Share

Vikten av att lära sig rasismens mekanismer eller Att förhindra en storm

Vad minns du från undervisningen i högstadiet om rasism? Jag tror knappt att ordet nämndes. Varje år pratade vi om förintelsen, antisemistism och propaganda. Vi tittade på bilder från koncentrationsläger och jag grät alltid en skvätt.

Det är otroligt viktigt att uppmärksamma förintelsen, för ett folkmord av den digniteten, med samma enorma förlust i människorliv, kultur och värdighet, får världen aldrig glömma. Antisemitismen har fått ett uppsving på senare år, vilket bland annat syns i att många aktiva i vårt nyaste riksdagsparti har rötter i nazistiska sammanslutningar. Men detta är bara ett av bevisen för hur rasismen breder ut sig i västvärlden. Få har väl missat de högerextremistiska vindar som blåser genom hela Europa, där Sverige var ett av de sista länderna att få ett främlingsfientligt parti i riksdagen.

Detta är givetvis allvarligt. Extremt oroväckande till och med. Alla som läser Under strecket och tittar på Kulturnyheterna och talar med sina statsvetarvänner känner så. Vänta. Ska vi ta den meningen en gång till? Alla som läser Under strecket och tittar på Kulturnyheterna och talar med sina statsvetarvänner känner så. Vilka är dessa människor? Är det Lisa, högstadieelev, 15 år från Kil? Är det Mohammed, bilmekaniker, 35 år från Malmö? Antagligen inte. Det är samhällsintresserade, ofta högutbildade människor med intellektuella sociala nätverk. Studenter borde i mångt och mycket falla in under denna kategori.

Men om nu studenter har de resurser som krävs för att uppmärksamma samhälliga rörelser så som en hårdnande ton gentemot minoriteter, hur kommer det sig att vi har slavauktioner på nationer? Hur kommer det sig att ett gäng studenter under en nationsfest i Lund med tema djungel i påskas, kom på idén att måla huden svart, gå runt och serva de andra gästerna och avsluta med en "slavauktion" där de sålde sig själva till högstbjudande, som en rolig grej? Och hur kommer det sig att det fortfarande skämtas om i studentkretsar? Att folk mest tycker att det var korkat att göra något så uppenbart icke-PK eftersom det såklart genererar en massa skit från högre instanser, men att händelsen i sig egentligen inte var särskilt allvarlig?

Kan det vara för att svenskar inte får lära sig om rasism i skolan? Handen på hjärtat, visste du att studenterna när de målade sig svarta i ansiktet, anspelade på en rasistisk strategi som kallas "black-face" och som uppstod i USA under tiden för slavhandel för att förlöjliga och avhumanisera färgade människor? Jag visste inte det. Jag visste att det var vidrigt att låtsas-sälja människor och att det blir än äckligare när gruppen som "säljs" har ett högst påtagligt arv av verklig slavhandel, men jag visste inte dess fulla innebörd. Min teori är att studenterna på nationen i Lund inte heller förstod vidden av sitt hån mot en del av mänskligheten. Det avskriver inte deras personliga skuld, för de hade definitivt möjligheten att inse hur fel det var alldeles oavsett, men det tillskriver det svenska skolsystemet en skuld.

Ibland får jag känslan av att Sverige, eftersom vi aldrig varit direkt skyldiga till ett folkmord på senare år (förintelsen och Sveriges roll diskuteras ju ofta, så den indirekta inblandningen verkar inte vara dold) eller haft stora problem med rasism under de senaste årtiondena inom landet, bara struntar i att beröra frågorna. Vi struntar i vår egen historiska skuld, där samer och romer förföljts och fortfarande diskrimineras ohyggligt. Men vi struntar också i att vi lever i ett globaliserat samhälle. Vi kan inte frikoppla Sverige från världen och börja skämta ohämmat om förtryck som skett på andra platser, för de händelserna är en del av samma värld som vi är.


Självklart kan inte Sverige angripa rasismen på samma sätt som ett land som utövat slavhandel och fortfarande har en färgad underklass. Sverige kan inte heller angripa rasism på samma sätt som ett land som varit koloniserat och nu är lämnat till att bygga upp en demokrati på egen hand. Vi kan inte heller göra på samma sätt som det land som för bara sjuttio år sedan försökte utrota en hel folkgrupp.

Nej, vi måste angripa rasimen som ett land där förtryck av några minoritetsgrupper pågått i det tysta länge, där den relativt snabba invandringen de senaste deccenierna har förändrat samhällets dynamik på flera sätt och som ett land som är en del av en rasistisk värld. Vi behöver prata om inte bara hur propaganda användes för att avhumanisera människor inför andra världskriget, utan hur det används idag. Vi behöver dra fram förföljelsen av samer och romer i ljuset redan i högstadiet. Vi behöver lära oss skilja på tro, religion, kultur, livsstil och fanatism. Vi behöver tala om hur identitet, nationalism och rasism hänger ihop. Vi behöver lyfta fram fler exempel på hur rasismen tar sig uttryck i världen, och se att dess specifika processer och verkningar varierar mellan tid och plats, men att dess mekanismer alltid kan synliggöras och dess verkningar förhindras.

