Share

Litet översättarstön.

Vet ni vad jag avskyr just nu? Orden "fashion", "shallow" och "discourse", och min egen C-uppsats. Jag är så TRÖTT på den. Och det blir inte bättre av att jag måste sitta och försöka plita på en översättning på engelska. Jag förstår engelska, och jag kan kommuniera rätt väl på det språket, men det är inte ALLS samma sak som att skriva en akademisk text. Det värsta är att även när jag känner mig rätt nöjd, så vet jag att mina språkgranskare kommer ha hundra saker att invända.
Och som att inte det var nog, så består min uppsats (som nu är omgjord till en artikel som jag översätter) av jättemånga ord som inte existerar. Vad sägs om "tjosan hejsan", "pantat svammel", "fjortisstämplat", "gegg av superbanaliteter" och "reklamhora"?
Här är ett litet utdrag av det jag jobbat med idag. Det kanske känns kul att sätta tänderna i lite klurig svenska sådär på sommaren, men det är inte så jäkla kul efter sju sidor.

Mode och utseende framställs alltså både som eftersträvansvärt i bloggosfären eftersom det kan generera olika typer av kapital och som det enda bloggande tjejer kan vara verkligt duktiga på, samtidigt som det också används förminskande och ogiltigförklarande. De bloggande tjejerna blir ständigt straffade för att de ägnar sig åt sitt utseende. Ord som ”ytliga” och ”onödiga” är vanlig förekommande i artiklarna. Ytlighetsdiskursen förstärks ibland ytterligare genom att reportrarna fokuserar på tjejernas utseende i intervjuer.[i] Stigmatiseringen av bloggar skapar en paradoxal diskurs där ytlighet föraktas av både media och tjejerna själva, samtidigt som det skapas som den enda hållbara positionen någon kan ha gentemot sin blogg. Detta märks flera gånger under fokusgruppens samtal.

...det känns som att det har blivit lite såhär fjortisstämplat att ha en blogg. Så ibland när man säger att man har en blogg så asså jag vill inte göra det, men jag skäms nästan lite.

[i] Katarina Monikander: : ”De flesta bloggare får inget betalt alls”, Sydsvenskan 2009-12-08; Harry Amster: ”Ljuspunkt”, Svenska Dagbladet 2010-08-20. En artikel där modebloggande berörs på ett negativt sätt utan att vara en intervju är: Madeleine Levy: ”Feta är hippare än anorektikerna”, Expressen 2009-04-07.

----------------------------------


Fashion and appearance is rendered desirable for blogging girls since it can produce cultural capital. Furthermore it is portrayed as the only things girls can truly master, whilst simultaneously being used as a strategy to belittle and invalidate. The blogging girls are constantly punished for spending time on their appearance. Words like “superficial” and “pointless” are common in the newspaper articles. Reporters, who focus on the blog star’s appearance in interviews, sometimes amplify the discourse of shallowness. The stigma that blogs suffer, creates a paradoxical discourse where shallowness is despised by both media and the girls themselves, while at the same time being constructed as the only reasonable position you can take in relation to you blog. This contradictory statement will be explain with the help of Petra who expressed this during the conversation in the focus group:

…I feel like it’s become kind of “fjortisstämplat” (labelled like it’s something young bimbos do) [ii] to have a blog. So sometimes when you say you have a blog so well I don’t want to, but I almost feel ashamed.


[ii] “Fjortis” is a derogatory Swedish slang word used when referring to girls, often under the age of fifteen who behave immaturely. The word can bear a sexual connotation, and signals lots of make up and unintelligent speech. Cold be translated roughly as “young bimbo”

Men det förstås, det ska bli himla kul att se den färdiga antoligin sen.
/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: den rabiata orakade flat-feministen Fanny

I begreppet fjortis ingår det där med att spela vuxen tycker jag.



Det verkar btw skitjobbigt att översätta. Lycka till.

2011-08-09 @ 18:21:50
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Blomma Bladsdotter

Men du lyckas verkligen bra med att översätta texten tycker jag! Det är väldigt välskriven engelska, OCH svenska för den delen, en fröjd att läsa!

2011-08-09 @ 21:37:26
URL: http://bladsdotter.blogspot.com
Postat av: Lovina

Bör nog tilläggas att det finns fjortiskillar och att det faktiskt är mer eller mindre en stil.

2011-08-10 @ 01:43:30
URL: http://lillalowan.blogspot.com/
Postat av: Cilla

I min bekantskapskrets används inte fjortis endast om tjejer, det är något båda könen kan vara.

2011-08-10 @ 12:32:29



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0