Share

Om riktiga kvinnor och skadliga kommentarer

En diskussion jag är evinnerligt trött på är den om Riktiga Kvinnor. Kriterierna kan variera, men brukar generellt koka ned till ungefär: Breda barnfödarhöfter och rejäla tuttar. 
 
Snacket om riktiga kvinnor är en slags kontroll av kvinnokroppen, av kvinnors liv, förklädd till harmlösa komplimanger. Varför det?
 
 
Har ni tänkt på att En Riktig Man definieras av sina karaktärsdrag, typ stark och känsloinkompetent, medan En Riktig Kvinna definieras av sin kropp? Detta sätter fingret på något. Detta visar att kvinnor fortfarande i mycket högre utstäckning än män görs till sina kroppar. Det är viktigt för alla att vara attraktiva i samhällets ögon, men för kvinnor är det alldeles livsavgörande. Dylika domar över kvinnors kroppar får alltså mer kraft i och med det bakomliggande system som redan trycker så mycket på just kroppens utformning hos kvinnan.
 
I ett könsnormativt samhälle blir personer bara godkända som antingen män eller kvinnor, och att säga att någon är en riktig kvinna är att säga att någon annan inte är det - och därmed knappt existerar. Det är att ta tolkningsföreträde på vem som är en godkänd kvinna, en godkänd människa. 
 
Kvinnor kan se ut på miljarder olika vis, med snippor och snoppar och enorma bröst och mycket små och runda magar och vackra valkar. Vi är alla precis lika riktiga. Att hylla stora och tjocka kroppar kan förstås vara subversivt och är alldeles nödvändigt i ett samhälle med dille på smalhet, men det kan göras utan referenser till vem som får och inte får räknas som kvinna.
 
Betyder detta att folk inte får tycka om breda höfter och stora bröst? Eh nej. Folk får ha precis vilka preferenser de vill, men det är inte en mänsklig rättighet att ge uttryck för dem exakt när och var som helst. Hur du uttrycker dig väger in. Tillexempel går det finfint att säga (i rätt sammanhang) "jag tycker breda höfter är skitsexigt". Den meningen behöver liksom inte avslutas med "...det är så riktiga kvinnor ska se ut!" Det kan få vara en preferens som finns helt i sin egen rätt. 
 
Däremot måste män lära sig att kvinnor inte ständigt är sjukt intresserade av vad de tycker om världen i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Det här med att kvinnor reduceras till sina kroppar och till lustobjekt för män är liksom inte ett soft inslag i världsordningen. Det är något vi vill och kan förändra. Exempelvis genom att fundera igenom när det är relevant att prata om sina preferenser. På dejt, har kemi och vill ge komplimang? Kör. I lunchrummet på jobbet pga läste en tidningsartikel om kvinnor som bantar? Håll truten.
 
Sedan kan det också finnas en idé att ha i åtanke vilka normer som redan finns i samhället. Att stora bröst anses attraktivt på kvinnor har väl exempelvis inte undgått någon över fyra år, så att prompt hävda sitt rätt att högljutt basunera ut just denna preferens är kanske lite onödigt. Det är okej att tycka så, hela världen vet redan det. Precis på samma sätt som att det är onödigt att spä på en smalhets genom att snacka vitt och brett om hur attraktivt just du finner just det, medan det kan ge positiva efterverkning att hylla stora kroppar (utan referens till egna sexuella intressen alltså). Dina ord kommer att få olika innebörd beroende på vilken förförståelse som finns hos mottagaren. Det är kanske surt när du bara ville berätta lite om dina känslor, men så ser världen ut och det är bara att förhålla sig till. 
 
Det här handlar också om reproduktion och obeghagliga biologisktiska idéer. Mellan raderna, och ibland explicit, säger Riktiga Kvinnor-förespråkarna att kvinnans primära roll egentligen är att föda barn. Breda höfter kopplas som bekant ihop med vaginal förlossning och stora bröst med amning. Att detta, inom vissa gränser, är biologisk bullshit, verkar inte bekomma dem. Höfternas form och storlek spelar förstås roll för om ett barn kan komma ut den vägen, men det är framförallt formen och storleken inuti, och inte den bredd som uppmäts utifrån, som spelar roll. När det kommer till bröst är det bara bullshit rakt av. Det finns ingen korrelation mellan bröststorlek och mjölkproduktion, möjligen till lagringsförmåga, men individuella faktorer spelar ändå störst roll. Men alldeles oavsett hur sanningsenliga evolutionsbiologiska drivkrafter är, så kan vi ju förkasta tesen att kvinnor idag bara skulle existera för att ploppa ungar. Vad som är evolutionärt gångbart och socialt efterstävansvärt idag är nämligen inte samma sak. Kvinnor har närmligen - surprise - egna, rika liv och existerar helt i vår egen rätt, oavsett om vi väljer att få barn (och hur de kommer till välden). 
 
