Share

"Ta illa upp" och "bli sårad" eller framföra relevant kritik?

Något jag verkligen irriterar mig på i jämställdhetsdebatten är när uttrycket "ingen ska behöva ta illa upp eller bli sårad" används för att berättiga en förändring. Jag tycker självklart att folk ska slippa ta illa upp och bli sårade, men när det kommer till att ha ett bra arbetsklimat eller att kritisera en maktordninghandlar det inte bara om att vissa kan bli sårade. Det handlar om mycket mer än så.

Om jag säger att jag är skitdålig på att laga mat och får svaret "höhö, då är du ingen riktig kvinna!" blir jag inte sårad. Jag tar heller inte illa upp. Jag vet att jag är en riktig kvinna och att personen skämtade. Däremot kan jag bli irriterad över att någon utnyttjar ett enligt mig orättvist system där det skulle vara viktigare för kvinnor än män att kunna överleva genom föda och skämtar på min bekostnad.

Jag har två saker emot att vi tjejer skulle "ta illa upp" hela tiden:


1. Det placerar vår kritik på ett personligt och känslomässigt plan som alltid anses mindre relevant än ett förnuftsbaserat beslut. (Nu är jag fullt medveten om att de båda hänger ihop, men lite förenklat tycker jag ändå att det stämmer så.) Det handlar bara om att du som person är överkänslig, inte att det som sas faktiskt var otrevligt eller nedsättande.

2. Det osynliggör bakomliggande maktordningar genom att det blir personligt och det blir hycklande. Vem skulle säga: Det finns inga färgade personer här inne så nu är det fritt fram att skämta rasistiskt om hur korkade de är! Vissa strukturer vill vi inte förstärka oavsett vilka som är i rummet.


Självklart behöver vi ibland ta särskild hänsyn till folk. Människor med någorlunda social kompetens brukar inte klaga över hur korta de är när någon de vet har komplex för sin ringa längd är i samma rum, då går det att hålla inne med den saken. Men att säga att undvika sexism är att ta hänsyn till vissa känsliga tjejer håller inte. Det drabbar alla. Alla maskulinister och vanliga killar som någonsin klagat över att feminismen bara pratar om tjejer och att det faktiskt är jobbigt att vara kille också skjuter sig själva i foten om de börjar uttrycka sig sexistiskt. Säger de något om hur tjejer bara är till för att knulla äsger de också att killar alltid vill knulla - något många klagar över som en jobbig stereotyp. Säger de att bara killar är ute i den riktiga världen och tjejer är så himla skyddade ogiligförklarar de inte bara alla kvinnors världsbild (vilket förstås är tillräckligt hemskt) utan de lägger också mer ansvar på sig själva som "familjeförsörjare" eller "moraliska varelser" eller "riktiga människor" - återigen något det ofta klagas över: killars stora ansvar.

Jag vill förtydliga att detta inlägg handlar om hur responsen på kritik av humor eller nedsättande kommentarer kan förvandlas till irrelevant känslosvammel genom att hänvisa till att vissa så lätt bli sårade, inte om sexistiska skämt i sig. De kan vara roliga ibland och hemska ibland, men nu diskuterar jag enbart en viss typ av respons.

Detta är ytterligare en typ av tolkningsföreträde som folk tar sig. Du kritiserar inte, du tar illa upp för du är lite känslig och jobbig. Som alltid är det bästa sättet att hantera det att påpeka tolkningsföreträdet. Sedan går det också finfint att vända på steken och säga: Så din rätt att skämta nedsättande på min bekostnad skulle väga tyngre än min rätt att slippa bli förolämpad? Det snedvridna i hela sexist-språk-debatten är ju att de som argumenterar för att alltid få skämta om precis allt inför alla och att det blir så jobbigt att alltid tänka på vad man säger -  argumenterar för sin rätt att trycka ned andra för sitt eget höga nöjes skull - medan den andra sidan argumenterar för att slippa bli förminskade i tid och otid på ogenomtänkta sätt.

Det är förstås okej att ta illa upp också, om det verkligen känns så. Det händer ju att skämt träffar precis fel och faktiskt sårar, och då är det inget fel med att vara ärlig med det - folk vill sällan medvetet såra varandra. Det jag vänder mig emot är att använda "sårad" som ett ogiltigförklarande och att använda sig av det hela tiden, för vi blir inte sårade hela tiden, men kan tycka att saker är himla otrevliga ändå och vilja framföra kritik av det.

/Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: bella

har precis skummat igenom din blogg lite snabbt & fan. det här var ju riktigt bra! Sweet!

2010-10-08 @ 21:59:21
URL: http://toodumbtorun.blogg.se/
Postat av: Elin

ååååå det där skulle jag vilja att alla A'S kompisar hade läst och accepterat.

2010-10-15 @ 18:54:39
Postat av: Michaela Henrikson

Bra blogg du har! Håller med dig och känner igen mig i det du skriver.

/ Michaela från gårkvällens festligheter i Ekonomikum :>

2013-11-24 @ 20:18:19



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0