Share

Han vill köra om

Jag håller på att övningsköra och plugga teori just nu, om allt går vägen (haha) ska jag ha körkort innan sommaren. Det är lite läskigt och väldigt kul, och jag längtar verkligen tills jag kan hantera bilen utan problem.

Som den nörd jag är kan jag dock inte undgå att notera genusaspekten av körningen. När du övningskör med folk så pratar ni hela tiden om vad som händer runt omkring er, och vad bilarna framför och bakom har för avsikter. Dessa bilar är inte bara bilar, de är bilar med ett kön. "Han blinkar vänster." "Han tänker nog stanna." "Vad gör du om han kör om dig?"

Det här med att kvinnor blir omkörda av män verkar ha fått en bokstavlig betydelse inom transportsektorn.

Det kan ju tyckas vara en bagatell. Vad spelar det för roll om vi kallar bilar och förare för "han" - vi vet ju att kvinnor är lika mycket värda ändå. Att de kan köra bli och laga bilar och vara handledare. Men det spelar roll! Det spelar roll att en neutral människa (eller bil) alltid blir en man, för det färgar sättet vi tänker på. Det skapar mannen som norm för vad det är att vara mänsklig, och det gör i förlägningen livet surt för de som inte är män.

Benämningen av bilar är förstås inte hela världen, men det är ett ganska talande exempel för hur vi skapar kön. Det är en tydlig pusselbit i den väv av isärhållande och normskapande som kallas för genussystemet.

Idag genomförde jag mitt livs första omkörning. Det kändes bra.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: lovisa/polichinelle

<3

2011-04-04 @ 22:03:51
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Jag har också tänkt på det där! Har även tänkt på att jag också säger "han" om bilen/föraren, trots att jag vet mycket väl att det kan vara en kvinna som kör eller kanske en fransk bil (voiture, dvs. bil på franska, är ett s.k. feminint ord). Jag har dock bättrat mig nu och säger hen istället... eller snarare säger jag "du". Typ "Vad fan gör du, jävla idiot, så där kan du ju inte köra det hade kunnat gå illa!" osv.

2011-04-04 @ 22:18:48
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: K

Så, vad tycker du om att båtar är "hon"?

2011-04-05 @ 00:14:58
Postat av: FumikoFem

Jag brukar ifrågasätta sådant här, som när jag sitter i en bil och en eller några andra säger något om andra bilister, då dom utgår ifrån att det är en han som kör. Vad jag också märkt är att fler verkar utgår ifrån att när någon kör långsam eller inte lika bra att det är en kvinna. Så mannen som norm och sexism då det handlar om en fördom.



Jag brukar säga något i stil med att jo men vadå "han"? Hur vet du det? Det kan väl lika gärna vara en hon? Eller så säger jag bara: hon! Bara för att anmärka på deras könande. Detsamma om fördomen säger jag typ: vadå hon? Varför tror du att det är en kvinna som kör sådär?

2011-04-05 @ 04:06:25
URL: http://fumikofem.blogspot.com/
Postat av: Den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Jag påpekade det när jag övningskörde med mamma. Samtidigt blir det lite fånigt att sitta och pliktskyldigt säga varannan hon och varannan han. Man skulle förvisso kunna säga hen också, men det känns så konstigt i munnen tycker jag.

2011-04-05 @ 06:44:04
URL: http://arsinoe.se
Postat av: andrea

Jag har övningskört sen januari och har alltid sagt "han eller hon" om andra bilister alt "den" om andra bilar.

2011-04-05 @ 09:12:02
Postat av: Frida

K - Själva båtarna kallas 'hon', men dess förare passerar väl alltsomoftast som 'han', precis som bilförare? Det var det som var poängen i alla fall tror jag - att vi ständigt sätter mannen som allmän, mänsklig norm (med vissa undantag för lågbetalda jobb som sjuksköterska etc.), inte objekt - de hänvisas oftast till som 'den', alternativt 'hon' för båtar, klockan, naturkatastrofer etc.

Postat av: Anonym

Jag löser detta genom att tala finska när jag kör bil eller sitter som medpassagerare, det finska språket har som bekant bara könsneutrala personliga pronomen. Visst blir det lite missförstånd när de andra personerna i bilen inte förstår vad jag säger, men det är sånt som man får ta i jämställdhetskampen.

2011-04-05 @ 18:48:18
Postat av: Sanna

Kan vara såå sjukt läskigt att övningsköra. En av de första gångerna jag var ute och körde med min far sköt det upp ett stenskott rakt på framrutan som nästan sprack. Small till som om skjutit med gevär på oss. Jag höll nästan på att köra av vägen i ren förskräckelse.

2011-04-07 @ 14:37:02
URL: http://bilglas-nykoping.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0