Share

Den här veckan är det Pride-vecka

Det betyder att Stockholm bubblar av aktiviteter för hbtq-personer och våra allierade. Jag tycker det är en härlig tanke att tusentals människor pratar normer och får nya queera insikter och festar loss med likasinnade och får känna tryggheten och glädjen som det medför att få vara i majoritet som minoritet för en gångs skull - allt under samma vecka. Stockholm Pride är Europas största hbtq-festival, och vi har kommit ljusår från tiden när det mest var fokus på bögar och kanske ett par flator också. Idag kommer regnbågens alla spretiga färger mer till sin rätt, även om det alltid finns tvistefrågor och intern debatt.

Jag tycker att själva firandet, uppmärksammandet och det nämnda minoritet-i-majoritet är väldigt viktigt i sig, men vi får inte glömma vilken stark politisk makt Pride-festivalen faktiskt är. Kristdemokraterna är i blåsvädret som alltid, och de blir allt mer pressade i frågan om tvångsteriliseringarna. Jag hoppas innerligt att årets Pride kommer bli spiken i kistan för motståndarna till steriliseringslagen.

Imorgon ska jag och Moa till Plattan och protestera mot det här, innan vi försvinner vidare ut i Pride-minglet och lyssnar på intressanta saker. Kom dit vid 13 du med!

Vi hörs snart igen!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Rasmus

Mycket möjligt att jag gjorde en lustig min mot dig i kulturhuset, hade svart tröja och stora lurar?

2011-08-03 @ 20:29:16
Postat av: Anonym

Mycket möjligt. Jag fattade aldrig riktigt om det var en igenkännande eller hånfull min, den var så skum. Fast jag försäkrade Moa om att du inte hade kollat på henne (hon blev lite upprörd) och att det verkade vara en snäll min. Säg hej nästa gång istället :)

2011-08-03 @ 22:47:22
Postat av: Svalin

Steriliseringslagen kommer kanske inte vara kvar så länge till. Övriga allianskollegor i socialutskottet har beslutat sig för att köra över KD i frågan.

http://www.fria.nu/artikel/89112




Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0