Share

Introducing: Heteronormen

Hej! Jag heter Heteronormen, och nu ska jag tala om för dig hur du ska leva ditt liv.

1. Du ska födas som en självklar flicka eller pojke, mellanting får inte förekomma.

2. Ditt biologiska kön ska överensstämma med ditt sociala kön, eller genus. Har du en vagina ska du identifiera dig som Kvinna.

3. Du ska ha vissa egenskaper beronde på kön, och dessa könsligt kodade egenskaper ska komplettera varandra. Män ska vara aktiva och Kvinnor passiva. Män ska vara förnuftsstyrda och Kvinnor känslostyrda. I detta särskiljande ingår en hierarki, där manliga egenskaper värderas högre, men det går ju inte att göra något åt.

4. Du ska se ut på ett visst sätt, baserat på ditt kön. Framförallt är det viktigt att framhäva skillnaderna mellan könen. Eftersom Kvinnor oftast rent fysiologiskt har mindre hårväxt, ska de raka bort allt hår på kroppen. Likaså ska Kvinnor framhäva sina fettdepåer med vårtor på (bröst), medan Män ska dölja dem. Kvinnor ska också gärna framhäva sin midja, oavsett hur smal eller tjock den är, medan Män ska välja kläder som döljer huruvida de är smala över magen eller inte.

5. Du ska bli attraherad av det andra könet. Bara. Jag har ju sett till att Män och Kvinnor kompletterar varandra, så det borde väl inte bli något problem?

6. I detta ingår att du som Kvinna inte har någon sexualitet att prata om innan din Man uppväckt den, medan Männen har en omättlig sexlust som de måste få utlopp för, annars kan det gå illa.

7. När du har hittat en partner av motsatt kön som verkar lämplig ska denna fylla upp hela din varelse. Du ska vara helt beroende av denna andra person, bara känna dig attraherad av Henne/Honom och ha ensamrätt på dennes sexuella och romantiska känslor. Svartsjuka är bra, då vet man att det är riktig kärlek. Den Enda Kärleken ska vara livet ut och ni ska vara lyckliga och harmoniska hela tiden, annars är det något fel.

8. Du ska både vilja få och få barn med din valda livspartner.

9. Kvinnorna ska amma sina barn och Männen ska försörja sin Kärnfamilj, och föräldrarna ska uppfostra barnen till normala barn som blir kära i barn av det andra könet redan på dagis. Det är gulligt.

Det finns bara ETT sätt att leva sitt liv för att bli lycklig. Jag vet, för det är jag som har bestämt det. Det är nämligen så att om du följer ovanstående punkter till punkt och pricka, så ska jag belöna dig rikligt. Jag ska se till att människor i din omgivning ger dig uppmuntrande kommentarer så som: "Åh vad duktiga ni två är, som har varit tillsammas så länge!" och "Äntligen tillökning i familjen!" Jag ska se till att du aldrig blir stoppad på toaletten eller nedslagen på stan eftersom du "såg konstig ut."

BRYTER du däremot mot mina regler kommer jag att straffa dig. Hårt. Väljer du att leva med någon av samma kön, att inte skaffa barn, att bli kär i fler än en person åt gången, eller att klä dig i klänning fast du har penis, blir jag inte glad. Jag kommer se till att omgivningen, att de hederliga, vanliga, normala personerna (de som följer mina regler) stämplar dig som KONSTIG, AVVIKANDE, ONORMAL, TREVLIG-TROTS-ALLT. Jag kommer se till att du i första hand bedöms utifrån din avvikelse, inte utifrån vem du är. "Han är homosexuell, men jättebra på matte." Jag kommer se till att du aldrig eller väldigt sällan får din livserfarenhet bekräftad i media och kultur. Samtidigt kommer jag att se till att du i alla lägen måste försvara och förklara dig. Ditt privatliv ska visserligen inte tas upp i lunchrummet (det kan bli jobbig stämning, hallå..), men folk har ändå rätt att fråga de mest intima frågor. Jag menar, hur har transsexuella samlag? Nej, heteronormativa människor behöver inte berätta om sovrumsdetaljer, men de avvikande måste ju för tusan förklara sig!

Och sist men inte minst kommer jag att använda mig av mitt bästa knep för att du inte ska lyckas gå emot mig - min osynlighet. Jag är nämligen en mästare på att infiltrera och obemärkt smyga mig in i de flesta sammanhang. Från barnsben matas ni alla med mina normer, och kommer därför tycka att det är den rätta verkligheten. Mitt starkaste kort är att jag agrerar genom normer, och inte uttalade regler. Och det gör mig så mycket svårare att slå. Jag har en förmåga att få folk att tro att alla samhällen och kulturer alltid fungerat precis som jag vill att de ska göra och att de som lever enligt mina regler är naturliga.

Och ingen vill väl vara ONATURLIG? Följ den väg jag stakat ut för dig - och bli lycklig.

/Heteronormen genom Zäta


Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

Bra skrivet!

2009-10-12 @ 20:28:01
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Anonym

Skitnajs inlägg

2009-11-17 @ 14:25:43
Postat av: Kickan

Tydligt och bra!

2011-03-01 @ 17:14:11
URL: http://kickanwicksell.webblogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0