilegierad i vissa sammanhang och väldigt marginaliserad i andra som vit medelklasskvinna i samkönad relation.
Zettermark med Z

2014-04-15 @ 17:02:39
Postat av: The Worrying Kind - Mitt liv med social fobi och ångest

Du är så himla klok, jag blir så glad av dina texter! :-D

2014-04-15 @ 18:02:43
URL: http://theworryingkind.se/
Postat av: SanityAssasin

Så jävla bra skrivet! :D

2014-04-15 @ 19:30:17
Postat av: maria

Hej! Kände bara att jag måste säga att jag tycker din blogg är jättebra! Har ramlat in nångång här tidigare men inte tagit mig tiden att läsa så noga, nu ska jag försöka med det tänkte jag. Välformulerat och fina analyser, blev jätteglad av att hitta dig! :)

2014-04-15 @ 19:47:57
Postat av: Erika

Klockrent! Du är fantastisk Zäta!

2014-04-15 @ 23:50:52
Postat av: Henrietta

Bra skrivet!! Håller med till fullo!!

2014-04-16 @ 14:48:31
Postat av: A

Håller med dig i nästan allt, men:
"3. Denna förbaskade mät-hets. Varför ska allt jämt vara LIKA ILLA? Så fort vi talar om mäns våld mot kvinnor måste någon påpeka att kvinnors våld mot män är lika illa."

Det var en dålig jämförelse. Att man påpekar detta är sällan för att peka på hur det MINSANN är lika illa utan för att lyfta fram en otroligt utsatt grupp som inte får någon hjäl, till skillnad från kvinnor i samma situation.

En kvinna som misshandlas av en man har möjligheten att gå till polisen eller söka hjälp hos en kvinnojour. Det är inte alltid det hjälper, men möjligheten finns.

En man som misshandlas av en kvinna har ingenstans att vända sig. Många som sökt hjälp hos polisen berättar hur de blivit utskrattade eller blivit tillsagda att 'ta det som en man'.

2014-04-17 @ 16:20:30
Postat av: Intersexorwhat

Fick inspiration av detta inlägg och slängde ihop ett inlägg om hur jag är privilegierad och att nästan alla har något privilegium. Om du är intresserad av att läsa så hittar du det här: http://intersexorwhat.blogg.se/2014/april/att-vara-privilegierad-2.html

2014-04-18 @ 13:03:39
URL: http://intersexorwhat.blogg.se
Postat av: ka

Helvete vad bra text. Ståpäls!

2014-04-22 @ 22:41:22
Postat av: Emelie

SÅ bra skrivet! Tack! Jag kämpar nästan dagligen med att diskutera dessa punkter med folk (folk = 99% dudes). Senast idag. "Fi är ju inte jämställda", "Man kan inte utgå från bara ett (kvinnornas) perspektiv" "Det är jobbigt att bli misstänklighetsgjord som man, man mår dåligt av det." "Jag är för jämställdhet men feminismen har fel perspektiv" osv osv osv in i oändligheten och vidare.

Känns så sjukt att man ska sitta och försvara mänskliga jäkla rättigheter? Tack för detta inlägg, man behöver likatänkande för att stärka sig själv i sitt resonemang och du sätter ord på det jag tänker (men inte riktigt kan formulera) väldigt bra.

Kramis!

2014-05-27 @ 16:47:35



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0