Share

Några tankar kring härskartekniker

Idag har jag varit på studiecirkel om härskartekniker. Det är lustigt hur någon kan läsa tre terminer genus och driva en feministisk blogg och ändå inte ha full koll på härskarteknikerna. De finns bra beskrivna på annat håll, så jag tänkte inte gå in på dem djupare här.
Förlöjligande, osynliggörande, underhållande av information, dubbelbestraffning samt påförande av skuld och skam är de fem huvudkategorierna som definierats av den norska politikern Berit Ås. Idag diskuterade vi de två första. Det som slog mig, och vissa andra i gruppen, var att när vi diskuterade sätt att bemöta härskarteknikerna, som ofta går ut på att påpeka vad som händer, så är det självförtroendet som sätter stopp. Det generella sättet att bemöta härskartekniker är nämligen att påtala dem. "Nu avbröt du mig" "Vad menar du när du säger lilla gumman?"

Det kanske låter simpelt i teorin, men när du sitter där på föreläsningen och känner dig lite smått chockad och förödmjukad eftersom någon just avbrutit dig är det inte alltid så lätt att säga ifrån. Jag tror dock att det med träning går att upptäcka orättvisa maktstrategier lättare, och därmed reagera snabbare, men det visar också på vikten av att stärka självförtroende och känslan av värde hos tjejer (och alla människor, för även killar blir förstås utsatta ibland).

En annan sak vi såg var att det var jobbigt att framstå som "en tråkig/jobbig feminist" när oschyssta saker påtalades. Vi kom fram till att många av härskarteknikerna ingår i det sociala spel som vi gärna vill vara en del utav, men helst utan att bli förminskade. Jag tycker att det är extremt sorgligt att tjejer ska behöva känna att de kompromissar med sina värderingar och sin rätt till respekt för att bli ansedda som trevliga sociala varelser (för killar gäller ju snarast det motsatta i blandade grupper), men det är ändå en verklighet vi måste förhålla oss till. Ibland tror jag det är bra att fundera över vad vi gör och inte gör för att låta bli att förlora i anseende och "attraktivitet" i killars ögon. Är det verkligen alltid viktigast att vara attraktiv för män? Och måste denna attraktion gå ut på självförnekelse? Självklart inte, men ibland glider vi alldeles för långt åt det hållet utan att inse det själva.

En annan intressant aspekt som kom upp var gruppens varande eller icke varande som separatistisk. Det är alltid en intressant diskussion, som kräver sitt eget inlägg längre fram. Nu ska jag hoppa i säng och fundera över den obehagliga och välbehövliga läxan: När och hur utövar jag själv härskartekniker?

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: fanny

Det sociala spelet har aldrig varit något för mig, jag fattar helt enkelt inte hur det fungerar. Ibland dåligt, men för det mesta otroligt skönt, för då slipper man tänka efter innan man undrar vad fan nån menar med "lilla gumman".

2010-10-19 @ 08:02:35
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Dvärghundspossen

Det kan vara jobbigt att inse vad fjäskig man själv är mot det motsatta könet... När jag hade gift mej så fick jag liksom känslan att nu är jag borta från köttmarknaden och hela det sociala spelet kring flirt och romantik för gott. Och vips så blev jag mycket tuffare, hela den där rädslan för att vara "jobbig feminist" och framstå som om man "inte har nån humor" osv började rinna av, och nu är den nog i princip helt borta.



Självklart är det inte såhär för alla som gifter sej, finns ju massvis med fjäskande fruar, så jag menar inte att lyfta fram giftermål som nåt sorts botemedel mot härskartekniker S (haha, hur absurt vore inte det som allmänt feministisk strategi). Det är nog lite speciellt för mej att reagera såhär tror jag. Men jag tycker iaf det är intressant att se hos mej själv vad otroligt stor roll den där önskan att vara omtyckt spelade tidigare... jag såg det liksom inte förrän jag förändrades och därmed fick nåt att jämföra med. Om nån hade frågat mej när jag var tjugo "brukar du hålla på och anpassa dej för att bli omtyckt av ffa det motsatta könet?" så hade jag ju sagt NEJ med emfas, vadå, jag var ju tuff och subkulturell och frispråkig... och det var jag kanske jämfört med många tjejer, men ändå så anpasslig jämfört med hur jag är idag.

2010-10-19 @ 08:06:16
URL: http://dpossen.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0