Share

JAG ÄR FÄRDIG!!!

Förlåt för frånvaron, men den beror på att deadline för min B-uppsats är idag 12.15. Göra saker i god tid? Inte min grej.
Det blev i alla fall en uppsats på 17 sidor med namnet "Gullighetsfaktorn - En intervjustudie om litenhetens roll i genuskonstruktioner" tillslut. Här är lite lösryckta citat och slutsatser från mitt verk:

Jag vill hävda att gulligheten som uppnås genom både en liten kropp och ett ”litet” beteende är ett slags femininitetskapital. Det är dock ett osäkert kapital, som konstateras i temat om heterosexualitet. Det blir också svårt eftersom gullighet och respekt eller att bli tagen på allvar är svårt att kombinera, vilket följande citat visar.

När jag blivit arg på nån kompis eller så, så har de liksom skrattat bort det. Även fast jag varit verkligen irriterad. Och då har det varit för att de känner sig lite högre eller så. - Amanda


...

Alla deltagare framhåller dock att det nästan alltid är kul när någon skojar om eller påpekar deras litenhet. De utnyttjar också själva sin kroppsstorlek parodiskt. Att någon utmanar sin maktlöshet betyder dock inte alltid att personen får mer makt i realiteten (Skeggs, 1997:25). Detta växelspel mellan makt och motmakt i hur tjejerna drar nytta av, blir maktlösa och kompenserar för sin litenhet kan ändå tolkas som en variant av Foucaults maktmodell där ingen innehar en statisk makt, utan den bildas och försvinner i social interaktion.


...

Med ramar menar jag exempelvis att diskurser och normer kring litenhet öppnar för att lyfta upp någon eller skämta om att någon inte syns, medan exempelvis diskurser kring en gravid kropp öppnar för att beröra magen. Det skulle däremot anses konstigt att lyfta upp en gravid person och klappa en liten person på magen. Även om det tar sig olika uttryck, ramarna för vilka gränser som kan brytas skiljer sig åt, gör dock avvikelsen från normen i både en liten och en gravid kropp att vissa fysiska och diskursiva gränser blir lättare att bryta.

...

I relation till det heterosexuella samspelet upplevde exempelvis alla mina informanter att det var en fördel att vara liten, medan denna egenskap, som gav en attraktivitetsvinst i relation till heteronormen, i andra sammanhang kunde leda till ogiltigförklarande eller frustration.

Nu ska jag vara lycklig en hel dag innan det blir dags att läsa in sig på de uppsatser jag ska opponera på. Fast det ska förstås bli jättekul att se vad mina kursare kommit fram till i sina uppsatser. Men nu (eller ikväll då): sol och öl!
Är det någon som väldigt gärna vill läsa min uppsats mailar jag den gärna, skriv en kommentar eller skicka ett mail bara. Jag tror dock att ni får vänta en vecka tills efter opponering och rättning, så att det blir den slutgiltiga versionen.
JAG ÄR FÄRDIG!! Halleluja!
/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

va bra att du blev klar!



"Alla deltagare framhåller dock att det nästan alltid är kul när någon skojar om eller påpekar deras litenhet" jag måste säga att jag inte blir ledsen men irriterad när nån ska säga nåt om min längd. För jag har hört det femtioelva miljarder gånger. Dock känns det skönt att min korthet är det enda de kan "klaga" på :P

2010-06-01 @ 23:45:34
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Moa

Härligt! Nu blir det festfestfest!

2010-06-02 @ 16:28:33



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0