Share

Den manliga blicken, eller Kvinnor och hur de får se ut

Anton skriver i en kommentar till mitt inlägg Att göra sig populär:

"Jag tycker att du har sunda åsikter och jag håller med i mycket av det du säger. "Trots" att jag är kille så skulle jag säga att jag ser mig själv som feminist.

Det finns dock en sak jag stör mig på och som du (och många andra tjejer) verkar ha missat. Du tar upp det även i denna text.

Killar vill inte ha smala tjejer. Det är inget ideal som killar har kommit på. De flesta killar föredrar kurvor och "saker att ta på". Det är dagens sanning. Du kan bara titta vilka kändisar som är mest eftertraktade. Scarlett Johansson, Beyocé, Shakira, Kate Winslet osv osv. Dessa tjejer har kurvor. Självklart är de smala, men inte så smala som tjejer svälter sig till.

Det är bara att fråga killar och de flesta killar kommer att svara: vi vill ha hull och kurvor.


...

Jag vill bara säga det, känner att jag har ett ansvar som kille att förmedla detta. Så sluta banta tjejer, vi vill inte ha smala tjejer.


Sen är det självklart så att är man smal så är man det och bra killar tycker om sin tjej precis som hon ser ut. 55 kg eller 75 kg, det spelar ingen roll. Bra killar tycker inte att kroppen är viktig. Men jag tror du förstår vad jag vill ha sagt, att idealet inte stämmer in med vad allmänhetens killar tycker.

Jag vill alltså inte säga att det är fult att vara smal, men eftersom de flesta tjejer strävar efter detta så vill jag bara säga: don't do it. Bevara era kurvor om ni har några, de är mycket eftertraktade. Om ni inte har några, så gör det ingenting."


Jag förstår mycket väl att Anton menar väl, att han är en person som inser hur osunda kvinnoidealen är. Jag uppskattar också berömmet. Och med det sagt skulle jag vilja använda Antons kommentar som utgångspunkt för en diskussion (monolog, då) på temat kvinnor och hur de får se ut.

Anton menar som sagt väl när han säger att kurvor är eftertraktade, men han säger även något annat: Såhär får ni se ut, tjejer. Det är okej. För det har jag som man sagt. "Den manliga blicken" är något vi talat en del om på genusvetenskapen. Det perspektiv utifrån vilket kvinnor och deras utseende värderas. När vi ser en sjukligt smal tjej säger vi ofta, i samma mening som vi säger att det ser osunt ut, att hon inte är attraktiv. Hur kan en kille tycka att det där är snyggt? Som att sexigheten hade samma dignitet som hälsan. Som att det är precis lika viktigt, om inte viktigare.


Anton säger att det är ett missförstånd. Att killar (enligt honom) ju gillar tjocka (eller bara kurviga?) tjejer, så om tjejer bara insåg det skulle problemet vara löst. Jag säger inte att han har fått allt om bakfoten. Som människor vi vi känna oss attraktiva, uppskattade för vårt utseende, och om fler tjejer insåg att det fanns en vidare ram av utseenden som var okej enligt dem de anser ska avgöra detta, skulle de antagligen må bättre. Så långt är jag med. Men problemet har många fler dimensioner.

Det huvudsakliga problemet är nämligen inte smalhets och självsvält. Detta är ett allvarligt symptom på problemet, men det är inte dess orsak. Orsaken är så mycket mer svårfångad och diffus. Den gömmer sig i arbetsplatsstrukturer, reklamfilmer, skämt, försäljningsiffror och till synes oskyldiga bloggkommentarer. Det handlar om vem som sätter dessa ramar. Om vem som tillåts att göra det. Hur får vi se ut för att vara attraktiva? Det är uppenbart att stora bröst (kolla på skyltdockan nedan), smal midja (kolla valfri reklamfilm) och välsvaravade ben (kolla valfri långfilm på 6:an) är vad som anses attraktivt.


Men hallå, killar ser ju också bara ut på ett sätt i media, kanske ni tänker nu. Men gör de verkligen det? Hur normativt snygg är Nicholas Cage, Jay Z och Tiger Woods? De blir snygga/sexiga/attraktiva genom sin framgång och sin talang, inte sitt utseende.  Fungerar det på samma sätt för kvinnor? Eftersom jag tog upp Tiger Woods ovan, kan vi jämföra med Annika Sörenstam. I stort sätt lika framgångsrik och begåvad. Vad hände med henne? Hon fick kritik av svensk media för att hon inte var tillräckligt snygg eller spännande, medan Tiger får göra reklam för rakhyvlar.

Behövs fler bevis för att kvinnokroppen är mer sexualiserad än manskroppen? Att det är just kroppen som har betydelse, och inte människans prestationer och idéer, hos kvinnor?

