Share

Att ha fördomar mot fördomar

"Jag har nog faktiskt  väldigt mycket fördomar mot folk som klär sig som du."
"Jaa?"
"Jag får inte ihop din klädstil med dina betyg."


Hm. Jag förstår mycket väl att det är lätt att ha fördomar mot min klädstil, om man själv är en sån som lägger högst 10 kr på ett par jeans och använder sin mammas gamla skor till vardags. 

Inte för att jag var särskilt raffinerat klädd igår, eller någon annan dag för den delen. Jag hade mina mörka, tajta favoritjeans från Levi's, blårandiga tygskor från Tommy Hilfiger (dessa skor), vit skjorta från H&M, rött skärp i midjan som jag ärvt av mamma och min svarta skinnjacka från Asos. Jag hade min hat-väska från Friis & company (dyr o redan trasig!), uppsatt hår och den vanliga sminkningen utan foundation, men med lite maskara och eyeliner.

"Det känns som att folk som klär sig sådär lägger ner så mycket tid, tankekraft och pengar på hur de ser ut att det liksom inte kan bli något över till skolan"

Jag blev lite förvånad. Inte över fördomarna i sig, utan över vad de handlade om. Jag trodde liksom att det skulle komma något om ytlighet eller mainstream-människor. Men betyg?! Hah, som att det inte går att vara smart eller duktig i skolan om man har en viss klädstil? Jag känner snarat att den lite pretto-aktiga stil jag mest identifierar mig med stärker bilden av en välartad, ambitiös person. Tydligen inte.

Tänk att man kan ha fördomar mot fördomar. Jag lär mig mycket nyttigt om mig själv dessa dagar.

/Z
Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0