Share

Att undvika sin äckliga kropp eller Rätten att få finnas till

När du verkligen tänker efter, hur stor del av ditt liv har gått ut på att inte vara äcklig?

Ha koll på vad som är äckligt: Hår på benen, men inte hår på huvudet. Att lukta svett, men det är inta bra att lukta för mycket parfym heller. Valkar, fett, sådant som ligger ovanpå kroppen och äcklar sig, samtidigt är det fult att vara ett skelett. Pruttar, rapar, mens, snor och saliv, vissa saker bör stanna på insidan eller i alla fall skötas i skymundan. Finnar, stora porer, rödflammig hud, ljusa ögonfransar, men översminkning är heller inte bra.

Åtgärda det som är äckligt: Raka, vaxa, dölja. Duscha varje eller minst varannan dag, hitta en lagom balans med de artificiella doftämnena. Banta när det behövs, tänka på maten bara lite lagom eller kanske gå upp i vikt - fast på ett bra sätt. Ha dåligt samvete överskräpmatskonsumption. Inte bajsa hemma hos andra, inte prata om mensen, låta bli att rapa och snyta sig när ingen ser. Sminka sig lagom, för att dölja men inte skapa ett plastigt utseende.

Jag förstår att min kropp är äcklig, hur skulle jag kunna tro något annat? Jag får inte prata om mens, för då blir gubbar upprörda. Jag har sett på porr- och reklambilder att kvinnor ska ha slät hud utan fördelsemärken och färgskiftningar, vilket jag inte har. Tjejerna på film har aldrig egna kroppsliga behov, möjligen blir de kåta när en man rör vid dem, så nog måste det vara äckligt när jag pruttar eller är kåt alldeles av mig själv? Jag förstår ju att jag måste ta bort så mycket som möjligt av min kropp för att duga: hår, fett, lukt, ojämnheter och ljud. Jag borde inte vara så äcklig, jag borde inte ta så stor plats, snälla, hjälp mig tämja min kropp, ta bort den helt, helst!

Det pratas ofta om skönhetsindustrins inverkan på ätstörningar, men jag vill säga att den påverkar oss alla på ett fundamentalt plan. Det slog mig för någon månad sedan, när en person som växt upp som kille fällde en rolig kommentar, som träffade rakt på den ömma punkt jag för länge sedan förträngt. Äcklet. För honom var det inte en pik, det var ingenting, bara ett skämt som råkade handla om kroppslighet, men för mig kändes det ordentligt. Och då slog det mig: Jag har spenderat halva min barndom med att försöka tämja äcklet inom mig. Och jag tror att väldigt många tjejer har gjort samma sak. 

Jag tycker ändå om min kropp. Jag gillar att prova kläder, jag är bekväm naken med de jag tycker om, jag tänker oftare "najs kurvor!" än "usch, fula linjer." Jag har inte alltid känt så, men jag har heller aldrig avskytt min kropp rakt igenom. Ändå är jag en mästare på att undvika att vara äcklig. Jag kan konstens alla regler, och jag är knappt medveten om det. Det är så integrerat i hur jag tänker och agerar att jag inte reflekterar över det.

Jag tror att det bästa och mest talande exemplet på vad det samhälle som ständigt uppmanar kvinnor att ta mindre plats och tämja våra opålitliga kroppar, kan göra, kommer från en dag i högstadiet då en kompis till mig lågt och bekymrat sa: "Det är så pinsamt att andas. Usch, varför ska jag behöva det?"

Det finns inget äckel. Det finns en mänsklighet och en kropp, som alla oavsett kön besitter. Däremot finns det strukturer och maktordningar som ständigt skapar det ena könets kropp som äcklig och för mycket, medan det andra könets kropp är en styrkedemonstration och en tillgång.

Vi har rätt att finnas till. Vi har rätt att ha behov, fett och utstöta höga ljud. Vi ska inte behöva skämmas för det. Åh, herregud, ska det få se ut på det här sättet?

Nu önskar jag igen att jag kunde viska i alla flickors öron: Andas! Stöna, skrik och sjung! Du får, gör det för din skull och skratta överseende åt dem som inte förstår. Din kropp är stor, vacker och fantastisk! Ja, du är oövervinnerlig!

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

sa sant som det ar sagt!! bra skrivet! har aldrig fattat varfor har ses som ackligt? ok man behover val inte fisa vid matbordet, men hur ar fodelsemarken, lite fettvalkar, beharing mm ackligt? snacka om en hjarntvattad varld!

2010-04-11 @ 00:56:08
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Zettermark

Nej precis, saker som är direkt ohälsosamma kan ju undvikas (typ fisa på maten), men vår kroppskontroll överstiger det kriteriet vida.

2010-04-11 @ 19:37:38
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra skrivet :)

2011-01-09 @ 14:00:12
URL: http://lindamerja.wordpress.com
Postat av: Anonym

jag älskar dig..Jag älskar din blogg

2011-01-20 @ 22:33:33
Postat av: Vanda

Jaa tack för det här inlägget! Jag tycker jag har ganska lätt att kämpa mot alla märkliga könsnormer, jag har inga problem med att ta plats, varken fysiskt eller mentalt, men det jag har absolut svårast med är att inte känna mig äcklig! Jag sminkar mig inte så ofta och rakar mig aldrig under armarna, på eller mellan benen. På ett sätt utmanar jag ju normen som inte gör det. Men det hindrar mig inte från att så lätt känna mig äcklig. Det är ju helt fel! Det är inget äckligt med mitt ansikte, det är helt rent och naturligt, men det känns äckligt för att man ser porerna och att min hy är naturligt rödflammig. Jag känner mig äcklig när håret sticker ut genom strumpbyxorna eller frodas utanför troskanten.



Det är svårt att veta vad man ska göra. Samtidigt som jag liksom inte dukat under för kraven skäms jag för att jag inte gjort det. Det är så dumt! Det är ingenting smutsigt med att helt enkelt gå omkring och se ut som man gör av sig själv, trots det känner jag mig äcklig, jag inbillar mig att både män och kvinnor i min omgivning ser mig som "ofräsch" fast jag tvättar mig varje dag. Usch!

2011-02-02 @ 13:06:31
Postat av: Candy

Då måste jag vara normkåta & äckelrädda människors största skräck, för jag både fiser & rapar ÄVEN om folk befinner sig i samma rum som jag, jag bajsar hos min pojkvän & har ganska kort hår på huvudet. Jag har vidare hårig rygg & överläpp, som jag inte bryr mig om att ansa, och just nu har jag en period då jag skiter i att raka mina armhålor eftersom jag vill se hur långt mitt armhålehår kan bli. Min hy är ganska rödflammig, men jag orkar nästan aldrig sminka mig mer, bara till fest eller middag vilket blir max 2 gånger/månad. Jag pratar om min mens öppet & kan t.o.m., hemska tanke, ha sex under mens! Det är ett under att jag ens har en pojkvän, va? :P Haha, nej men, det är skönt att inte känna mig så beroende av att inte vara "äcklig", dock har jag själv kunnat tänka i banorna som presenteras i inlägget så jag har full förståelse för att man tänker så. Dels har folk personlig smak, dels vävs vi in i en bild av att människokroppen med alla sina lukter, vätskor & sitt kroppshår är äcklig- i synnerhet när det gäller kvinnor. Inte konstigt då att vissa blir osäkrade & äcklade av t.o.m. sig själva. Önskar att de inte behövde ha det så & hoppas att fler läser detta inlägg! :)

2011-05-03 @ 00:10:36
URL: http://www.eye-candy.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0