Här är topp 18 av bilder som kommer upp på google när jag sökte på "man":



De flesta bilder är rätt neutrala. Människor som står rakt upp och ned iklädda kontorskläder, och kanske gestikulerar lite. Det kommer också upp en superhjälte, en missbildad (främst i photoshop skulle jag tro) man och två bilder på teknik. Vid en närmare anblick syns vilka i vilket sammanhang ordet "man" fått en träff. På tre av bilderna står det "man ska aldrig", "Hur klädde man sig" och "Trivs man med en.." under, det vill säga ordet man i den "könsneutrala" bemärkelsen. Av detta kan två slutsatser dras.
1. Ordet "man" i den könsneutrala bemärkelsen genererar bara bilder på män (en av bilderna har även en kvinna i sig).
2. Vi använder ordet man i en könsneutral bemärkelse. Man är alltså lika med människa.

Över till "kvinna":




Det första som slår en är förstås att 10 av 18 kvinnor är helt eller delvis avklädda. Åtminstone två av bilderna visar en kvinna som mor. Ingen bild föreställer en människa i vad vi anser vara en "neutral" pose: Ståendes rakt upp och ned med ansiktet vänt mot kameran. Varför? Det neutrala, det mänskliga utrymmet är redan upptaget. Mannen är normen. Kvinnan är avvikelsen.

Vad har detta att göra med vikthets och den manliga blicken? Hela denna utläggning gick ut på att visa att kvinnan i mycket högre grad än mannen är sin kropp. Hon värderas utifrån den. Hon värderar sig själv utifrån den. Hon har inte samma utrymme att avvika från skönhetsnormen. Varför är över 90% av alla människor med ätstörningar kvinnor, tror du.

Alltid när jag diskuterar detta med någon, som för det allra mesta instämmer i den överväldigande bevisningen i att kvinnor värderas lägre på grund av detta förkroppsligande, frågar de: Men vad är orsaken?! Varför är det såhär!?

Och jag måste alltid ge det svårsmälta svaret att det inte finns en orsak. En sådan bör heller inte eftersträvas, för så fort vi söker ett universiellt svar på kvinnorförtrycket riskerar vi att hamna i fällan: Kvinnor kanske är lite sämre ändå. Rent biologiskt, förstås. Men det betyder inte att det ska vara dåligt att ta hand om småbarn!

Det är en livsfarlig fälla, som inte kommer att gynna någon kvinna om den slår igen. Nej, svaren är helt enkelt(?) att kvinnoförtrycket och smalidealen beror på detta nät av fördomar, kulturella uttryck, förkroppligande skönhetsideal, utelämnande av vissa personer i historien, humorprogram, talesätt och tankebanor som vi lever i och alla hjälper till att reproducera. Detta nät har ingen tydlig startpunkt, ingen riktig kärna och ingen synligt slut.

Men det är desto tydligare vilka som tjänar på det, och vilka som förlorar på det.

/Zäta


PS. Kära Anton, som jag mig veterligen aldrig träffat, jag tycker inte att du är ond. Bara så du vet.

Strukturer man är född in i är omöjliga att vakna upp en dag och se. Metoden måste läras in. Dessutom, som jag alltid säger, bara för  att vi inser att det finns en struktur blir vi inte frånkoppade från den. Och vi har dessutom alltid ett handlingsutrymme inom strukturen.

Share



Kommentarer
Postat av: Anton

Ja, jag håller med, men vi diskuterar två helt olika saker.



Det jag ville ha sagt var att det idealet av kvinnokroppen som finns inte stämmer överens med vad majoriteten av killarna vill ha. Jag tycker du ska kolla på bilder från modeller från 50-talet samt se hur de mest eftertraktade kvinnorna ser ut.



Sofia, jag tror vi diskuterar två helt olika saker. Det är hemskt det du skriver om, men det var inte det jag ville diskutera.



Det jag ville få fram är att de idealen som tjejer strävar efter inte är ideal som det andra könet "vill ha".



Men jag tror ändå jag förstår lite vad som leder dig in på ämnet. Varför ska tjejer överhuvudtaget bry sig vad killar vill ha? Men jag känner ändå att efter flera år med en anorextsik syster samt en flickvän med endast light produkter i kylskåpet, att det är dags för er tjejer att förstå. Banta aldrig, det idealet ni försöker att nå är inget vi killar tänder på.



Självklart så ska ni inte bry er, men nästa gång kan ni väl tagga ner lite på gymet eller köpa normal mjölk.



Men jag håller med dig. Fast som sagt, din diskussion är en helt annan diskussion.



(Nej vi har nog aldrig träffats, hittade din blogg av en slump. Nu läser jag den varje dag!)

2009-11-22 @ 18:02:50
Postat av: Zettermark

Okej, bra att du är med på att killar inte ska tala om för tjejer hur vi ska se ut.



