Share

En vecka kvar

Det är lite galet att det bara är en vecka kvar till att vi landar i Sverige. Sex veckor känns som en jättelång tid, men nu är de snart över.

Jag har haft väldigt kul och varit med om väldigt jobbiga saker, som det plägar vara på resor -- men samtidigt har det varit en konstig resa. Konstig eftersom jag inte längtat någonstans. Vare sig framåt eller bakåt. Jag har inte haft samma bestämda uppfattningar om resmål som de andra eller samma brinnande hemlängtan. Kina har liksom aldrig varit min dröm, även om det är fantastiskt att uppleva det. Denna brist på åsikter känns konstig i sig för en i vanliga fall obekvämt bestämd person, men det beror nog inte bara på landet vi är i.

Det skulle kunna kallas för likgiltighet, men jag tror mer att det handlar om att vara nöjd. Kina är fint, men hemma kommer också var fint. För jag är här, och kommer vara där, med Moa.

När jag var liten och lyssnade på kärlekssånger sjöng de alltid om att de kunde vara lyckliga var som helst, om de bara fick vara med just den personen. Jag tyckte att det lät romantiskt och vackert och kände nog hur hjärtat slog i takt med orden, även om jag inte riktigt förstod vad de menade.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad de menar. Det räcker inte med närhet till en person för att jag ska vara lycklig. Jag behöver vara på en plats där jag kan göra något som känns meningsfullt, lära mig nya saker, flirta när andan faller på, diskutera med intressanta människor, skrika ut orättvisor och dricka en kopp kvällste ifred för att vara lycklig. Kärlekssånger är vackra, men de är inte särskilt realistiska. Men jag vet också att möjligheten till lycka blir så mycket större, så mycket lättare och mer påtaglig, om jag får vara med just den personen.

Om jag får vara här, och där, med Moa.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Mariana

Buhu. Jag vill också vara kääär.

2011-07-16 @ 14:22:19
Postat av: matilda

åh, så jättefint att få läsa!

2011-07-17 @ 18:51:43
URL: http://hangmattemys.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0