Share

Feminism, typ. Och lite mig, fast inte dagens outfit direkt.

Hur hinner folk med både verkliga och virtuella liv? När jag går på dunderbra konserter, strosar runt i ett slaskigt Stockholm och fyndar på Hallongrottan, eller när jag har förvirrade och vackra samtal långt in på småtimmarna och dammsuger halva huset dagen efter då hinns liksom inte det här med viktiga politiska blogginlägg med.

A på min kurs är av den bestämda åsikten att bloggar bör drivas av minst två personer som korrekturläser varandras texter "så att det inte skrivs en massa trams." Jag skriver en massa inlägg som skulle kunna gå som "trams" tror jag (jag menar inte att du sa det, A). Typ de som är kursiva och handlar om drömmar eller kärlek. Å andra sidan får jag ofta höra av folk att de uppskattar just de inläggen.

Jag funderar ibland på om min blogg är alldeles för spretig, om jag borde renodla den till en politisk blogg. Det är dock smått omöjligt att producera genomtänkta och välskrivna politiska/feministiska/peppande texter varje dag, och jag gillar själv när bloggar uppdaterar ungefär så ofta (jag avskyr när folk skriver fem inlägg om dagen, det bara förstör mitt bloglovin-flow och är garanterat struntprat fyra av fem gånger). Jag får rätt ofta frågan vad min blogg handlar om, och då brukar jag svara: Feminism, typ. Och lite mig, fast inte dagens outfit direkt.

För även om politik och kvinnokamp är ungefär det viktigaste som finns, så tycker jag nog inte att resten är trams. Prestationskrav, däremot, det är trams.

Imogen Heap! Definitivt inte trams.


/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Olof

Mmm!! Immi!

2010-02-28 @ 21:21:12
Postat av: Sofia i London

feminism är kanske är en av de viktigaste ämnena som finns, men kärlek och drömmar är precis lika viktiga! Vi är i första hand människor, människor med behov av kärlek och drömmar, kvinnor/flickor/feminister/jämställdhetskämpar/vardagshjältar i andra hand. (tycker iaf jag)

2010-03-01 @ 01:12:00
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Albin

Ok, jag kanske borde förtydliga min ståndpunkt lite: alla inlägg blir inte bättre av en redaktion, och det beror ju lite på hur redaktionen ser ut också. Alltså det kan vara jättebra att ha någon som stoppar en så att man inte far iväg och skriver saker som faktiskt inte är intressant för någon (eller tvärt om, peppar en när man tänker »men det här blev ju värdelöst«!). Jag är inte kategoriskt för bloggar med redaktion, men jag tror att de gör nytta i många fall.



Spretet däremot tror jag inte är ett problem; det finns verkligen en poäng att hålla på det. Livet är ju komplext, och det behöver även politik vara, så det finns ju alla möjligheter att hitta gemensamheter och kopplingar. Och dessutom finns det ju något som heter kategorier, de som vill läsa stenhård feministisk teori kan ju prenumerera på stenhård feministisk teori-flödet. Eh, om nu blogg.se har stöd för sånt, det vet jag inte.



Däremot tycker jag inte att prestationskrav på något sätt är trams, så länge man har definierat skalan för prestationer på rätt sätt. Och jag tycker definitivt att bara politik utan några känslor blir helt värdelöst. Man politikar ju för att man känner och känner för att man politikar, annars är man en politiker som CrimethInc definierar dem; kadavret efter en person med drömmar och mål.

2010-03-02 @ 12:06:59
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Albin

Men ett typiskt exempel på ett inlägg som min kamrat stoppade var ett där jag hittade på en modell för att analysera något (jag minns inte ens vad!) där modellen blev ett egenvärde, jag var så nöjd med min modell att jag inte såg att inlägget inte förmedlade något annat än den!

2010-03-02 @ 12:08:15
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Zettermark

Å, fin kommentar Albin. Som sagt är det allra mesta mer komplext än det verkar vid en första anblick. Prestationskrav för mig r dock lika med perfektion, alltid lika jobbigt att uppnå ;)

(Blogg.se har kategorier, jag har tre olika: Feministiska analyser och betraktelser - politik och seriösa feministiska försök.

Zätas egna upplevelser - säger vl sig självt, handlar om mig.

Knstrumpor och rosetter - drömmar, kärlek, flumm, fint, kurivst)

2010-03-02 @ 12:38:16
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Zuni

Jag läser din blogg av och till och tycker att den är fin som den är. Du har kategoriuppdelningen vilket gör att om folk bara är intresserade av dina politiska/feministiska texter så kan man lätt få fram bara dem. Det är fint med dina egna upplevelser där det går in lite i vartannat och allt kursivt ger en själv lite hopp. Människan är komplex och det är fel att begränsa henne till bara en sak. Feminism och politik är som albin säger ingenting utan känslor eller passion för att inte tala om att allting kan diskuteras i förhållande till varandra.



Så you go girl. Gör som du vill och rädda världen en människa i taget.

2010-03-02 @ 13:31:37
Postat av: Albin

Jo, jag har sett att du har kategorier, frågan är bara om man kan få (RSS-)flöden för dem, annars är de ju rätt oanvändbara.

2010-03-03 @ 13:42:02
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Olof

Jag testade och det går inte att separata RSS-flöden i googlereader iaf, vet inte hur det är med andra läsare..

2010-03-05 @ 00:23:34
Postat av: Olof

... och spretigt är bra och fint!

2010-03-05 @ 00:24:24



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0