Share

Feministisk grundkurs (eller varför vissa män alltid kommer ogilla feminister)

Som feminst går det inte att göra rätt. Vi borde kalla det något annat än "feminism", koncentrera oss på något annat än just det vi valt för tillfället, få med oss männen genom att vara snällare, sluta prata om språket och börja ägna oss åt lönefrågan, inse att det är fint med skillnarder mellan könen även om alla fördelar tillfaller de med snopp, tja, i stort sätt göra allt utom det vi gör och kallar oss idag. Djurrättaktiviser däremot, de får gärna ägna sig åt sina vargar utan att vare sig bli beskyllda för att glömma bort noshörningarna eller bli ombedda att heta "livsrättsaktivister" för att de diskriminerar blommorna annars. Så förutom det självklara (kan en tycka) påpekadet att ingen kan göra allt, och tycker du att män missgynnas i skolan - ja ta då tag i det själv! - så kände jag att det behövdes en liten grundkurs i vad det egentligen handlar om.

Så, låt mig presentera Zätas alldeles egna feministiska grundkurs:



Låna gärna bilderna, men hänvisa till mig.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Olof

Word!

Det behövs verkligen en "Feminism för dummies". Kanske ett framtida projekt? Fina bilder och enkla grafer osv.

2010-03-20 @ 15:08:58
Postat av: Zettermark

Haha, jag tror inte att folk skulle bli så peppade av en bok med den titeln...

Det är såklart okej att inte ha koll på allt, men det är väldigt enkelt att förstå att det handlar om makt och hur attraktiv den är för de som besitter den idag.



(Förövrigt är SCB:s årliga statistik-publikation en "Feminism for dummies" eller i alla fall för skeptiker, med tanke på vilken skrämmande könsuppdelad statistik som finns där.)

2010-03-20 @ 15:18:24
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Tänk att något så enkelt kan vara så svårt för vissa. Jag vill skriva ut det och visa för ett antal personer jag känner (och för ett antal personer jag inte känner för den delen). Vi ses ikväll på Selma? :)

2010-03-20 @ 16:26:01
Postat av: Zettermark

Varsågod att skriv ut och sprid till världen! ;)

Jag viiiiill gå på Selma, men jag har feber och skit igen. Jä*la "lågintensiva infektion" som jag har...

2010-03-20 @ 16:39:38
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Ingrid

wow, du har fått med så otroligt mycket viktigt här i din blogg! du borde ge ut böcker! många, NU! du sammanfattar så bra, och jag känner verkligen att jag lär mig hela tiden! Nog för att jag redan innan jag hittade till din blogg var övertygad feminist, men det är texter, artiklar, inlägg osv i den här stilen som funkar bäst för de allra flesta enligt mig. Informativt och tydligt, kryddad med egna erfarenheter, exempel, och en självklart trygghet och lugn hos skribenten/författaren. Fortsätt så! och som sagt - kommer gå och hålla tummarna för många härliga böcker från dig!

2011-03-18 @ 23:22:29



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0