Share

Att längta och att sakna

Aj. Usch. Vill försvinna och krypa härifrån. Jag blir inte hungrig trots en tom mage.

Jag saknar.

Eller längtar jag? Vad är skillnaden? Kan det vara så att vi saknar specifika saker, medan en längtan är mer diffus? Jag har aldrig hört någon säga att de längtar efter sina borttappade strumpor. Däremot kan de sakna dem. På samma sätt är det ovanligt att höra hur någon saknar kärlek (romantisk sådan brukar det vara frågan om), men däremot är det många människors främsta sysselsättning att längta efter den. Kanske är det så att vi saknar något vi mist, medan vi kan längta efter något vi aldig haft.

Det hela kompliceras av att det finns två sorters sakna. Det finns sakna som i "inte ha", till exempel "jag saknar ett par vinterhandskar till vintern- därför ska jag nu köpa ett par." Denna variant är inte särskilt känsloladdad. Och sedan finns det sakna som i "jag önskar att den eller det var här - jag saknar det." Det är den känsloladdade formen.

Är saknad alltid negativ? Att sakna är att inte vara hel. Att sakna pengar till exempel. Att verkligen sakna pengar, i bemärkelsen vara utfattig, hindrar ofta människor från att leva sitt liv så som de hade önskat. De är inte hela. Men att sakna pengar i den andra bemärkelsen, alltså att vilja ha mer, kan också hindra männiksor från att leva fullvärdiga liv. Kanhända fokuserar de allför mycket på detta något de saknar och kan således inte uppskatta det andra. De är inte heller hela.

Är längtan alltid positiv? Att längta är att ha en önskan om något, att vilja. Vilja ha något, vilja få något, vilja ge något. En vilja att bli hel? Det är nog positivt, men samtidigt kan det göra fruktansvärt ont att längta, och det är inte särskilt positivt alls.

Det går kanske inte att dra några enkla slutsatser om ord som rymmer så mycket, men en sak vet jag:

Jag saknar. Jag saknar E:s små händer och galna skratt. Jag saknar D:s korta nackhår och varma närhet. Jag saknar O:s leende röst och fula kläder. Jag saknar er så det gör ont.

Jag längtar också. Jag längtar tills ni kommer hem och fyller min värld med galna påhitt och väldigt långa kramar igen.



För mitt liv är inte detsamma utan er.


/Z
Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0