Share

När hen kom med i SAOL och Sveriges argumentationselit gick loss

Ordet hen tas med i Svenska Akademiens ordlista SAOL. Detta är tydligen det mest upprörande som hänt sedan... andra världskriget, typ. Nevermind att över 800 oskyldiga människor mördats i Palestina, att Ryssland annekterar Ukrainska landområden eller att de äldre dör som flugor i sommarvärmen eftersom det inte finns tillräckligt med vårdplatser och personal. 
 
Såhär ser det ut på Aftonbladets facebook-sida efter att de postat nyheten:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarerna fortsätter i oändlighet, och inte bara på Aftonbladets facebook, utan i alla forum med tillgängliga kommentarsfunktioner. Men dessa kommentarer verkar ändå gå att dela in i några övergripande kategorier, variationer på samma tema, som går att bemöta sakligt. Utan inbördes ordning:

1. Hen betyder redan något annat! Höna på engelska! Brynsten!

Okeeeej. Så. Svenska ord blir alltså inte upptagna för att deras stavning råkar sammafalla med ett helt annat ord på ett annat språk. Undrar hur många ord vi skulle ha kvar med den logiken? Det brukar kontras med att "barn" betyder "lada" på engelska, men exemplen är oändliga: "fall" (höst/ramla), "full" (mätt/berusad), "gem" (ädelsten/liten metallsak som håller ihop papper), "grind" (mala/öppning i staket), "slut" (slampa/avslut) och så vidare. Detsamma gäller förstås för en mängd andra språk med liknande alfabet, även om jag bara behärskar just svenska och engelska. 

Brynsten. Det är tydligen en sån där sak en slipar sina knivar med. Även om vi nu faktiskt talar om ett ord på vårt språk, vilket gör det hela snäppet mer relevant, så faller ju ändå logiken när vi inser att det... ska vi säga inte alltför vanligaordet brynsten, redan har 5 synonymer. Det kanske är okej att vi lånar en av dessa till ett betydligt vanligare ord: ett pronomen. 
Det finns ju dessutom redan en massa ord, som delar betydelse trots att de är vanliga: Stegen, tomten, glas, mätt osv (jag är ingen lingvist men jag är säker på att de finns hundratals). Detta är inget problem i ett språk eftersom vi har uttal och sammanhang att gå på.
 
Om någon säger "hen vill åka och bada" så antar jag att alla över 1 år inte tror att det är brynstenen som vill bada, utan en person... (Och de under 1 vet ändå inte vad en brynsten är såatteh)
 
 
2. Tramsigt! Pinsamt! Töntigt!
 
Det är ett ord. Ord är inte tramsiga i sig. (Med möjligt undantag för onomatopoetiska ord som låter som fenomentet de vill härma, typ "kuckeliku")
 
 
3. Jag vill inte använda det!

Slipp då. Det är ett ord, inte en ny lag.
 
Jag vill inte använda "entrepenör", så jag låter bli. Varsågod att fortsätt med "han eller hon" och "vederbörande". Enda gången du måste använda "hen" är när någon uttryckligen sagt att de föredrar det som sitt pronomen - alltså för att visa grundläggande respekt för en annan människa. Lite som att jag måste respektera att vissa kallar sig entrepenörer.

 
4. Det finns inte 3 kön (för i helvete)! Biologin kan vi inte komma ifrån!
 
Här kan jag faktiskt ge lite credd. Jag håller med om att vi inte kan säga att det finns tre kön, lika lite som vi kan säga att det finns två eller elva.
 
Människor kommer i alla möjliga biologiska, psykologiska, sociala, kulturella och identitetsmässiga variationer.
I vissa kulturer erkänns fyra kön, i andra tre, i några bara två. På medeltiden i Europa ansågs vi alla vara varianter på ett kön (de ena med könsdelarna utochinvända, bara). Vår sociala verklighet påverkar hur vi ser på kön, hur vi känner oss och vad vi kan och vill uttrycka. Folk kan vara superfeminina i sin klädstil, känna sig som män och ha en kropp som signallerar "man" till de flesta.

