Share

Ett farväl

Har morfar verkligen försvunnit? Morfar som lagar världens tunnaste pannkakor och vänder dem i luften. Morfar som berättar konstiga historier från Värmland. Morfar som glatt sjunger snapsvisor utan att pricka en enda ton. Morfar som alltid är blysam, men lyser av stolthet vid särskilda tillfällen. Morfar som var så tjock att jag inte nådde runt hans midja när jag var yngre. Morfar som delar födelsedag med mamma, och är precis 25 år äldre. Morfar som blir tårögd när jag sjunger "En kväll i juni". Morfar som alltid var tomte på julen på grund av det vita skägget. Morfar med den skrovliga rösten, finurliga leendet och stillsamma humorn. Min morfar.


Min morfar finns inte längre på här på jorden, men att han vore försvunnen tror jag inte på. Inte så jag minns hur det kändes när mina små armar inte riktigt nådde runt hans mage, hur det var att utan framgång försöka hålla tonen under snapsvisorna eller hur stolt morfar var på min student.


Morfars matlagningstalanger måste ha gått till andra små släktingar än mig, för här syns inte ett spår av dem. Men pannkakor kan jag göra, och jag kommer alltid att tänka på morfar när jag gör det.  Och kanske kommer jag en dag, en dag som är så avlägsen att jag själv har små barnbarn, lyckas göra dem lika tunna som min morfar kunde.


/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Olof

Sorgligt, men morfar kommer alltid att finnas för familjen.

Kram!!

2010-03-13 @ 16:29:05
Postat av: Josefin

Jag är hemskt ledsen för dig. Min morfar dog för två år sen, i mars och jag kan fortfarande sakna honom.

2010-03-18 @ 23:18:54
URL: http://kollektivetunderliver.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0