Share

Dagen då Göran Hägglund avgick och alla plötsligt glömde

Det var väldigt vad det gullas med Hägglund nu när han ska avgå, även från vänsterhåll.
 
Politiken kommer sakna färg utan honom.
Han var ändå ett härligt bidrag till debatten!
Han stod för sina åsikter i alla fall!
 
Nog stod han för sina åsikter. Bland annat åsikten att jag och min fästmö inte ska få bilda familj.
 
Det måste vara så enkelt att leva i den värld där konservativa och reaktionära politiker är ett förnöjsamt, nästan lite uppiggande bidrag till frukostnyheterna, eller en härligt humorinslag på pubrundan. Men det är här strukturerna som vi jämt talar om blir konkreta. För att för oss som lever utanför heteronormen är inte "hbtq-fobi" ett snyggt ord eller något som bara ryssar sysslar med. Det är, också, en del av vår vardag. En del av det system som formar våra liv. Hägglunds åskiter kan aldrig bli skojiga för mig, för de hotar mina rättigheter på ett högst påtagligt sätt.
 
Kristdemokraterna har hamnat i skymundan på senare år, dels på grund av jättemaskinen Alliansen, men också på grund av SDs framgångar. Vi har helt enkelt fått en ny, och långt mer obehaglig fiende, att slåss mot. Men det betyder inte att KD är gulliga, snälla och ofarliga. De har fortfarande motsatt sig varenda progressiva hbtq-politiska förslag som någonsin framlagts.
 
KD fick ju som vi vet ge sig till slut i frågan om tvångssteriliseringar. Men 2011 såg det annorlunda ut, och jag skrev såhär (ha i åtanke att detta var innan transfrågor var så värst uppmärksammade, och ingen riktigt fattade vad tvängssterliliseringarna handlade om). År 2013 avskaffades tvångsteriliseringarna av transpersoner i Sverige. Men det var för sent för mig och Moa. Hon hade gått på behandling i flera år vid det laget. Hade inte KD bromsat frågan så förfärligt är det mycket möjligt att vi haft tillgång till nedfrusna könceller på svensk mark, och sluppit fatta livsavgörande beslut som 21-åringar.*
 
Så nej, jag tänker inte sakna Hägglund. Han var inte en harmlös charmig gubbe på högerkanten som förgyllde samhällsdebatten. Han var en man med mycket makt som högst påtagligt hindrade mig, och många många andra hbtq-personer, från att ta makten över våra egna liv.
 
/Zäta
 
*Nu tror ju vi mer på rättvisa än laglydighet till varje pris och sparade skiten i Danmark utan att säga något till utredningsteamet, så det kan nog bli barn ändå, men inte utan en förbannat onödig mängd pengar, krångel och ångest. "Famlijens röst" - eller hur var det?
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Låtta

Helt rätt. Måla eftermälet av denne KD politiker i rätt färger. Konservatism och trångsynthet är de värsta hoten vi har mot ett jämställt och 100% demokratiskt samhälle där allas lika värde är en självklarhet och friheten att vara den man är och vill vara, respekteras.

2015-01-29 @ 22:49:47
Postat av: Robin

Åh vilken förebild du är, du är så stark och självständig. Wow jag tyckte det var coolt när du inte lät dig sövas när du genomgick en operation i handen. Bara starka kvinnor klarar det. Det måste ha gjort ont va?
Kan du förklara hur du använder feminism som ett vapen? Jag trodde feminism stod för jämlikhet mellan könen. Men det är alltså ett vapen. Vem skall vapnet användas mot då?

Svar: Wow vad elakt. Så onödigt. Vapnen riktas förstås mot patriarkatet, som knappast verkar vilka backa av sig självt.
Zettermark med Z

2015-01-30 @ 18:25:08
Postat av: ka

Trots att jag inte känner dig så bubblade det av glädje i mig över att Moas könsceller ligger i tryggt danskt förvar. Glad att ni sket i det vidriga regelverket och fortfarande har alla möjligheter.

2015-02-06 @ 20:46:32
Postat av: A

Texten är viktig men att du får det till att heteronormen är det stora problemet när det är cis-människor och cisnormen som är anledningen till att transpersoner tvångssteriliserades och förhindras att skaffa barn är väldigt dumt. Det är också väldigt typiskt för bisexuella och homosexuella personer att appropriera på transpersoners förtryck på det här sättet, och då naturligtvis få de att framstå som om de inte hör till en förtryckande grupp. Faktiskt så har alla texter jag läst av homo/bisexuella som är cis och som handlat om transpersoner utsett "heternormen" som det förtryck transpersoner står under.

2015-02-15 @ 13:03:05



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0