Share

Genustroll och feministdvärgar

Känner mig lite smått utpumpad efter förmiddagens hetsiga facebook-konversation om Bilbo-filmen, patriarkala strukturer, cencur, privilegier och vad som egentligen spelar roll. Men det var det värt.

Ni anar inte hur ofta jag får uppgivna kommentarer om diskussioner, och särsklit facebook-konversationer. "Det är hopplöst!" "Folk är så ignoranta!" "det spårar ur!" Och det är sant. Det spårar nästan alltid ur, folk blir som galna när någon nämner något avlägset relaterat till genus/feminism/kön/makt/patriarkat. Men det går också att komma fram till vettiga saker, att komma nästan överens och känna att det är värt det.

Här har vi min kompis Anders som börjar med ett enkelt påstående om filmen Bilbo.




Folk börjar med att försvara filmen, men det spårar snart ur till att handla om feministisk censur, raljanta påståenden om bokbål och att yttrandefrihet är viktigare än jämställdhet. Jag kommer in i konversationen efter 50 kommentarer.



Det fortsätter trollas och kritiseras. Bland annat talas det om huruvida vi får ändra på/reflektera över/bry oss om gamla berättelser. Argumentet "vi borde inte bry oss om detta oviktiga jämställdhetsproblem" kommer förstås:



Jag raljerar lite, och konversationen glider in ännu mer på om vi borde ens bry oss. "Kan jag inte bara få se på filmen utan att överanalysera" är ungefär vad som sägs. Och det är nu det fantastiska händer. Ett par personer stannar upp, om så bara för några sekunder, och tar in något som är lika svårt som viktigt att förstå. Sina egna privilegier. Mitt i en skämtsam, hetsig, skrattretande, arg och spretig tråd får några ord faktiskt vara ärliga och betyda något.


Sedan fortsätter det och Karl ifrågasätter min position som "allvetande" feminist. Tillsist kommer det näst bästa: Ett par av killarna ber om ursäkt för hårda uttalanden och onödigt trollande!




Det kanske inte var en världsnyhet att få till en någorlunda sansad facebook-konversation om "genus", men för mig var det ett litet under.

Godnatt!


/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: auuus

Zäta, ditt engagemang, din energi och ditt debatterande är en heder för alla feminister! Snyggt gjort! ^^

2011-12-21 @ 23:29:55
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Hanna

Så vackert. Jag älskar att du orkar.

<3<3<3<3<3<3<3

2011-12-21 @ 23:31:08
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Hanna

Så vackert. Jag älskar att du orkar.

<3<3<3<3<3<3<3

2011-12-21 @ 23:31:26
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: lovisa/polichinelle

Jag kan inte på långa vägar uttrycka mig så fantastiskt bra som dig när jag bli uppretad så jag älskar att läsa dina ord för att inspireras. Du är inte bara klok, du kan få din klokhet på pränt också!

2011-12-21 @ 23:48:17
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: lilla S

wow, sjukt snyggt skött! Och väldigt mogna kompisar, visade det sig där mot slutet, får jag säga.

Förresten, varför är inte du med i "Varför apor aldrig bär rosa" på fb? Perfekt för dig ju! :o

2011-12-21 @ 23:50:52
Postat av: Clara

Tack! Tack! Tack!

2011-12-22 @ 00:23:40
Postat av: Nina

FANTASTISKT!

2011-12-22 @ 08:27:36
URL: http://Ninaruthstrom.se
Postat av: julia

den där diskussionen gav mig hopp <3<3<3

2011-12-22 @ 11:22:28
Postat av: Karl [...]

<3



Det var väl utvalda citat. Jag saknar de mer trolliga bitarna, men å andra sidan kanske det innehållet inte var så relevant i det stora hela heller. :) Väntar med spänning på nästa inlägg; det som skulle handla om dåliga argument.

2011-12-22 @ 12:19:27
Postat av: Jan

Väldigt fint, men det är inte så konstigt att varken filmen eller boken lever upp jämställdheten. Fantasy är oftast väldigt patriarkala där kvinnor många gånger porträtteras som svaga damer som måste räddas. Då och då dyker det upp en stark stark kvinnlig roll som kan sköta sig själv (och det är mer vanlig i modernare fantasy), man får ha i åtanke att boken skrevs för mer än sjuttio år sen, det såg lite annorlunda ut med jämställdhet då.



Filmen och boken är i min åsikt inte mindre underhållande för det men den bidrar såklart inte till jämställdheten något vidare.

2011-12-22 @ 16:13:09
Postat av: Michael

Gah! Stavfel! pinsamt micke ;D



Tack för en bra diskussion, jag inbillar mig att jag och Zäta står varandra nära åsiktsmässigt och det var väldigt fint att Z klev in och styrde upp argumentationen några nivåer. Annars hade jag nog gått ännu längre och då förstås också kastat en större skugga av på andra feminister som har vett att sköta sig i sociala medier.



Jag tar med mig det och hoppas kunna/orka skriva bättre argument nästa gång det ska "krigas" på facebook :)

2011-12-22 @ 16:24:27
URL: http://https://twitter.com/#!/trettinian
Postat av: Tassen

Det här inlägget blev intressant för mig och fick mig att tänka.



Jag är kvinna, läst genusvetenskap och engagerar mig öppet i feministiska frågor.

Anses det då fel av mig att just Sagan Om Ringen böckerna står mig närmst om hjärtat av alla böcker jag läst även om jag är 100% medveten om att böckerna inte är några feministiska förebildsböcker? Jag är allmänt väldigt fantasynördig och jag tycker faktiskt om att bara njuta av busiga dvärgar i mitt fantasy-vacuum fritt från samhällets pressande medvetenhet. Jag tittar också väldigt mycket på tex. skräckfilm där kvinnan oftast är ett offer som lättklädd flyr från mördaren med motorsåg.



Borde jag egentligen klassas som en slags hycklare och "oäkta" feminist för att jag medvetet läser böcker/ser film som bryter mot feministiska ideal?



En väldigt intressant fråga tycker jag själv.

2011-12-22 @ 17:25:32
Postat av: Kitten

Härligt Zeta! :D



Intressant fråga Tassen, personligen tycker jag du ska få se på/läsa vad du vill. Mycket bra är ju att du är medveten om genus och förstår historierna även ur det perspektivet, men man får väl unna sig lite nöje och avslappning också? Men om du börjar producera egna filmer/böcker med samma kvinnoroller/brist på sådana kan man kanske börja tala om hyckleri...

2011-12-22 @ 20:19:20
URL: http://www.kittenskladkammare.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ang. statens våldsmonopol: kanske inte är exakt vad han/hon menade, men det får mig att tänka på "the gun in the room":



http://freedomain.blogspot.com/2006/11/gun-in-room.html



http://freedomain.blogspot.com/2006/11/gun-in-room-part-2-part-1-below.html



Första delen är lite svårförståelig, men det klarnar när man läser del 2.

2011-12-22 @ 21:17:34
Postat av: Linus

fan vad fett!

2012-01-23 @ 09:19:04



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0