Men även biologin varierar. Du kan vara född med XY och ha bröst, höfter och kvinnliga ansiktsdrag (androgenokänslighet), eller ha XXX, XXY, X0, XYY och så vidare. Könsorgan och kroppar finns i en oändlig variation, även om det vanligaste är klitoris-vagina-livmoder-äggstockar eller ollon-penis-pung-testiklar. Hormonhalter kan variera, med yttre hjälp så som läkemedel eller på grund av inre mekanismer. Och framförallt identifierar sig människor som allt möjligt. Återigen är "man" och "kvinna" vanligast, men många känner sig inte något kön alls, som både man och kvinna, som något tredje, som mest man men inte alltid och så vidare. 
 
Oavsett vetenskapsgren eller social arena, oavsett om du är medicinare eller queeraktivist, kommer verkligheten undgå enkla kategoriseringar. Och alldeles oavsett har väl detta ingenting att göra med införandet av ett till pronomen..? Hur språkligt performativ är din värld egentligen, kära biologist?
 
 
5. Det är skadligt att göra folk könlösa! Jag vill inte bli kallad hen!
 
Återigen håller jag med till viss del. Jag tycker inte någon ska prackas på en identitet de inte känner sig bekväma med. Jag känner mig tillexempel som kvinna, och vill inte bli kallad hen av folk som vet om detta. Men precis likadant känner ju de personer som inte identifierar sig som kvinnor eller män. De vill inte bli påprackade ett han eller hon som känns helt fel. (Sen har vi en liten maktdimension här också där det skadar mer att säga fel om någon som redan är marginaliserad än om någon som mig som är cisperson och alltid får min könsidentitet bekräftad).

Däremot är det ju inte skadligt att referera till anonyma personer, till exempel i lagtexter eller undersökningar, som hen. När könet är irrelevant eller okänt är det ju supersmidigt att ha ett ord för det. 

Tillsist finns det mängder av språk som inte har könade pronomen alls. Exempelvis världens största modersmåls-språk, kinesiska. Eller våra grannar i Finland. Som ni kanske har hört har detta lett till att ingen längre gifter sig och skaffar barn där, alla är superförvirrade och skolresultaten slår i botten, och samhället är på väg mot total kollaps... 
 
6. Jag är kvinna eller man, så då måste ju alla andra också vara det!
 
"Jag älskar pannkakor så då måste ju alla andra också göra det"
 
Bara för att du inte kan förstå något, betyder det inte att det inte existerar. Respekt kan utövas oavsett förmåga att förstå. Jag har jättesvårt att förstå att människor tror på ett högre väsen som ser allt och kan höra våra tankar, men aldrig visar sig på något konkret sätt, men jag kan respektera att folk är religiösa och inte avfärda dem som människor för det. 
 
 
Vad handlar detta motstånd om egentligen?
 
Som alltid, makt. Tvåkönsnormen är bekvämt för de som passar in i det. Att förvägra införandet av ett tredje pronomen är att försöka upprättahålla ett system som vissa tjänar på, på andras bekostnad. Rädslan som många talar om är en rädsla att förlora kontroll och makt. Om jag inte enkelt kan kategorisera min omgivning i två bekväma kategorier som jag fäst en massa föreställningar och associationer vid, blir det läskigt. Vem är jag då?

Hint: Du är precis samma person, bara i ett samhälle som är lite mer accepterande gentemot nyanser och minoriteter. 
 
Det är väl en trevlig utveckling? Plus att "vederbörande" är världens krångligaste ord.
 
/Zäta
 
 
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Hanna

Så bra och tydliga motargument du kommer med. Tack!

Svar: Tack! :)
Zettermark med Z

2014-07-30 @ 13:37:02
Postat av: Hanna

Så bra och tydliga motargument du kommer med. Tack!

2014-07-30 @ 13:37:13
Postat av: Hanna

Och i ren iver postade jag dubbelt.

2014-07-30 @ 13:37:47
Postat av: Millandeluxe

Stående ovationer! JUBEL och hejja rop. Dagens bärs /choklad/tårta/ valfritt till dig!

2014-07-30 @ 16:38:06
Postat av: Millandeluxe

Stående ovationer! JUBEL och hejja rop. Dagens bärs /choklad/tårta/ valfritt till dig!

Svar: bästa kommentaren! :D tack.
Zettermark med Z

2014-07-30 @ 16:38:07
Postat av: Olle

Häromdagen kom en kattunge och hälsade på och när någon refererade till den sa personen "han kanske är hungrig...eller om det är en hon". Vi flera tillfällen om olika djur vi pratade om dök samma sak upp "...eller han...eller om det är en hon". Det är var ju helt oväsentligt i sammanhanget om katten var en hona eller hane och tänkte att jag inte kunde begripa detta motstånd mot ordet hen. Nu kan ju katter kanske refereras till som "den" men det blir ju lite opersonligt.

