Share

Det kommer att bli bättre än såhär

Ibland tänker jag på hur det var att vara yngre. Hur det var att vara en lillgammal och orolig nioåring. Hur det var att vara en brådmogen, osäker och överanlyserande 12-åring. Hur det var att vara en ambitiös och sprallig 15-åring som desperat undrade om hon någonsin skulle bli älskad. Ibland tänker jag på en yngre Sofia och önskar att jag kunde berätta för henne att allt kommer bli bra. Att det kommer att bli bättre än såhär. 

Du kommer hitta människor som uppskattar dig för din intelligens och vetgirighet, inte bara tycker att du är ett konstigt barn. Du kommer att hitta sammanhang där du känner dig säker och utmanad. Du kommer att klara det allra mesta du bestämmer dig för att göra. Och framförallt så kommer du att bli älskad. Jag vet att det inte verkar så nu, när kudden är blöt av uppgivna tårar för att din bästis än en gång blev uppraggad istället för dig. Jag vet att det inte verkar så när du tänker på att killar visserligen vill ha små och söta tjejer, men inte sådana som utmanar deras auktoritet på djupet. Jag vet att det inte känns så när osannolikheten i att du ska träffa någon som det verkligen verkligen känns speciellt med drabbar dig. Jag vet att det känns så, men det är inte sant. Du kommer att bli starkare än såhär.

Såhär fint var det på Queertopia när vi satt ihopträngda på scenen för att gömma oss från regnet och lyssnade på Hägerstens Botaniska Trädgård. Såhär fint sjöng en annan Sofia om sina upplvelser när tårarna trillade ner för mitt ansikte. Men inga uppgivna tårar, utan förtröstansfulla sådana. För det var sant. Och jag tror att det kommer fortsätta vara sant.


/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Men herregud ja. Så jävla skönt att vara över den där jobbiga tiden.

2011-08-26 @ 06:55:05
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Hannah

Åh. Bränn den på skiva och ge ut den till alla ALLA tonåringar.

2011-08-26 @ 08:39:53
URL: http://onewaycommunication.co
Postat av: Lina

du verkar vara en riktigt skön tjej:) men ja har en fråga. jag pluggar till samhällsvetare(har läst baskurs & genus A, ska läsa B till hösten). Jag vill bli genusvetare, men vet inte vad jag ska ha för bi-ämne? Vad har du att rekomendera? Jag vill jobba som jämställdhetshandläggare och har som mitt stora mål att jobba inom politiken- ser stört genomslagskraft där. Som ev jämställdhetsminister. Har även fler tankar:) men vore roligt att få nåra tps!!:)

2011-08-26 @ 08:50:41
Postat av: lovisa/polichinelle

du har vackra dagar framför dig. du har vackra nätter framför dig. åh.

2011-08-26 @ 11:40:28
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: Svalin

Till Lina: Om du har som mål att jobba inom politiken så kanske statsvetenskap, även kallad statskunskap, kan vara något.




Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0