När människor, och framförallt män, pratar om Riktiga Kvinnor som en viss kroppsform, förstärker de en struktur där kvinnors attraktivitet blir deras primära syfte i livet. De villkorar kvinnlighet till att handla om vad de finner snyggt, istället för hur andra människor känner sig. Och det påverkar människor. För det handlar inte bara om lösa sturkturer som verkar sväva där ovanför samhället, utan om den inverkan det har på enskilda, verkliga kvinnors liv. Jag vet inte hur många stunder jag som tonåring ägnade åt att oro mig över att bli godkänd som kvinna. Hur ofta jag fått höra saker som "flickkropp", eller varför inte den charmerande: "pojkkropp". Det tog mig år och feminismen att komma överens med den kropp som jag en gång hade haft en okomplicerad barnarelation till igen. Gör inte så mot folk. Det är så onödigt, när det egentligen är så enkelt:
 
Jag är kvinna, därför har jag en riktig kvinnokropp. 
 
/Zäta
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Anna Hultin

Bra skrivet! Jag håller helt med. Jag skulle också vilja lägga till att en "klassisk kvinnokropp" inte heller är någon garanti för att räknas som En Riktig Kvinna. Jag vet inte hur många gånger jag hört att jag är "inte så feminin"/"pojkflicka"/"ganska manlig", inte pga min kropp, utan för att jag gillar en viss sorts film, inte sminkar mig, föredrar grönt framför rosa etc. Viljan att tala om för kvinnor att de inte är Riktiga Kvinnor verkar vara sammankopplad dels, som du säger, med viljan att reducera kvinnor till kroppar, och dels med idén att kvinnan ska vara en förutsägbar (och därmed hanterbar) varelse utan individuella drag.

2015-02-01 @ 12:17:48
Postat av: wigwag

Skitbra skrivet.. Du är bäst och helt klart på riktigt. Förresten. Kolla in Anna Pogorilaya, 16-årig rysk konståkartjej, i hennes uppvisningsprogram där hon dansar, bryter sig loss, som fågel fenix, och blommar ut till den fantastiska människa hon förmodligen är. Oerhört starkt och jag tror du skulle gilla hennes lilla hbtq-mästerverk. Mig tog numret fullständigt andan ur. Så vackert.

2015-02-01 @ 18:07:34
Postat av: lili

Skitbra skrivet! Förr brukade jag bli sårad när folk sa att man måste se ut på ett särskilt sätt för att vara en riktig kvinna eftersom jag inte alls ser ut så, men nu tänker jag bara, vafan alltså. Jag identifierar mig som kvinna, på vilket sätt är jag mindre kvinna än någon med mer yppiga former? Och, förresten, jag skiter fullständigt i vad folk som bara ser kvinnor som kroppar tycker.

2015-02-11 @ 19:28:36
Postat av: Johanna

Hej Z! Tack för en bra inspirerande blogg :)

Skulle inte du kunna skriva ett inlägg om läsvärd genus/feministisk/intersektionell litteratur? Typ en sammanställning av boktips? Vill lära mig mer feministisk teori, men känner mig ofta vilsen på internet och i biblioteket! Kram /Johanna

2015-02-22 @ 08:47:16
Postat av: Kalle

Jag tycker inte heller att män ska uttala sig om att en "riktig kvinna" ska se ut på ett särskilt sätt. Att uttrycka personliga preferenser på ett nedvärderande sätt är oerhört ohyfsat.

Är man och har aldrig hört män uttrycka sig på det sättet. Min erfarenhet är att kvinnor pratar långt mer om riktiga män, särskilt i lunchrummen, än vad män pratar om riktiga kvinnor.

"Kvinnor kan se ut på miljarder olika vis, med snippor och snoppar och enorma bröst"

Håller med dig om att man ska vara vidsynt, men du kanske borde korrigera texten så att definitionen av en kvinna inte krockar med anatomiska faktum. :-)

Jag tror nog att män väger in både utseende och personlighet.

Däremot väger utseendet tyngre än tjockleken på kvinnans plånbok eller hennes sociala status. Det gäller för de flesta män som inte är sol-och-vårare eller extremt kändiskåta.

2015-04-03 @ 20:06:13



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0