Share

Att göra sig populär

Det finns nog enklare sätt att göra sig populär än genom att vara öppet feministisk. Att vara ironisk, till exempel - det är alltid en lätt väg. Men å andra sidan skulle inte dessa humorister/cyniker ha något att ironisera över om det inte fanns seriösa personer och åsikter där ute. Brukar man inte säga att den största komplimangen ett verk kan få är en parodi?

Hur som helst. Jag inser att jag inte gör det lätt för mig genom att skriva en icke-anonym blogg på detta kontroversiella tema. Och ibland önskar jag verkligen att jag kunde ta poetiska bilder istället, för sådana bloggar blir endast och flitigt hyllade. Men å andra sidan skulle inte det fungera. För det första har jag ingen fancy kamera, och för det andra vill jag ju skriva om sådant som engagerar mig. Och det är främst feminism.

Det intressanta är att så fort en tjej säger något i stil med: Sexism är trist! Det är fel att kvinnor gör mer husshållsarbete! Varför diskuteras bara hennes utseende?! så kommer ett helt paket av fördomar att landa på hennes huvud. För det första är hon en "sån där feminist", vilket någon inte alls behöver vara för att tycka att vissa orättvisor är felaktiga. Feminism är en lära, ett analysverktyg och en ideologi, och som alla ideologier behöver ett visst övervägande för att ansluta sig till. Att däremot se ett missförhållande och påpeka det kräver inget seriösare ställningstagande.

För det andra, och värsta, för feminist är ju bara en komplimang att bli kallad i mina öron, landar fördomarna om utseendet, sexlusten och dragningskraften. Vi vet ju alla att alla feminister har åderbrock, håriga armar, röda strumpor och kort hår. Dessutom är de sterila, utsvultna på sex och faktiskt, om man kommer in under ytan, riktigt kinky. Sist men inte minst är feminister allmänt oattraktiva, och inte bara för att ingen feminist någonsin har sett en rakhyvel, utan de är helt enkelt fula. Det är därför de är feminister, för att ingen man vill ha dem. Ja, och så blir man bitter också, för att man inte får något sex. Duh.

Och det är inte särskilt konstigt i denna sex- och utseendefixerade värld att detta knappast är något en kvinna vill förknippas med. Nej, då är det bättre att vara riktigt yppig (fast smal!) gilla matlagning, men ändå såklart ha ett välbetalt jobb (bara inte lika välbetalt som mannen hon lever med) och älska sex, fast bara om mannen först förför henne. Alla ickefeministiska kvinnor är nämligen ständigt glada, nöjda och tacksamma.

Sedan kommer vi ju till punkten där fantasierna spricker och verkligheten blir synlig. Det finns tusentals feminister i Sverige. Vissa är sextioåringar med åderbrock, andra tjugoåringar med långt svart svall och ytterligare andra hemmafruar med tio barn och starka åsikter. Såklart. Och alla med en halv hjärna förstår förstås att det ligger till på det här viset. Alla med normal syn förstår också att jag inte uppfyller några av fördoms-kriterierna som listades ovan. Jag har har skrivit förut om att vara rädd att kalla sig feminist för att göra sig oattraktiv i killars ögon, och jag tror fortfarande inte att mitt engagemang har haft någon påverkan på min "killframgång", om man nu ska uttrycka sig så. Och definitivt inte på min sexlust. Alltså, är det bara jag som har svårt att se kopplingen mellan ett politiskt engagemang och hur och när man vill ligga?

Så. Jag inser att jag inte gör mig populär. Att jag riskerar att stämplas som bitter, ful och tråkig. Men det gör mig faktiskt ingenting. För det första vet jag att jag varken är bitter, ful eller tråkig i de personers ögon vars blickar är viktiga för mig, eller i mina egna. För det andra gör jag det jag tycker om och anser är viktigt. Skriver om kvinnors underordning och hur vi kan ändra på den. Nedsättande kommentarer här är bara ännu ett hinder att klättra över på väg mot en lite bättre värld.

