Share

Ett par feministiska valfunderingar

Snart är det val! Och alla är som galna. Känslorna svallar höga, i både partiledardebatter och klassrumsdiskussioner.
 
Det enda jag har att tillägga är det här: Om du får, rösta. Rösta på det du tror på, och gillar du att vi pratar mer om människor än om vinster, rösta röd-rosa. 
 
Det är mycket snack om taktik-röstande. Faktum är att det allra bästa för alla oss som vill ha regeringsskifte är att rösta in F!, då du får proportionellt fler ledamöter vid 4%-spärren än du får vid 4 procentenheter utdelade på redan sittande partier (även om vi inte räknar in att alla F!-röstare inte är V/S/MP-röstare annars, utan en hel del soffliggare och borgare). Men skit i taktiken. Rösta på det parti som stämmer bäst överens med dina värderingar.
 
Jag har röstat F!. Inte för att jag håller med om precis allt de säger. Inte för att jag vill att de själva ska styra Sverige, eller tror att Sverige skulle bli ett under av likabehandling och jämställdhet så fort de kommer in. Inte för att jag känner att min röst väger enormt tungt eller ensamt upprätthåller demokratin. Men för att jag håller med om deras grundideologi, många av sakfrågorna och nästan alla visioner. (Och för att de har visioner. En viss konkurrensfördel jämfört med andra partier kan jag tycka.) För att jag inte vill att jämställdhet och anti-rasism ska sloöömas bort efter valdagen, utan fortsätta vara på agendan - något jag är säker på att F!s närvaro i riksdagen garanterar. Och för att jag tror att val vart fjärde år är en liten, men väldigt viktig del, av en demokrati som jag i grunden tror på. Varje röst räknas. 
 
 
 
Det är väl ungefär så långt du kan förvänta dig att hålla med om partipolitik och dagens demokratisystem.
 
Och vad sjukt härligt det har varit att se en valrörelse där så många så tydligt tagit ställning för en ideologi som skytts som pesten i många år. Tänk vad många feminister vi är, oavsett partitillhörighet och röstande. Ashärligt ju!
 
Det känns bra. 
 
Men är jag nöjd nu? Kommer jag sluta kämpa för kvinnors och minoriteters rättigheter? Kommer jag börja tro att feminism är samma sak som ett politiskt parti? Givetvis inte. Gött att få in mer feminism i politiken. Gött att valsedeln är ett av alla sätt att vara feminist på. Men herregud vår rörelse står inte och faller med detta. 

Vi kommer vara ett starkt gäng fina feminister på måndag oavsett valresultat. Glöm inte det.

/Zäta

 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Tess

Bra skrivet!

2014-09-13 @ 00:41:59
URL: http://highlandertess.blogg.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0