Share

Tack. Tack och hejdå.

Jag ska lägga ned den här bloggen. Jag har tvekat i oändlighet.
 
Den här bloggen har betytt mer för mig än jag hade kunnat drömma om. Den har varit med mig genom, hjälpt till att skapa, hela den resa som det unga vuxenlivet är. Jag var 19 år och hade inte ens tagit studenten när jag skrev de första inläggen. Nu är jag 25, har flyttat 60 mil hemifrån, tagit en kandidat i genusvetenskap, gått mer än halva läkarprogrammet, föreläst i fler städer än jag minns, publicerat i fyra antologier, begravt båda min morföräldrar, varit sambo i fyra år, träffat så många vackra människor och älskat så att jag nästan gått sönder.
 
Det går inte att skriva det här inlägget på något rimligt sätt. Det här är inte min blogg. Det här är jag. Jag säger hejdå till en stor och ofattbart viktig del av mig själv. Holy fuck. Jag måste ändå försöka.
 
Jag vill säga tack. Till läsare och livsutrymme - ni går inte att separera. Detta har varit mitt sätt att andas i en värld som stundtals verkat så hård, så snål, så ogenomtränglig. Jag skriver emellanåt dagbok, men jag skriver mycket ledigare, mycket ärligare, mycket viktigare när jag har en (imaginär) publik.
 
Tack för att ni lyssnat. För att ni kommit med tänkvärda kommentarer. Jag har alltid varit stolt över den höga nivå som kommentarerna i just mitt lilla hörn av internet hållit. Tack till er som lyft fram mig genom året. Jag vet att jag aldrig har varit den mest lättillgängliga eller produktiva av svenska feministbloggare. Tack till alla er som hört av sig till mig på andra sätt och berättat vad ni känner, undrar, tycker. Jag har svarat på det mesta, men alltid läst allt. Det går inte att få någon finare komplimang än den att jag lyckats sätta ord på en tanke som var svår att formulera. Att jag hjälp någon acceptera sig själv, någon annan att också kunna andas lite lättare.
 
Jag skrev min kandidatuppsats i genusvetenskap om unga tjejers bloggande, vilket ni som varit med länge länge kanske minns. Där skrev jag om bloggande som gemenskap, som meningsskapande i sig själv. Och jag kommer alltid vara blogg-mediet evigt tacksam för den möjlighet det här har inneburit för mig att finna min plats i världen. Alla de som någonsin hade föresvävat sig att debattera bloggandets värdelöshet med mig kommer åka på verbalt storstryck, ingen tvekan. 
 
I sex år har det nästan alltid känts roligt, viktigt, givande att skriva här. Det är en okej statistik ändå, att ha hållit den levande så länge. Om ni har twitter finns jag kvar där på @zettermark, men är det långa tänkvärda inlägg du uppskattat med bloggen är det förstås fel forum, även om jag inte slutat vara vare sig feminist eller drömmare.
 
Jag kan inte säga att jag vuxit ifrån bloggen, för jag har vuxit med den. Men det är dags att växa på andra sätt. Ni får ursäkta om jag låter som en kass kopia av en Karin Boye-dikt nu, men det tär och spränger. Jag tvekar inte längre. Jag vill vidare.
 
Jag ska inte sluta skriva. Jag kan inte sluta skriva. Orden bubblar nästan alltid inom mig, stutsar ivrigt mot pannbenet och ut längs mina armar.
 
Kanske skaffar jag en ny blogg imorgon. Kanske skriver jag en bok. Kanske använder jag papper och penna ett tag. Jag vet inte än. Jag vet bara att jag, vars största styrka i livet inte precis är förmågan att känna tacksamhet, är oändligt tacksam för vad detta utrymme givit mig. Och jag hoppas att jag givit världen, och då menar jag min värld, den feministiska, queera, föränderliga, vackra världen, något i gengäld.
 
Tack. Tack och hejdå.
 
/Zäta
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Låtta

Tack Sofia för möjligheten att genom din blogg dela din värld och dina tankar. Du har en fenomenal förmåga att pin-pointa viktigheter och sätta saker i perspektiv, många gånger nya perspektiv. Du ska vara glad och stolt över den förmågan. Jag ser med spänning fram emot att ta del av dina ord som jag är övertygad om kommer trilla över oss från olika håll. Kram Låtta

Svar: Tack!! Jag har ganska svårt att vara nöjd och stolt, men jag är faktiskt stolt över den här bloggen :) ska absolut fortsätta skriva!
Zettermark med Z

2015-06-07 @ 22:12:42
Postat av: Ingrid

Tack för all läsning du gett mig de senaste åren. Jag hoppas jag möts av dina ord snart igen, på ett eller annat sätt!

