Share

Tips till blivande feminister

Du skriver och tänker väldigt klokt!
Har du tips på bra sidor/länkar/texter om feminism som du gillar? Basfakta/intressanta frågeställningar mm. Du har säkert redan listat detta någonstanns, men jag kan ej finna detta.

Kära läsare som inte suckar i tid och otid, självklart ska ni få en liten feminism-lista av mig! Det finns tusentals bra bloggar och böcker kring feminisim där ute, så detta blir min högst personliga lista, inte något balanserat urval.

Jag har också funderat på att skriva en inlägg om hur jag applicerar feminismen i min vardag, hur jag hanterar ifrågasättanden och varför jag har rosetter i håret. Skulle det uppskattas? Det är svårt att veta vad som passar, för jag har ingen aning om vilken nivå många av mina läsare ligger på, eftersom det bara är en bråkdel av alla besökare som kommenterar eller pratar med mig där ute I Riktiga Livet. Jag varken vill eller kan anpassa mig efter alla läsare jämt, vissa inlägg får helt enkelt vara för simpla eller dödsteoretiska för vissa ibland, men det är alltid trevligt att höra vad som uppskattas.

Min tips-lista:

Böcker:

Feminism av Lena Gemzöe

En grundläggande och bra bok som vi använde oss av på den första delkursen på genusvetenskapen. Tar upp olika slags feminismer, historik kring kvinnorörelsen och teorier kring könskonstruktioner på en lättfattlig nivå. En bra startbok om du inte intresserat dig förut!

En riktig kvinna av Sara Arrhenius
Jag önskar verkligen att detta vore obligatorisk kurslitteratur på gymnasiet, åtminstone för naturvetare. Arrhenius resonerar kring biologismen, det vill säga den lära som säger sig förklara ojämställdeheten och kvinnors underordning med hjälp av den oemotsägliga biologin. Som biologinörd och feminism älskade jag den här lilla boken - det är nämligen inte så att biologin inte räknas, men vad vi forskar på, vilka resultat som publiceras och hur detta mottas av massmedia vrider ändå vår bild av "verkligheten." Läs om du vill kunna se igenom rön som: "Nu är det bevisat - pojkar är bättre på matte!" Dessutom kostar den bara 40 spänn som pocket.

Genus - det stabilas föränderliga former av Yvonne Hirdman
En väldigt teoretisk, men ytterligt intressant bok om hur kön skapas och skillanden (i värde) mellan de två könen upprätthålls. På en högre akademisk nivå än de tidigare två, men inte omöjlig att förstå alls.


Vi har förstås klassiker som Det andra könet av Simone de Beauvoir och Judith Butlers verk, men jag skulle rekomendera att du börjar med sekundärlitteratur innan du ger dig på avhandlingar och tegelstenar. Vi vill ju ha glada och upplysta feminister, inte några som uppgivet suckar över hur korkade de är!


Bloggar:

Vi som aldrig sa sexist
En välskriven blogg på queerfeministiskt tema. Kan vara lite svår om du inte alls är insatt i feminism och HBTQ-frågor, men å andra sidan lär du dig snabbt här!

Ett skålpund kött
Ett gäng tjejer som skriver om sina nördiga intressen och följer den pågående femnistiska debatten med långa bra inlägg. Rätt lik min blogg till sitt upplägg.

Sara Hansson
Serietecknare med feministisk utgångspunkt. Fångar feministiska dilemman och roliga vardagsbetraktelser i ett par humoristiska rutor. Bra antidot mot korkade anti-feminister!

Hanna Fridén

Jag läser den inte så ofta, men det är en väldigt stor blogg som främst handlar om Hannas liv och hennes brottningsmatcher med patriarkatet. Hon skriver fyndigt och tar hål på alla snygga-perfekta-frächa-tjejer-myter.


Länkar:

Feministiskt initiativ
Sveriges enda parti som har feminism som sin huvudfråga.

Bang
Feministisk tidskrift som jag fick en väldigt uppskattad prenumeration på i julklapp.

Queertopiafestivalen
Qeerfeministisk normbrytande festival som går av stapeln i sommar. Jag och alla mina galna/trevliga/bästa kursare kommer att vara där!

Hallongrottan
Världens mysigaste feministiska bokaffär. Varför bor jag inte i Stockholm?

Copacabana
Åker du till Hallongrottan ska du fika här om du vill bli en lite lyckligare feminist/quueris.


Det var nog vad jag kunde hosta fram såhär till frukost. Hoppas att det kan vara någon till nytta!

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Sandra

Man tackar! Här ska läsas.

Skriv det du känner för, tankar är till för att präntas ner och funderas på. Jag läser gärna.

2010-01-20 @ 21:14:25



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0