Share

Feminitet, värde och utseende som handelsvara

Att vara ihop med en transtjej synliggör vissa saker som jag aldrig har tänkt på tidigare. Jag vet att det inte finns en sorts flickighet eller bara ett sätt att vara tjej på - det finns ju miljarders! men det är ändå saker jag märker att jag tar för givet att tjejer ska veta.

Oftast är det fåniga småsaker, som att det sliter mer på håret om du fönar det varmt än om du använder kalluft eller att ögonen ser större ut om du har en ljus skugga närmare ögonvrån. Återigen förstår jag att detta inte är något som alla tjejer vet eller är intresserade av, men jag skulle ändå vilja diskutera vissa av de större drag som synliggörs när någon som inte växt upp som tjej ska agera och passera som en och vilka indikationer detta ger kring modern femininitet.


Det ger delvis en dyster blid av feminintet. Många av de saker jag lägger märke till handlar om utseende och utsida. "Om du gör såhär framhäver du det här." "Sånna där passar med dom här." Utseende och framförallt den sexuella dragningskraft som denna fixering syftar till att förbättra har varit och är ytterst viktig för kvinnor i vår kultur. Det beror inte på att tjejer har smink-gener eller är oförmögna till "verklig tankekraft" som så många filosofer, män och politiker velat göra gällande, utan helt enkelt på att det har varit kvinnors enda handelsvara i ett samhälle som berövat dem all möjlighet till självständig försörjning och autonomi. Förr i tiden var det enda sättet för kvinnor att uppnå makt, trygghet och inflytande att gå genom män - genom att gifta sig. Kärleken och den sexuella äganderätten (om du gifter dig med mig så att jag får ett najs liv, lovar jag att knulla med dig och baraa med dig) skapade en feminitet som var helt inriktad på att först utnyttja och sedan tillfredställa manliga behov. Myten om den förförsika kvinnan och kvinnans sexuella övertag är alltså inte baserad på att kvinnor är specifikt onda varelser rent biologiskt, utan på att männen hade pengarna och makten.

Idag ser det inte riktigt ut på samma sätt, men tankarna om vad kärlek är (sexuell äganderätt och trygghet) och hur mäns och kvinnor sexualitet (omättlig vs. lockande för män och inte särskilt viktig i sig själv) ser ut lever kvar. Dessutom är det fortfarande så att män tjänar bättre och har mer makt, så vägen till makten går fortfarande delvis genom män. I grova drag kan det sägas att feminitet blir värdefull först när den bekräftas av män, tillskillnad från maskulinintet som har värde i sig. Det är odiskuterbart positivt att vara stark. Det är tveksamt om det är positivt att vara omhändertagande eller snygg. 

En av de största slitningarna inom feminismen är mellan dem som anser att vi ska uppvärdera femininiteten och de som anser att vi ska överge dess klassiska uttryck för att de bara är nedvärderande. Jag anser inte att läppstift i sig är nedvärderande, även om det anspelar på en tradition där kvinnans utseende är det enda som betyder något. Som tur är lever vi inte i en deterministisk värld och vi har friheten att inom vissa ramar välja hur vi tolkar vår verklighet. Jag tror att den mest lukrativa vägen är att erkänna vilken bakgrund många av våra femininia uttryck har och med den vetskapen omtolka och göra dem till våra egna.

Min flickvän är lesbisk. Hon vill inte vara vacker för män ur förförelse-synpunkt alls, men hon använder sig ändå av klassiskt feminint kodade strategier för att känna sig attraktiv ibland. Världen är som sagt inte deterministisk och detta är ett sätt att omtolka begär och femininitet. Att ha rosetter som ett politiskt statement är ett annat sätt, och att ha söta klänningar för att de får en att må bra, oavsett varför, är också ett sätt.

Det blir fel när tjejer mäter sitt värde i killars ögon, men det är helt okej att använda kvinnliga attribut som brukar bli värdefulla genom manliga ögon, så länge du förstår att ditt värde inte sitter i attributen eller i någons som helst ögon förutom dina egna.

/Zäta



Share



Kommentarer
Postat av: ellen

åh vad du är bra!!!

2010-12-29 @ 00:10:23
URL: http://rekis.blogg.se/
Postat av: sofia

kära namne, jag älskar din blogg! så begåvad.

2010-12-29 @ 18:07:45
Postat av: Zettermark

Åh wow tack vad fint!

2010-12-29 @ 22:29:07
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du skriver så himla bra!

2010-12-30 @ 18:11:42



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0