Share

En kärlekssång till alla flickor

Jag tycker om flickor. Söta flickor, fula flickor, flickor i flätor. Flickor som gråter över brustna hjärtan och flickor som skrattar högt när de gungar. Flickor med tjocka magar inklämda i velourdräkter, flickor som springer snabbast i klassen, flickor som avskyr idrott. Flickor som skriker av frustration för att ingen förstår dem. Flickor som kräks och flickor som skär sig och flickor som har gett upp. Flickor som flirtar med alla de ser och flickor som aldrig har blivit kyssta. Flickor som är lite smågalna och flickor som försöker vara perfekta. Flickor som blivit våldtagna. Flickor som tycker om flickor och flickor som tycker om pojkar. Flickor som är högljudda och flickor som bär rosetter. Flickor som sitter i rullstol. Flickor som tänker så snabbt att ingen hänger med och flickor som skriver och skriver och skriver. Flickor vars högsta dröm är att gå i skolan och flickor struntar i att gå i skolan för att ingen ändå lyssnar på dem där. Stolta flickor. Flickor som är döende och flickor som trots att de lever inte har någon som helst makt över sitt eget liv. Flickor som kan sjunga löjligt ljusa toner. Flickor som leker med båtar och flickor som är rädda för vatten. Flickor som aldrig syns och därför färgar håret varje månad. Flickor som hade oturen att födas med snopp och flickor som älskar rosa. Flickor som inte vågar och flickor som inte kan sträcka på ryggen. Flickor som är arga, flickor som är äckliga, flickor som snyter sig i tröjärmen. Flickor som växer upp till  kvinnor och flickor som aldrig hinner bli kvinnor och flickor som inte vill bli kvinnor. Flickor som ler osäkra leenden och tycker att regnsmatter är världens vackraste ord. Jag tycker om alla flickor.

Jag har inget emot pojkar, men de har så många andra som redan tycker om dem. De har 80% av alla barnbokskaraktärer, 70% av talutrymmet i klassrummet och uppmuntras av hela sin kultur att vara oövervinnerliga. Flickorna får inte vara med i den klubben. De får vara söta, snälla, trevliga, ambitiösa och ja, till och med perfekta, men de ska inte erövra världen.

Om jag var en gud eller ett skyddshelgon eller en idol eller en förebild eller något annat häftigt skulle jag vara Flickornas Gudinna. Jag skulle blåsa in erövrartankar i alla flickors öron och smälla alla nedvärderande tankar och uttalanden som myggor mellan mina händer.

Och tillsammans skulle vi vara oövervinnerliga.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

du skulle vara super-girl med andra ord! vet du, jag tror du skulle göra ett jättebra jobb! typ som Linda Skugge innan hon blev kärring

2010-01-22 @ 00:12:38
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Olof H

Åå vad jag behövde det där just precis nu. Bitterheten höll på att ta över ett tag, men nu känns allt mycket bättre - men om allt detta får du veta mer om sen när vi ses!

2010-01-23 @ 00:14:27
Postat av: freja

du är min idol.

2010-02-01 @ 18:18:33
URL: http://labyrinter.blogg.se/
Postat av: lovisa/polichinelle

vilket fantastiskt inlägg! så många galanta meningar men "Flickor som hade oturen att födas med snopp och flickor som älskar rosa." är nog favoriternas favorit.

2011-01-09 @ 18:08:26
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: Anonym

du är bäst

2011-02-11 @ 00:23:39



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0