Svar: Tack! Det gör jag också ;)
Zettermark med Z

2015-06-07 @ 22:24:15
Postat av: Maria

Tack själv. Tråkigt att du slutar, men samtidigt - det är fint med utveckling och hoppfullt med människor som går vidare.

Svar: Tack! Ja det är väl en nödvändighet även om det också är läskigt och plågsamt.
Zettermark med Z

2015-06-07 @ 22:30:45
Postat av: laxsill

Den här bloggen är nog en av de tidigaste minnena av feministisk analys jag har. 2009 hade jag precis börjat skaffa någon slags ytlig förståelse om att feminism var viktigt och även om jag inte minns exakt när jag började läsa bloggen (men jag vill tro att det var typ 2010-2011 någon gång) minns jag att den liksom har varit med mig längst mycket av den bildningsresa det varit att förstå och använda feministisk analys (som verkligen inte är avslutad än). Vad jag försöker säga är att jag är tacksam för att du skrivit så mycket och så bra och såklart minns jag uppsatsen om unga kvinnors bloggande och jag minns hur den fick mig som man att våga bredda mitt bloggläsande (och förhoppningsvis bloggskrivande också). Jag hoppas att du fortsätter skriva. Det finns tidskrifter och tidningar och de vore korkade om de inte rekryterade dig.

Svar: Tusen tack, vilka fina ord! Fint att du berättade :) Ja ge mig lite krönikör-space så tar jag det gärna ;)
Zettermark med Z

2015-06-07 @ 22:53:12
URL: http://copyisright.se/
Postat av: Allie

Tack för att du har låtit oss ta del av det du skrivit! Dina inlägg har betytt väldigt mycket för mig och jag är så glad att jag upptäckte den! Du har skrivit så mycket som jag kunnat relatera till och som fått mig att växa som person. Så tack!!

Svar: Wow vad fint <3 tack!
Zettermark med Z

2015-06-07 @ 22:59:28
Postat av: Lovina

Hej sofia! jag har inte läst din blogg på ett par år, men tycker ändå det är jättetråkigt att du ska sluta. tänkte bara att jag behövde säga att när jag var 12-13 och famlade runt på internet så hittade jag din blogg. det var min första riktiga personliga kontakt med politik och jag kan lugnt säga att din blogg gjorde mig till feminist. ca ett halvår senare var jag med och startade unga feminister. har varit aktiv i både det ena och det andra sen dess, framför allt blivit kommunist osv. men kommer alltid att komma ihåg din blogg och hur varje inlägg var en ögonöppnare för mig när jag var yngre. en kul anekdot när jag bråkade med min samhällslärare i sjuan om tjejers bloggande och precis hade läst om din uppsats här. nu ska jag sluta svamla. ha det bra i livet!

Svar: Å tack. Vad glad, och rörd, jag blir att du berättar det! Fortsätt kampen!
Zettermark med Z

2015-06-07 @ 22:59:37
URL: http://twitter.com/mogligsvamp/
Postat av: Hanna

Skriv en bok. Jag har älskat din blogg. KRAM OCH TACK!

2015-06-07 @ 23:30:52
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: En läsare

Hej!

Tack för den här bloggen. Jag hittar inte de rätta orden -tyvärr är jag ingen ordkonstnär som du. Så avundsjuk jag blir av din... intelligens, dina grymma analyser, hur du kan formulera dig, att du orkar plugga och prestera så mycket. Och väldigt glad och inspirerad. Precis sådär som du är vill jag vara. Du ger mig hopp om ett bättre samhälle. Jag undrar lite varför du måste säga att du slutar blogga. Vad gör det om nästa inlägg kommer om 5 år? Låt den finnas kvar och se om det nån gång rycker i bloggfingrarna igen, eller inte. Men vad ska jag kommentera det. Oavsett vill jag tacka för all underbar, intressant, lärorik, tankeställande och ögonöppnande läsning. Du har då verkligen lärt mig mycket. Jag hoppas att du utvecklas dit du vill -och långt längre- och jag önskar dig och Moa och alla du känner och hela världen en bra och vacker framtid. Hihi.

2015-06-07 @ 23:34:34
Postat av: Karin

Jag har älskat din blogg! Tack för all läsning!

