Share

Nej, nu ser du ut som en spya igen!

Sällan har jag haft så roligt åt en kommentar där författaren försöker såga mig. Den kommer från UNT:s hemsida där min insändare om mens och gubbar lagts upp efter att den kom med i tidningen.

En sak tänker jag bemöta seriöst innan jag tar det på nivån det förtjänar. Mens ska inte behöva vara något vi smyger med och letar upp info om själva på Internet, det ska vara helt okej att ha en mensspecial en vecka på 130 år i Upsala Nya Tidnings Leva-special i kulturdelen. Det är bara absurt att det ska få plats tio sportsidor och inte två om något som berör så jäkla många så jäkla mycket en enda vecka.

det är spännande att läsa om bombade människor, folk som flyger i bitar. att läsa om masspädbarnsdöd är inte äckligt.

ingen normal människa läser av egen fri vilja en artikel som handlar om:
"bajs och dess ursprung"
"Snorets mysterie"
"hur man spyr på rätt sätt och hur det ska se ut".
vill man läsa såna saker tar man till sig en annan sorts tidning som brukar kallas national geographic, illustrerad vetenskap eller någon annan liknande vetenskapstidning.

det finns hur mycket information som helst om mens (och om allt annat) på internet.

kvinnokroppen har aldrig ansetts äcklig. däremot har människokroppen ansetts äcklig (se religioner), man måste täcka sin fula kropp. endast medelålders moraltanter och starkt religiösa tycker att den vackra människokroppen ser ut som spya.

Robin Gräsman


Är det bara jag som missat var i min insändare det stod att människokroppar ser ut som spyor?

Det nästan osannolikt hur bra han lyckas med att underminera sina egna argument. "kvinnokroppen har aldrig ansetts äcklig" - men jag liknar glatt mens vid bajs och snor!

Det är lite kul att den här killen är precis det som antifeministerna brukar anklaga mig för att vara - en dålig representant för sin rörelse. "Det är sånna som du som ger jämställdhet ett dåligt namn" (Eh, nej, det är sånna som jag som driver den framåt.) Jag menar, inte ens den mest inbitna antifeminist kan väl tycka att detta var ett bra bidrag till debatten?

/Zäta

PS. Jag tror att "endast medelålders moraltanter och starkt religiösa tycker att den vackra människokroppen ser ut som spya" ska få sitta på favorithyllan bland försök till förolämpningar som blir fantastiska, tillsammans med "Men... Kärlek är heligt!"

PPS. Tack till de bra svar som Robin fått på UNT:s sida, jag känner inte att jag behöver tillägga något.
Share



Kommentarer



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0