Share

Zätas feministiska klapptips

Börjar klapp-stressen bli märkbar?
Är du ännu inte klar?
Vill du hitta något orginellt,
på pricken och lagom snällt?
När det vankas sång, mys och julmat -
Kan vi då glömma vårt patriarkat?
Nej, upp till kamp även till jul!
Med en feministik klapp får alla kul!
För klappar ska du inte oroa dig inte mer,
här kommer tips så du kan glädja fler!


Jag brukar få höra den lagom stressande frasen "du är så bra på att hitta på presenter, så köp bara något till mig" lite varstans i juletider. Jag ska inte säga att jag är någon paket-expert, men jag tycker det är kul och brukar anstränga mig lite extra. Först några generella tips:

Det värsta som kan hända är att det är helt tomt i huvudet och då tänker "Vad ska jag ge till honom?!" Mitt bästa generella tips när det inträffar är att ta ett djupt andetag och tänka efter "Vad gillar han?"

Och tänk då inte bara på de uppenbara, kusinen som spelar fotboll och pappa som gillar att baka, utan försök komma ihåg andra saker de nämnt i förbigående. Sa inte kusinen att hon ville lära sig dricka kaffe senast du var där? Att något "känns så du" eller "helt rätt" är inte någon intuitiv mystisk egenskap - det innebär bara att du lyssnat och verkligen tänkt efter vad som passar en person. Kusinen kanske skulle uppskatta en snygg kaffekopp - eller rentav en fotbollsinspirerad kaffekopp - tillsammans med en inbjudan att komma över och fika och lära henne kaffebryggandets konst.

Att kombinera två intressen en person har är ett ganska säkert kort. Och det är lättare än du tror. Det finns ett enormt utbud både på Internet och i affärer (i alla fall om du bor i en stor stad), problemet är snarare att komma på vilka intressen du vill kombinera. Till min pappas 50-årsdag hittade jag en bok om bilar på film - han är både filmnörd och bilintresserad. Kaboom - "Det känns så du"-faktorn går i taket.

En annan variant är att kombinera något du själv gillar med något den andra personen gillar. Är du värsta miljökämpen och har en förälder som älskar att laga mat och aldrig kan lära sig att göra det hållbart - köp en bok med miljövänliga recept. Var noga med att just kombinera intressena så att du inte pådyvlar någon något de verkligen inte kommer att ta till sig eller uppskatta. Det kan också vara en idé att tänka igenom hur just den personen är - tar den lätt illa upp kanske en annan strategi är bättre.

Mitt sista generella tips är att köpa något som personen kommer att använda.
Delikatesser är en bra grej för de köksstökiga människorna, och nya glödlampor till tjejen som aldrig kommer ihåg att köpa nya är faktiskt både omtänkssamt och miljövänligt jämfört med en fin skål som bara kommer stå i ett skåp.



Över till feminismen. Det är vanligt att saker som är riktade till tjejer är passifiserande, alltså att de inte kräver något aktivt deltagande av personen som får dem. Lego är motsatsen till en passiv leksak - den måste skapas med fantasi och fingerfärdighet. Smycken och prydnadssaker är ganska passiva, även om de självklart kan användas för att aktivt förändra ett rum eller sig själv. Det kan ändå vara bra att ha i åtanke, särskilt när det gäller barn, hur aktiv/passiv en sak är.

En grej jag brukar tänka är "skulle jag kunna ge den här till min manliga/kvinnliga kusin?"
om svaret är nej brukar det oftast inte bli något köp. Detta gäller förstås inte för special-intresse-saker och superönskningar, men ganska ofta köper vi saker bara för att det är en tjej eller kille som ska få det. Och det är onödigt. Till exempel handlade jag och mamma julklappar i måndags och köpte en rolig grej på Lagerhaus: Sådana där skyltar de har på hotell "Stör ej/kom in" fast med en massa fler alternativ och i skrikiga färger. Ganska bra till en nybliven tonåring sådär. Efter ett tag sa mamma "Nej, jag tror att vi ger de där skyltarna till Markus istället, så får Petra nån fin tröja." Varpå jag svarade "Ne-hej du! Låt tjejen få uttrycka sig och inte bara vara söt!"

Eftersom vår värld är så enkelriktad när det kommer till kön (kolla en leksakskatalog eller reklampaus!) kan det vara bra att helt sonika vända på perspektiven och ge en tröja till killkusinen och en högludd tuta till tjejen, bara för att de ska få någon se slags motbild. Beroende på insats (kommer mamma bli ledsen om hon inte får ett halsband eller är det någon du bara träffar en gång om året och som tar livet med en klackspark?) kan du vara mer vågad.

Ett hett tips är att ge böcker med kvinnliga huvudpersoner till killar. Det är otroligt ovanligt att de läser sådana. Se bara till att det är en genre de gillar, så att de faktiskt kommer sig för att öppna boken. Det omvända gäller inte för tjejer! De ska också få läsa om tjejer, eftersom ca 80% av all ungdomslitteratur och majoriteten av vuxenböckerna har manliga huvudkaraktärer behöver de få kvinnliga förebilder.

Köp inte sexistisk smörja. Vissa saker går bort oavsett vad någon önskat sig. Du vill inte subventionera patriarkatet hur som helst. Vissa filmer (stereotypa romcoms), tidningsprenumerationer (Cosmo!) och sexiga nattlinnen eller ögonskuggor till elvaåriga tjejer kommer aldrig att vara okej.

Köp samma sak som någon i vanliga fall gillar, men med en feministisk tvist. En deckare med mest kvinnor i rollerna, som gör motstånd mot patriarkatet? En snygg anteckningsbok med ett feministiskt motiv? Ett tips jag fick är att om du ska introducera homosexualitet eller trans eller gueer för unga är det en bra idé att ta en bok eller film som handlar om någon av något annat kön än de själva. Annars kan de känna sig träffade och deras osäkra tonårshjärtan sluta sig ännu mer. Typ. Jag tror att det ligger en viss sanning i det.

Åk till Hallongrottan eller handla i deras webshop!
De har ett stort utbud av feministiska böcker, grejer och filmer.

Här och här finns tips på feministisk litteratur. Mycket finns i vanliga bokhandlar! Feministska serietidningar finns det gott om, kanske något för den som gillar humor och inte pallar läsa böcker?

Girl-power-grejer gillar vi! Arg rockmusik skapad av kvinnor, "Ta ingen skit"-aktiga tröjor, en ring formad som en vagina.

Sara Hanssons bok "Den hemliga kroppen" tycker jag att alla tjejer mellan 11 och 15 borde läsa NU. Och alla andra också.

Hoppas att tipsen uppskattas!

/Zäta





Share



Kommentarer
Postat av: Anonym

Eller prins Charles känsla av liv strömqvist. De flesta är intresserade av relationer och den serieboken är så sjukt lärorik och rolig.

2010-12-16 @ 01:26:22
Postat av: tekla

finfin blogg!



Jag har funderat på att plugga genusvetenskap efter gymnasiet, men har inte hittat något om vad man kan jobba med när man är klar med studierna. Vad blir man?

2010-12-17 @ 10:57:30
Postat av: Thereze

jätte bra tips, önskar jag hade läst detta innan alla julklappar var färdighandlade. Nåt att tänka på tills nästa år!

2010-12-21 @ 10:02:50
Postat av: Katrus

eller Egalias döttrar av Gerd Brantenberg! Bra bok!

2010-12-21 @ 23:04:14



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0