Share

Om huvudvärkstabletter och vänskap

Ibland känns det lite som att ni läsare är min familj. Inte på samma sätt som min vanliga-IRL-familj förstås, men på det sättet att jag ofta tänker på er. Jag bekymras över hur ni mår, om ni verkligen lyssnar på mig och hur jag ska fortsätta vara intressant för er. Jag blir stolt över era prestationer och insikter som ni presenterar i egna bloggar (jag vet att jag är världssämt på att kommentera, men jag läsar alltid de bloggar som länkas här i kommentarer!) och jag tänker ofta att ni är ett stöd i en inte alltid välvillig värld. "Vad skulle bloggläsarna säga om DET HÄR!" brukar jag tänka när något osedvanligt otrevligt eller spektakulärt händer.

Så jag tänkte att ni skulle få träffa en annan del av min familj. För ungefär ett och ett halvt år sedan satt jag ny och nervös på ett styrelsemöte med RFSL när en energisk liten blond kille frågar om någon har en huvudvärkstablett, och får en av mig. "I don't hang out with girls anymore -- I had forgotten how convenient it was!" är hans kommentar. Som ni kan förstå tyckte jag att den här snubben verkade rätt dryg, trots att resten av världen verkade tycka att han var världens charmigaste. Charmknuttar som kommer undan med smygmisogyni är inte riktigt min kopp te, liksom.

Under ett antal månader och möten började jag dock förstå att det här nog var en ganska vettig person ändå. Och inte bara vettig, utan rent utav beundransvärd. Sällan har jag sett någon kämpa så hårt för en motsträvig förening, bara för att skapa en trygg plats för de som inte passar in i normen. Sällan har jag träffat någon som gör så klockrena analyser av genustrubbel och mononormer. Sällan har jag träffat någon med ett sådant kraftfullt driv, och samtidigt en sårbarhet och uppriktighet som lyser igenom. Jag vet inte när det hände, men snart så argumenterade vi samstämmigt för samma saker under mötena. Plötsligt satt vi bredvid varandra hela tiden, och gick långsamt samma väg hem. Någonstans under det där året blev vi mer än bara styrelsekollegor, och någon gång efter det blev vi vänner.

Vänner som umgicks mest hela tiden och berättade allt. Det var som att få en lågstadiebästis igen, fast utan svartsjukan och kompislistorna, och med diskussioner som stundtals gav mig intellektuell svindel. Många av de inlägg jag skrivit om kulturella tolkningar eller transpersoners rättigheter hade aldrig blivit till utan de diskussioner vi haft och de perspektiv som en person som växt upp i en annan kultur än min tillfört. Vi har haft våra tvister och missförstånd, men framförallt har vi stöttat varandra. Han har någon slagt orubblig tilltro till min förmåga och person, som när den uttrycks i stora amerikanska ord går rakt igenom alla mina lager av självtvivel och gör det mesta bra igen. Och jag någon slags uppriktighet och förståelse för de problem han stöter på och funderingar han har, som när de uttrycks i små svenska meningar verkar slå an något särskilt.

Det finaste med vår vänskap, eller kärlek som det kanske är, även om den inte inkluderar något sexuellt, är att den inte bygger på att vi kommer från samma ställe. På något sätt. Det är en vänskap som inte bygger på vilka vi har varit, utan på vilka vi har blivit.

Jag tror att ni kommer förstå vad jag ser i den här mannen, och varför det är ganska fantastiskt att ha honom på sin sida, när ni ser det här YouTube-klippet han gjorde om svenska tvångsteriliseringar efter Moas anmälning. Låt mig introducera någon som gjort mitt liv rikare och tryggare, och som jag alltid vill ha som bästis på ett eller annat sätt: Warren.


Jag kommer alltid ha en huvudvärkstablett över till dig.
/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Dea

Jag gillar Warren! Bra videoinlägg!

2011-10-03 @ 19:16:16
Postat av: Sofia

Hej! Jag har bara en liten fråga! Varför finns den här lagen? Vad är själva anledningen till tvångsterilieseringarna? Kan de rättfärdigas med något argument eller är de bara en rest av ett gammalt fördomsfullt samhälle?

2011-10-03 @ 19:19:58
Postat av: Mariana

Jag är lite småkär i honom, jag! Svårt att låta bli!

2011-10-03 @ 19:25:27
Postat av: Linda

Jättebra video, särskilt för mig som inte är så väldigt insatt i detta ämne men ändå intresserad och vill lära mig mer..

2011-10-03 @ 20:14:05
URL: http://kipukuoleehuutamalla.blogg.se/
Postat av: Levis

Vilken underbart smart människa. Sjukt bra video, och jag förstår verkligen varför han är en nära vän.

2011-10-03 @ 23:22:31
URL: http://buymeasoda.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Sjukt bra videoklipp! Det är bortom mitt förstånd att en så fördomsfull lag verkar än idag. Hoppas verkligen nåt görs.

2011-10-04 @ 09:47:35
URL: http://alung.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Vilket underbart klipp och vilken underbar kille!

2011-10-05 @ 00:25:48
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: eliz

Jag är otroligt imponerad av slagkraften du och Moa har haft genom anmälningen och genom synliggörandet/kritiken av denna unkna, sjuka lag om tvångssterilisering. Magda och jag har följt det lite och high-five:at för att det ni gör gör faktiskt en skillnad och det är så himla viktigt. Förstår ni ens själva, själva udden av vad ni skapat genom er debatt? Det tror jag nog ni gör.



Hur har Bo Sultan svarar på detta? Tänker ni söka er till ett annat sjukhus eller kräver det folkbokföring? Jag är jättespänd på att få höra fortsättningen på detta och jag hoppas verkligen Håkan (see what I did there? ;)) eller någon annan politiker tar tag i detta en gång för alla.

2011-10-05 @ 14:37:57
Postat av: Hanna

Wow! Har följt honom lite på YouTube men hade ingen aning om att han bor i Sverige! Vad har fört honom hit?

2011-10-11 @ 11:05:26
Postat av: Zäta

Hanna: Från början gratis studier och vård, sedan en make och annat fint vi har här.

2011-10-11 @ 17:48:28
URL: http://zettermark.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0