Svar: Ja verkligen. Samt det typiska att ANTA att det är en han och sen komma på sig själv och ba "…just det honor finns också"
Zettermark med Z

2014-07-30 @ 17:30:42
Postat av: Dubbelspelaren

"Hen" i betydelsen "brynsten" uttalas väl dessutom "he:n", om jag inte tar fel, så förväxlingsrisken är väl ungefär noll i talat språk.

2014-07-30 @ 23:41:36
Postat av: Klara

Ja!! Håller verkligen med dig + ovanstående kommentarer.
Som språkvetare (med C-uppsats om hen!) kan jag också lägga till att SAOL, förutom att den som du påpekar inte är en lagbok, inte utger sig för att vara en förteckning över alla människors vardagsspråk. Själv använder jag t.ex. jättesällan orden "pjätta" ("ge någon ett lätt slag"), "deuce" ("ställningen fyrtio lika i tennis") och "halgatt" ("sjö"), men känner inte att jag måste skriva upprörda insändare eller FB-statusar om ordens existens.

2014-07-31 @ 12:29:09
Postat av: Tess

Helt och totalt superbra skrivet! Argumenten mot ordet hen är så otroligt svaga. Och som sagt, man måste inte använda det ordet. Det finns flera ord jag aldrig använder. Hen tycker jag däremot är ett väldigt bra komplement till hon och han!

2014-08-01 @ 00:53:41
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Nadja

Alltså jag älskar dig ! Jag hade den här diskussion med en bekant på Facebook. Hon började tramsa om att flickor har "blomma och pojkar har snoppis" alltså.. Tänkt om jag hade haft din argumentations förmåga! Kärlek keep up the good work

2014-08-02 @ 10:10:46
Postat av: Nadja

Alltså jag älskar dig ! Jag hade den här diskussion med en bekant på Facebook. Hon började tramsa om att flickor har "blomma och pojkar har snoppis" alltså.. Tänkt om jag hade haft din argumentations förmåga! Kärlek keep up the good work

2014-08-02 @ 10:10:48
Postat av: Alias Kvasthilda

"Personen i fråga" är ännu krångligare att skriva/säga (men man får om man vill). :-)

2014-08-03 @ 21:51:59
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se
Postat av: granen

Jubel och hejarop, stående ovationer och pepp. Jag kommer säkert att posta dubbelt nu i ren iver, men ska försöka lägga band på mig själv...

Ja, det var väl roligt, med ett nytt ord. Alltid retar det någon.

Jag säger så här. Låt de stoppa in vilka ord de vill i sin akademiska ordbok, och stoppa upp den någonstans för den delen. Bokhyllan tex. Jag kan omöjligt ha känslor över ett ord. Jag är ingen vän av ord. Jag har blott en åsikt, och ett argument.

Jag tycker, och det här är min personliga åsikt, att om det nu finns avvikande minoriteter som känner sig som ett tredje kön, eller som utomjordingar, eller vad som helst. Fine. Lägg till nya ord i boken så att blir alla glada och lyckliga. Tryck fler böcker, skövla mer skog. Bara att kunna sprida glädje med en simpel ordbok är fantastiskt.

Jag har bara ett argument mot det. Det är inget folkligt begrepp. Det är inte ett ord som har uppstått genom naturlig användning. Det har inte vuxit och slagit rot i folklagren och sedan lyfts till ett akademiskt erkännande. Det är ett ord som har tryckts ner i halsen på folk uppifrån via etablerade medier. Det är något som folk ska lära sig att använda, och hör sen.

De som har gått i bräschen för ordet hen, som är ett politiskt och ideologiskt pronomen, det är etablerade journalister och feminister.

Det krävs ingen raketforskning för att förstå vilken politisk och ideologisk bias de personerna har, men det finns studier på området om någon tvivlar. Det här är det uppenbara argumentet och det vore fräscht att inte blunda för det.

Men som sagt. Jubel och hejarop, stående ovationer och pepp.

2014-08-04 @ 17:44:45
Postat av: detnyagula.blogg.se

Tycker det är ett fruktansvärt användbart ord. Använde det senast i helgen vid en frågesport med både kvinnliga och manliga svarsalternativ. Hade det inte behövts som ord hade det inte provocerat så mycket.

