Share

Grattis till en förälskad flickvän

Igår var jag och Moa med i Karlavagnen och pratade om trans, kärlek, lagar, och regnbågar. Även om vi bara var med i några minuter var det förstås lite nervöst innan, men både producenten och kompisar verkar ha gillat våra insatser.

Jag tycker att Stina Wollter ställde lite konstiga frågor till tidigare lyssnare som ringt in. Hon sa saker som "onormal familj" och "och blev du homosexuell av det då?" (att växa upp med två pappor). Hon menar säkert inget illa, men frånvaron av normkritik och medvetenhet är lite skrämmande. Tänker folk fortfarande så, i termer av "normal" och "onormal"?

Hur som helst var hon bara respektfull mot oss och det kändes som att programmet vann på att få in ett transperspektiv. Hon verkade lite förvånad över hur "avslappnad" jag verkade med det hela och grattade Moa för vilken förälskad flickvän hon har. Haha, jag tänker då inte förneka det. Jag är alldeles för kär för mitt eget bästa.

Här kan ni lyssna på programmet i efterhand. Vi är med en och en halv timme in (01:29).

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Flickrummet

Hej! Vad bra ni var på radion :) Moa förklarade ju jättebra, om man inte hade varit insatt. Och ni gör helt rätt i att åka utomlands ifall de inte hinner ändra lagstiftningen. :)

2010-11-28 @ 22:22:40
URL: http://nyaflickrummet.wordpress.com
Postat av: Zettermark

Å tack!



Ja Moa är himla välformulerad hon. Jag brukar säga att det var det jag föll för. Hennes ord.

2010-11-28 @ 23:23:28
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för ett fint och upplysnade litet snack i radion av dig och din flickvän :) Hela programmet var både lärorikt och intressant, inte minst kommentarerna som lästes upp vartefter. Upplevde dock att Stinas frågor gick mer ut på att krossa andras fördomar eftersom det, tyvärr, fortfarande finns de som tror att man blir homosexuell av att växa upp med två mammor eller två pappor.

2010-11-28 @ 23:38:50
Postat av: Zettermark

tacktack :)



Jo jag förstår också att det kan vara en idé att ställa dylika frågor om publiken inte har nån koll alls, men det måste samtidigt finnas en medvetenhet kring att vissa frågor skapar ett visst klimat. Att säga "kände du dig onormal?" är att anta att homosexualitet är onormalt. Att säga "kände du att omgivningen reagerade på något särskilt sätt/hur tänkte du själv kring dina pappor?" är att lämna fältet fritt och inte, som kritiken sa, sätta etiketter på folk. Jag vill tro att vi har kommit så långt i Sverige idag att vi inte behöver vittnesmål på att homosexuella kan vara "normala."

2010-11-29 @ 12:06:24
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Stina Wollter

Att låtsas om som om den normativa världen inte existerar när man är programledare med 500.000 lyssnare skulle vara sjukt korkat av mej. Det ettikeras hejvikt vad jag än personligen tycker om saken. Människors inskränkthet chockar mej djupt och gjorde det extra mycket i torsdags. Om du läst en bråkdel av de hatmail och kommentarer jag fått för att ö h t nämna begreppet Regnbågsfamilj i radio tror jag att din tolerans mot enstaka ord skulle varit lite större. Stanna upp en stund. Jag är 46 år. Jag är feminist, försöker att bryta mitt normativa tänkande varenda dag, försöker i radio ställa frågor som skall blottlägga tankar i gamla eller fördomsfulla spår. Att känna att jag skall vara beredd på påhopp från de jag trodde var "på min sida" är nästan för mycket. Råkar du säga fel ord när du modererar är du kokt-det är en sida jag har mött hos riktigt proffsgenusmedvetna-det skapar komplex hos mig och väcker rädsla att tala och fråga. Så jäkla elitistiskt. Jag sänder direktsänd radio- utan manus. Jobbar vi mot samma sak eller ska vi märka ord? Om jag fått 22 sms som hävdar att något är onormalt äckligt, sjukt och perverst försöker jag på ett värdigt sätt slakta det "tänket" utan att avslöja var jag själv står för då blir jag anklagad för att vara opartisk och kanske på sikt förlorar jobbet och då kan jag inte göra ett skit. Vilken otrolig tur att du inte lyssnade då vi hade "HBT- vad är det"?i Karlavagnen för tre år sen. För då var det verkligen från scratch emellanåt. Och gud vad det behövdes. Det är en annan värld därute. / Stina Wollter

2010-11-29 @ 15:04:29
URL: http://www.stinawollter.se
Postat av: Zettermark

Jag förstår vad du menar och håller med om att vi måste erkänna den normativa världen. Självklart kan du inte säga allting precis "rätt" jämt och jag vill verkligen inte att du ska få komplex. Kanske uttryckte jag mig klumpigt.



Däremot tycker jag att jag har rätt att kritisera när icke-normen skapas som "onormal" - oavsett hur många hatmail som inkommer. Jag tycker att vissa frågor blir konstiga, även om målet är att upplysa och skapa ömsesidig respekt. Du får såklart vara av en annan åsikt, men jag tycker att det går att erkänna normen utan att förstärka den. Däremot har alla självklart inte samma möjlighet att uttrycka detta, och det som kommer ur okunskap är mycket bättre än det som kommer ur elakhet.



Jag är medveten om att det finns en annan värld där ute. Just därför har jag valt att skapa det här rummet där normkritik står i centrum. Det betyder inte att jag tycker annan kamp är överflödig eller använder fel metoder, men just här använder jag mina "elitistiska" metoder. Visst är "onormal men okej" bättre än "onormal och äcklig", men jag tänker fortsätta stäva mot "lite ovanlig. Och alla vanliga och ovanliga är okej." Jag tycker inte att det är elitistiskt, jag tycker att det är ett steg i rätt riktning.



Att vi strävar åt samma håll utesluter ju inte kritik. Ibland är det onödigt och splittrande, men det kan också vara berikande. Jag ska ta till mig att jag behöver stanna upp ibland som du säger, och sätta mig in i någon annans verklighet bättre. Du kanske kan ta till dig att öppna frågor också kan stävja fördomar?



Det var inte min mening att hoppa på någon, och jag förstår att det blir en dubbelbestraffning när du kritiseras från alla håll. I framtiden ska jag tänka efter mer varför vissa frågor ställs, även om jag inte kommer avsäga mig rätten att kritisera saker jag tycker är viktiga.



Sofia



2010-11-29 @ 16:20:15
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

va kul o höra era röster på radio :) va bra att ni fick va med! sjukt att moa inte får skaffa biolagiska barn!!

2010-11-30 @ 00:16:44
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: ett litet knytt

Jag tycker att ni verkar så fina. Du har faktiskt inspirerat mig till långt mer än du kan ana här genom den lilla blå skärmen till min notebook, varje gång jag varit in och läst.

Stor kram för det.

2010-12-02 @ 09:52:20
Postat av: Zettermark

Å vad fint att höra.

2010-12-02 @ 13:17:25



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0