Och det gör jag med glädje. Hoppandes jämfota över dem, till och med.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Felicia

Jag tycker ironi är kul, eftersom jag själv är en ganska ironisk person. Men så finns det också gränser. Visst kan man skämta om feminism och könsfrågor. Men man kan göra det på ett snyggt sätt som även är kul och inte sexistiskt. Dessutom tycker jag det är dags att tvätta bort uschstämpeln från feminismen. Sluta förminska den och ha en seriös debatt. Allt är inte ett enda stort allvar, men saker drivs inte enbart framåt genom skoj. Lite av båda utlyser jag. Men framför allt en debatt. För det tycker jag det är dåligt med.

2009-11-18 @ 12:43:24
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Anton Sjögren

Jag tycker att du har sunda åsikter och jag håller med i mycket av det du säger. "Trots" att jag är kille så skulle jag säga att jag ser mig själv som feminist.



Det finns dock en sak jag stör mig på och som du (och många andra tjejer) verkar ha missat. Du tar upp det även i denna text.



Killar vill inte ha smala tjejer. Det är inget ideal som killar har kommit på. De flesta killar föredrar kurvor och "saker att ta på". Det är dagens sanning. Du kan bara titta vilka kändisar som är mest eftertraktade. Scarlett Johansson, Beyocé, Shakira, Kate Winslet osv osv. Dessa tjejer har kurvor. Självklart är de smala, men inte så smala som tjejer svälter sig till.



Det är bara att fråga killar och de flesta killar kommer att svara: vi vill ha hull och kurvor.



Dessutom visar många undersökningar att när killar får se bilder på tjejer i olika kropps former och "storlekar" så fördedrar majoriteten alltid kläd storlken 40. Hur många tjejer är nöjda med att ha klädstorlek 40?



Jag vill bara säga det, känner att jag har ett ansvar som kille att förmedla detta. Så sluta banta tjejer, vi vill inte ha smala tjejer.



Sen är det självklart så att är man smal så är man det och bra killar tycker om sin tjej precis som hon ser ut. 55 kg eller 75 kg, det spelar ingen roll. Bra killar tycker inte att kroppen är viktig. Men jag tror du förstår vad jag vill ha sagt, att idealet inte stämmer in med vad allmänhetens killar tycker.



Jag vill alltså inte säga att det är fult att vara smal, men eftersom de flesta tjejer strävar efter detta så vill jag bara säga: don't do it. Bevara era kurvor om ni har några, de är mycket eftertraktade. Om ni inte har några, så gör det ingenting.

2009-11-18 @ 15:36:47
Postat av: Sofia i London

Jag är medveten om att jag anses som lite konstig och äcklig i vissas ögon när jag säger att jag är feminist. Men bara i ögonen på folk jag ändå inte vill hänga med. Så det gör absolut ingenting!

2009-11-18 @ 17:01:54
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Elin

Äh tänk vad tråkigt det skulle vara om man alltid vore populär. Folk som aldrig tycker och tänker saker är skittråkiga. Stå på dig, vilket jag vet att du gör!

2009-11-18 @ 18:44:13
URL: http://pratgladispanien.blogg.se/
Postat av: Yours Truly

Men alltså - begreppet feminist står ju för jämlikhet mellan könen och det måste man vara precis dum i huvudet för att inte skriva under på.



Och sen har du rätt i en sak: du är skitsnygg! Och intelligent. Och jag kan önska att jag hade varit mer som du redan i din ålder - fast då var jag busy med att vara en pleaser och ha en allmän bimboperiod. Fast det blev ju folk av mig med ;-)

Postat av: i konsekvensens namn

Ja, det där med bitterhetsepitetet har du ju lite dig själv att klandra för. Å andra sidan begår du här ett, i mina ögon, ganska stort misstag. Du säger att män har fördomar om feminister. Alla män. Alltid. Ursäkta mig, men är vi inte lite fördomsfulla här?

2010-03-23 @ 22:58:01
Postat av: Zettermark

Oskar: Vart skriver jag om alla män alltid? Om män alls?

Tänk vad mycket vettigare vår tid skulle spenderas om folk lärde sig att läsa ordentligt innan de slänger ur sig kritik.

2010-03-23 @ 23:03:02
URL: http://zettermark.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0