2014-08-11 @ 11:01:22
URL: http://detnyagula.blogg.se/
Postat av: När Annie fotograferar i USA

Ja, där skrev du många kloka ord. Riktigt härligt att läsa. Jag fattade först inte riktigt att det fanns ett behov för ordet och jag förstår fortfarande inte att det finns folk som inte identifierar sig som män eller kvinnor (för jag har aldrig pratat om det med någon som sagt sig vare sig eller så jag har aldrig träffat på problemet) men jag känner inte att jag behöver det heller. För sedan jag hörde det har jag insett hur praktiskt det är att ha ett ord som är lite vad som/mitt emellan/inget av det. Jag använder det ofta. Det är ju jättebra. "Jag var hos doktorn idag." "Jaha, vad sa hen?". Grymt bra! Slipper diskriminering! "vår dotters lärare ringde förut" "Vad hade hen på hjärtat då?". Riktigt praktiskt. Jag ser en fin framtid för Hen. Det är ett ord som kan användas väldigt vettigt precis som vilket ord som helst.

Språk utvecklas hela tiden. :-) Det är ju en del av charmen! Man kunde inte säga "chilla" när jag var liten, mina föräldrar protesterade när jag började säga det. Nu vet varenda unge vad jag menar när jag säger det och mina föräldrar tänker inte på det längre.

2014-08-12 @ 09:40:27
URL: http://narannie.se
Postat av: Kikan

Underbar text!!!!! Håller med dig till punkt och pricka. Fattar inte att folk blir så upprörda av tre små bokstäver. Det är ju ett jättesmidigt ord som jag ofta inser fungerar utmärkt. Kram Kikan

2014-08-12 @ 10:52:14
URL: http://hemmahoskikan.se
Postat av: Felicia - serier/film

Grattis till veckans blogg

2014-08-13 @ 09:51:07
URL: http://efji.se
Postat av: Anonym

Jag brukar väl vanligtvis vara den som är orimligt öppen och verkligen försöker förstå människor oavsett vilka skumma (i min meningen) åsikter de kläcker ur sig. Men jag är verkligen fullständigt oförmögen med att förstå detta motstånd. Det är inte direkt så att kuken ramlar av och man tvingas vandra genom livet utan kön ifall man använder det. Och jag orkar inte vara förstående utan vill snarare gå och lägga mig under en kudde och vakna upp utan att tröga folk kräker ur sig _hjärndöda_ argument. Satan vad förbannad jag blir. Bra inlägg f ö!

2014-08-13 @ 17:35:11
Postat av: Simone

Blir så himla trött på folk som blir arga på användandet av ordet "hen"... Känns som ett himla egoistiskt och trångsynt beteende.
Men älskar dina come backs! Grymt! :)

2014-08-14 @ 12:28:33
URL: http://atsimones.blogg.se
Postat av: Emelie

Är det något som är tramsigt eller löjligt med detta är det just de negativa kommentarerna/diskussionerna! Det finns vettigare saker att lägga sin energi på.
Jag förstår innebörden kristallklart och har definitivt ingenting emot att det läggs in i SAOL, men jag finner aldrig tillfället att använda ordet själv trots att det värsta jag vet är att stoppa människor (eller nånting annat heller för den delen) i fack..

2014-08-14 @ 17:47:59
URL: http://mliandersson.se
Postat av: Roxy Moon

Jag har inte pallat läsa bloggar öht på skitlänge så nu när jag äntligen tog tag i det blev jag överväldigande glad att du skrivit så mycket fantastiska texter sen senast. Du hör till de få bloggare som har skakat om hela min världsbild. Du är grym!

Svar: Men tack vad fint att höra!!
Zettermark med Z

2014-08-15 @ 09:56:46
URL: http://roxymoon.blogg.se/
Postat av: Jonna

Klockrent! Och vad skönt att äntligen höra kritik mot ordet entreprenör.

2014-08-15 @ 15:08:59
URL: http://ladilettante.blogg.se
Postat av: Sara

Jag blev glad när hen kom in i SAOL! Hipp hipp hurra-glad! Och din strålande argumentation för ordet bidrar ju definitivt! Känns tragikomiskt att så många blir upprörda av ett valfritt, men för många så väldigt underlättande, ord. Att SAOL tar in hen känns liksom som ett fint oficiellt erkännande kan jag känna.

2014-08-17 @ 14:57:21
URL: http://thevelvetpond.blogg.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0