Share

Det kvinnliga könsorganet är mer än en frånvarande snopp

Jag tycker att man stöter på det väldigt ofta. Främst i filmer, och främst i obehagliga scener. Senast jag såg fenomenet var när vi såg på Last Exit to Brooklyn (väldigt bra och lika hemsk) häromkvällen, då ett gäng killar halvt på skoj atackerade en transa med kniv, pekade på hans skrev och sa: Kom hit så ska jag göra en riktig kvinna av dig!

Det är förstås fruktansvärt i sig, att människor ska hota med att skära av varandras könsorgan, men det var inte det jag tänkte analysera idag. Ett annat exempel på detta fenomen är vad en kille skrev i loggen på en av alla de facebookgrupper som alltid dyker upp i December där vill att olika killar ska bli lucia: Då måste du nog ta bort en grej mellan benen först...

En gång för alla: Det kvinnliga könsorganet är inte en frånvarande snopp. Det är ett eget könsorgan, med egen anatomi. Om man skär bort snoppen blir det inte ett kvinnligt könsorgan!* Jaha, det vet väl alla? Tydligen inte. Och det spelar faktiskt mindre roll att de som hotar med att göra kvinnor av män genom att avlägsna snoppen vet att det inte blir en vagina, clitoris och blygdläppar för det. Det handlar om makt. Det handlar om vilket organ som räknas, och vilket som görs som en betydligt sämre variant av det.

Ska vi vända på situationen för att göra det tydligt? Nu jäklar ska jag göra dig till en man och sätta en snopp på dig! Har ni hört det någon gång?

Problematiken har två dimensioner:

1. Det är extremt nedvärderande gentemot det kvinnliga könsorganet. En snippa är så mycket mer än frånvaron av en snopp. Det är ett könsorgan i sig, inte i och med att det inte är en snopp. Sluta göra det till bara en anti-snopp!

2. Det är extremt nedvärderande gentemot kvinnor som grupp. Eftersom hoten bara går åt ett håll (göra en kvinna av en man) blir det väldigt tydligt vilket som är det bra könet och vilket som är det dåliga. Och som vanligt återkommer det gamla likhetstecknet snopp=makt. Kvinnor är inte en sämre variant av män. Kvinnor är människor.

Att dylika liknelser ens förekommer beror såklart på den struktur som gör kvinnor mindre värda, men anti-snopp-hot hjälper också till att upprätthålla samma struktur. Det här inlägget har alltså inte handlat om att misshandel är fel - för det är det förstås alltid - utan om de speciella maktbaserade problem som könad misshandel eller hot om misshandel pekar på.

/Zäta

* Självklart är könskorrigerande operationer undantagna i dessa sammanhang, de är av en helt annan karaktär och görs av ett helt annat syfte. Dessutom, som alla vet, går de heller inte till så att snoppen "skärs av."
Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

precis så, sedan så stör jag mig när somliga pratar om våra könsorgan som om de bara vore "hål". Det är ju lite fler saker än bara ett hål där nere!



sv: aha ok, trodde det hette bigami men det är väl när man är gift med fler!

2010-01-03 @ 19:09:30
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Georg Hendrix

Jag tycker det är löjligt att dra in själva könsorganen i en debatt om makt. Det är inte direkt så att alla män har en gigantisk 30 cm falukorv som symboliserar sexuell makt över kvinnan.. de flesta av oss har en liten snopp :P



Det är dags att sluta särskilja på kvinnor och män som att de ha olika positioner i samhället. Makt är något som inte verkar kunna användas väl av någon.. ett problem i samhället är väl just att vissa har för mycket makt och många ingen.



och visst är det löjligt att "folk" säger att en avskärd snopp är en snippa.. det låter som något en 12-åring skulle säga :(

2010-05-19 @ 02:14:36
URL: http://georg.blogg.se/
Postat av: lovisa/polichinelle

du får mig att vilja orka ta diskussion efter diskussion efter diskussion i framtiden, för nu känner jag mig full med fakta och argument som jag väntade på att få skrika ur mig. tack.

2011-01-09 @ 18:10:01
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: ellinor

Mycket bra skrivet! Får mig att tänka på hur nytt ordet "snippa" är och hur det faktiskt inte fanns ett ordentligt allmängiltigt ord motsvarande "snopp". Jag minns när det gick upp för mig och min kusin att det fanns en massa tjejer som inte hade ett självklart ord för sitt kön (i vår släkt har vi ett eget ord som används precis likadant som "snopp" så det var självklart för mig). Chock!



Hursomhelst, det jag egentligen ville skriva var att jag blev väldigt provocerad av en kompis på facebook som skrev "XXX's först dag som kvinna" om sin nykastrerade hanhund. Visst, han vet väl vad ett kvinnokön är och bla bla bla. Men ändå. Den inställningen. Så frustrerande och dumt.

2011-02-04 @ 12:24:47
URL: http://ellieotts.blogg.se/
Postat av: Eliz

Hej Z! Har precis hittat till din blogg, den åkte genast in under bookmark-fliken "Läsning". Jag gillar.



Det här inlägget påminner mig om gamla berättelser/dikter skrivna av män på den tiden då man trodde att det kvinnliga könsorganet var en ofärdig kuk, dvs att det alltid skulle vara ämnat att vara ett manligt könsorgan men att biologin failade och så blev det ett sämre förstadium till kuk.



Dikten/texten jag tänkte på handlar om en ung kvinna som upprörande nog var ute och sprang omkring i skogen varpå hon kom fram till en bäck och då hon särade på benen för att hoppa/kliva över bäcken trillade resten av könsorganet ner och vips! blev hon fulländad. En man. Grattis liksom.

2011-02-06 @ 19:17:05
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0