Japp, vi diskuterar olika saker. Som sagt - jag tog din kommentar som utgångspunkt, inte som analysmaterial.



Och det är bra att du tycker att normalviktiga tjejer inte behöver banta, men du pratar litegrann med fel tjej. Jag har aldrig bantat. Jag trivs med min kropp. Jag är dessutom underviktig enligt BMI-skalan och har nog inte ett skvatt av det du skulle definiera som "kurvor." (Det är liksom jag på headern där uppe.) Jag själv blir därför vare sig smickrad eller peppad av kommentarerna, även om jag delvis blir det å andras vägnar.



Alla tjejer strävar inte efter anorexi-smalhet, heller. "Vi" är inte en homogen grupp.



Det är väldigt tråkigt att höra att du har en sådan erfarenhet av anorexi, men med den kunskapen borde du väl också veta att mycket av anorektikers problem inte grundar sig i hur killar vill att de ska se ut. Kontrollbehov, perfektionssträvan och andra tjejers blickar spelar som du säkert vet också in.



Till sist: Jag har inte sagt att alla killar vill ha smala tjejer. Jag har sagt att vi har en kultur där det är normen.



En av anledningarna till att jag skrev det här inlägget var också för att jag kände mig lite upprörd över att jag skrivit ett långt analyserande inlägg om feminism och dess stämplar, och det du reagerar på är att jag en gång i det inlägget skriver ordet smal. Sårad stolthet, helt enkelt ;)



Sedan tycker jag förstås att detta är bland de viktigaste frågorna här i världen.



Absolut till sist (för jag är uppenbarligen en ordbajsare av rang): Kul att du följer min blogg!



2009-11-22 @ 18:49:19
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Patrik

Sv . Ja precis =D

2009-11-22 @ 19:29:28
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Via

NICE BLOGG! Och tack!

2009-11-22 @ 19:49:38
URL: http://viaviavia.blogg.se/
Postat av: Babybell

bra inlägg, väldigt intressant det där med googles bilder! håller helt med dig. däremot tror jag att vi kan hitta fler orsaker till att mannen är normen och kvinnan den som avviker. det är bara att titta tillbaka rent historiskt, läs lite citat från bibeln och koranen så får man sig en funderare.. sjukt

Postat av: Katrus

Ett tips: Sök på "män" respektive "kvinnor" på google :P

2009-11-26 @ 19:22:50
Postat av: Zettermark

Katrus: Oj! Vad intressant. Jaja jag ska skriva om mäns objekifiering nån dag också.

2009-11-26 @ 22:47:05
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Oj vad bra skrivet! Heja dig! Heja heja alla genusmedvetna!

2009-12-01 @ 18:41:22
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: Sandra

Bra skrivet! /S

2009-12-05 @ 20:17:09
URL: http://twitter.com/Schisandras
Postat av: Elin

sitter o kolalr ltie på inlägg, det är alltid kul att läsa (kul och kul..nedslående ofta hehe, men välskrivet o intressant!) kul med skrivuppdragen, det förtjänar du! ses imorgon<3

2010-03-25 @ 19:19:50
Postat av: Visselpaj

Har du sett föreläsningarna "Killing us softly 4" med Jean Kilburne? Hon verkar vara en klok kvinna med knivskarpa iakttagelser om hur vår kultur ser på kvinnor. Hon började samla på reklam och annonser för många år sedan och nu har det utvecklats till något stort. Jag har skrivit om det hela här: http://visselpaj.se/?p=1653. Annars är det bara att youtuba det hela =)

2011-02-01 @ 21:35:36
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Jens

Jag gillar smala vältränade tjejer. Inte kurviga. Jag tror man är ute på hal is om man säger att merparten av män gillar kurviga tjejer. Det bidrar också bara till mer kroppshets.

Problemet är att en person kan vara kurvig men också tjock. Det betyder att tjejer i så fall måste hitta den där perfekta kroppsvikten där hon inte är för tjock och inte för smal utan kurvig. Att få tjejer att sträva efter kurvighet löser inte direkt problemet. Man måste fortfarande som tjej tänka på vad man äter så man inte blir för tjock. Då får man banta tills man blir kurvig igen. Men gud nåde den som bantar för länge, då blir man smal och måste således äta mer igen.

Hur man än vrider och vänder på det så handlar det om att se bra ut. Att se sexig ut. Att träna och banta för att få en slags ideal kropp. Oavsett om det är Kim Kardashian eller Megan Fox man strävar efter.

Det bästa vore om man skippar dessa kommentarer, även om dom är välmenade. Låt alla se ut som dom gör! Smala, kurviga, tjocka! Självförtroende och att trivas i sin egen kropp är sexigt det med!

2014-07-24 @ 14:42:13



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0