Share

Röda ord

Jag har just avslutat en fyrasidig akademisk essä om kroppens betydelse i kunskapsproduktionen och har inte några ord kvar i huvudet, så jag publicerar min insändare som jag skrev till UNT i ett förbannat tillstånd häromdagen istället. Jag blev lite trött på gubbarna som inte kunde unna andra personer ett uppslag om mens i en vecka.

Det är nästan komiskt att de insändare som är kritiska till UNT:s fantastiska initiativ "mensveckan" hänvisar till hur äckligt det är att läsa om mens till frukosten. Personligen tycker jag att krigsreportagens bortsprängda lemmar, våldtagna och misshandlade kvinnor  och dricksvattensituationen som dödar fyra spädb arn i minuten är betydligt mindre aptitretande. Det är uppenbart att föraktet handlar om något annat än känsliga magar. Att kvinnokroppen anses lite äcklig är inget nytt. Kvinnor har sedan antikens idétradition associerats med sin sin känslosamma kropp, medan männen haft förmåga till rationalitet och förnuft, vilket gör kvinnorna opålitliga och i behov av att tämja sin "läckande" kropp. Det vore kanske lockande att tro att vi kommit längre idag, men kvinnors kroppar anses fortfarande vara fyllda med opålitliga hormoner och blödningar som, uppenbarligen, borde tystas ned.

Det övergår nästan mitt förstånd att någon efter en artikelserie som till åtminstone hälften handlat om hur svårt det blir för kvinnor när mens är tabu, hur de måste lida i svåra smärtor eftersom de inte fått tillräckligt information eller begränsa sina liv eftersom de lärt sig att skämmas över sina egna friska kroppsfunktioner, kan skriva som Karl Eriksson gör: "varför ska mens uppmärksammas? löjligt..." Hur kan någon missunna en halv mänsklighets erfarenheter, problem och funderingar kring detta månatliga fenomen ett uppslag per dag i en vecka? Det visar bara än en gång vilka människor som är intressanta och viktiga att lyssna på. Min rätt till hälsa, delade erfarenheter och information som gör att jag inte behöver skämmas för min kropp, är varken löjlig eller äcklig. Den är livsviktig.

Tack UNT för att ni förstått detta och ignorerat de röster som inte är kapabla att unna andra personer ett uppslag om något som de inte tror berör eller inte intresserar dem.

/Zäta

Update. Tydligen publicerade UNT min kommentar. HÄR om ni vill läsa.
Share



Kommentarer
Postat av: Stina

BRA BRA BRA!!!

2010-04-01 @ 19:31:37
URL: http://stinablomback.blogg.se/
Postat av: Quat

Mangrisar är de allihopa... innerst inne...

2010-04-02 @ 11:28:07
Postat av: Olof

Lära sig veta hut ska de!

2010-04-02 @ 20:12:26
Postat av: Katrus

Vilket datum publicerades insändaren/kommentaren? :O

2010-04-05 @ 13:47:50
Postat av: Zettermark

Påskafton :) Nu är den länkad!

2010-04-05 @ 18:12:37



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0