2015-06-08 @ 08:06:48
Postat av: U

Tack för att du väckt tankar som jag inte visste att jag ville fundera på!

2015-06-08 @ 15:26:42
Postat av: solan

Tack för att du delat med dig av dig själv, även sidor jag inte riktigt insett tidigare, att du haft, ditt fantastiska språk, dina skarpa analyser och din livsglädje!! KRAMAR

2015-06-08 @ 20:13:15
Postat av: The Worrying Kind

Ååååhh...det här känns riktigt sorgligt ju! Din blogg är en av de bästa, finaste, klokaste, mest läsvärda som finns. Jag kommer verkligen sakna dina välskrivna texter och insiktsfulla analyser. Men du ska ha ett stort TACK för den här bloggtiden. Det har varit fantastiskt. Ta hand om dig!

2015-06-08 @ 23:33:48
URL: http://theworryingkind.se/
Postat av: Tess

Tack för det du skrivit! Kommer sakna att läsa här!

2015-06-10 @ 23:22:07
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Anonym

<3

2015-06-11 @ 14:46:42
Postat av: Lina

Åh jättesorgligt ju.. Tycker så mycket om din blogg, den får mig att våga vara en bättre och modigare människa, tack för det! Började för någon månad sen gå igenom hela ditt arkiv, en enda stor kunskapsbank är vad det är! Du har lärt mig så mycket om feminism och livet i stort. Hoppas verkligen bloggen kommer ligga kvar så en kan ta del av all din kunskap for ever!

2015-06-12 @ 13:38:00
Postat av: ett ritstift i din rumpa

tack för att du har bloggat och låtit oss läsare ta del av dina tankar! din blogg har gett åtminstone mig många nya insikter. ha det bra!

2015-06-24 @ 21:19:07
URL: http://yllestrumpa.wordpress.com
Postat av: Mary

Måste säga att jag hade det på känn, och nu vill jag passa på att säga TACK för den här tiden och önska dig stort lycka till i framtiden! <3 kram.

2015-07-07 @ 11:57:59
Postat av: Bajsbögt

De er bögt hehe!

2018-07-12 @ 13:29:31
URL: http://xn--bgt-sna.se
Postat av: Inelp

Hi, this is Julia. I am sending you my intimate photos as I promised. https://tinyurl.com/y3q5e8zk

2022-05-15 @ 02:24:47
Postat av: EdwardaccoB

I dont think so

Postat av: EugeneNindy

maryland health care [url= https://www.jotform.com/223183791058056 ] https://www.jotform.com/223183791058056 [/url] herbal cleanse advocare https://www.jotform.com/223211170342035 passing drug testing

2022-12-05 @ 12:55:46
URL: http://sandbox.astroteller.net/diait.html
Postat av: JamesNop

Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. [url=https://paizo.com/people/emeryThomas89/]Gas safety check![/url]

Postat av: RobertHem

Object moved [url=http://gotartwork.com/Profile/mariah-phillips1/99190/]More info...[/url]

Postat av: Qazkzgex

+ for the post

2023-03-30 @ 00:33:07
URL: http://kzkkgame11.website/5943.html
Postat av: CurtisMem

TLB - Profil: jameson.phillips60 [url=http://bowling.info.pl/member.php?action=profile&uid=106556]Show more![/url]

Postat av: StevenWress

Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. [url=https://community.crssoftware.co.nz/user/plumbl463dt]Landlord certificate>>>[/url]

Postat av: FrankMourb

Our gas safety certificates guarantee that your appliances and installations meet the necessary safety standards. [url=https://imageevent.com/morgan_cooper_61/plumbers] Tap washers!..[/url]

Postat av: Edwinfap

We offer emergency boiler repairs to provide quick and efficient solutions when your heating system malfunctions unexpectedly. [url=https://youpic.com/photographer/FinleyPatterson/?mode=bio] Emergency plumbing!..[/url]

Postat av: Williampen

Vi inbjuder dig att besöka en ny unik [url=https://rudating.pro]Sex individual Dating[/url] Endast vi har riktiga och verifierade frågeformulär
De mest befriade användarna i din region
Registrera dig med en kampanjkod - 578881 och få en ingång till en privat klubb!
Vi väntar på dig på vår - www.rudating.pro

2023-10-06 @ 21:11:41
URL: http://https://rudating.pro
Postat av: DavidWhard

don't think anything

2023-10-11 @ 03:30:43
URL: http://https://aky.kzkkstavkalar3.site



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0