Jag minns att vi fick lära oss den svenska kungalängden i skolan. Jag provade, och det tog mig exakt 25 sekunder att googla fram ("wiki kungalängd") och hitta en återgivelse av denna med bra källor. Det tog mig betydligt längre tid att verkligen förstå hur konstruktionen av identiteter ofta baseras på en motpol, "de andra", och hur detta exotiserar och avhumaniserar andra människor. Och hur detta, tillsammans med andra samhälliga processer och  maktförhållanden kan öppna för förtryck, rasism och, i förlägningen, förintelse. Dagens åttaåringar kan googla. Men vet dagens högstadieelever verkligen vad rasism är? Och om vi inte får lära oss det, hur ska vi då kunna förhindra att de högerextrimistiska vindarna som sveper genom vår del av världen växer till en storm?

Den utredning som integrationsminister Erik Ullenhag initierat kring främlingsfientlighet, där skolan anses vara särskilt viktig, är ett första steg mot att förhindra att högerextrimistiska tankar får alltför stark bäring. Men hur lång tid kommer den att ta, och har vi råd att vänta? En bris är farlig nog.

/Zäta





Share



Kommentarer
Postat av: rob

Tanken har aldrig slagit dig att folk inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle?

2011-05-06 @ 11:58:15
Postat av: Trött

Den ökande antisemitismen är i princip uteslutande importerad från Mellanöstern, och är särskilt stark i orter som Södertälje och Malmö. Antisemitismen i Sverige är ett direkt resultat av det mångkulturella samhället.



Och snacket om att Sverige aldrig deltagit i folkmord visar på din enorma okunskap. Har du aldrig hört talas om trettioåriga kriget? Schwedentrunk? Våra förfäder mördade en fjärdedel av alla polacker på 4 år, slaktade varje man, kvinna, barn och djur i Mähren, dödade enormt många oskyldiga tyskar.



Från Wikipedia: "So great was the devastation brought about by the war that estimates put the reduction of population in the German states at about 15% to 30%.[46] Some regions were affected much more than others.[47] For example, Württemberg lost three-quarters of its population during the war.[48] In the territory of Brandenburg, the losses had amounted to half, while in some areas an estimated two-thirds of the population died.[49] The male population of the German states was reduced by almost half.[50] The population of the Czech lands declined by a third due to war, disease, famine and the expulsion of Protestant Czechs.[51][52] Much of the destruction of civilian lives and property was caused by the cruelty and greed of mercenary soldiers, many of whom were rich commanders and poor soldiers.[53] Villages were especially easy prey to the marauding armies. Those that survived, like the small village of Drais near Mainz would take almost a hundred years to recover. The Swedish armies alone may have destroyed up to 2,000 castles, 18,000 villages and 1,500 towns in Germany, one-third of all German towns."



I detta sammanhang framstår ju ett smaklöst (men ganska roligt) skämt på en studentnation som noll och intet, jämfört med din totala okunskap om Sveriges historiska skuld.



Schwedentrunk: "The Schwedentrunk (English: Swedish drink) is a method of torture and execution. The name was invented by German victims of Swedish troops during the Thirty Years' War. This method of torture was administered by other international troops, mercenaries, and marauders, and especially by civilians following the Swedish baggage train, who received no pay. It was used to force peasants or town citizens to hand over hidden money, food, animals, etc., or to extort sex from women.



Even though fifteen to twenty percent (locally up to 60%) of the German population perished due to violence, famine, and disease during the war, the memory of the Schwedentrunk was preserved. The method was immortalized in one of the first widely-read German books, the satirical Der abenteuerliche Simplicissimus published by Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen in 1668.

[edit] Mechanism

“ Den Knecht legten sie gebunden auf die Erd, stecketen ihm ein Sperrholz ins Maul, und schütteten ihm einen Melkkübel voll garstig Mistlachenwasser in Leib, das nenneten sie ein Schwedischen Trunk ”



Its English translation is:

“ They lay the bound servant on the ground, stuck a wooden wedge into his mouth, and poured into his belly a bucket full of foul manure water, which they called a Swedish Drink. ”



Use of the Schwedentrunk is recorded in the histories of towns throughout Southern Germany. Though specific circumstances differed, in every case a restrained and gagged victim was forced to swallow (by means of a funnel) a large amount of unappetizing, sometimes boiling liquid. Substances such as urine, excrement, liquid manure, and sullage were used for this purpose.



Apart from disgust, illness, and the possibility of bacterial infection, the Schwedentrunk inflicted intense gastric pain. Because liquids are incompressible, the victim's stomach and bowels must expand to painful proportions to accommodate the copious quantities of fluid. The torturers then squeezed the distended belly with wooden boards or trampled the victim underfoot."



Slutligen är ju tanken att samer diskrimernas "ohyggligt" ett hån mot alla som faktiskt utsatts för ohyggligheter, som våra tyska och polska etc offer. Samerna har till och med särskilda etniska privilegier som alltså diskriminerar etniska svenskar. Det handlar om renskötsel, småviltsjakt, renbete på annans mark och att myndigheterna ser mellan fingrarna vid tjuvjakt på varg.

2011-05-06 @ 12:15:09
Postat av: Zäta

Trött: Missade du orden "under de senaste årtiondena"? Men jag kan förstå om syftningen inte gick fram, därför la jag till ett "på senare år" nu efter folkmordsbiten. Jag kan också hålla med om att "ohyggligt" var ett onödigt starkt ord, men samtidigt kan vi ju inte avstå från att använda starka ord om nutida och lokala händelser bara för att det sker ännu hemskare saker på andra platser. Vem definierar och mäter lidande egentligen? Och vad har en ingående beskrivning av en tortyrmetod med kritik av mitt inlägg att göra?



Det antisemitiska uppsvinget en komplicerad process som beror på en massa olika saker, och kan knappast avskrivas som varken "direkt importerat från mellanöstern" eller varandes bara det svenska skolsystemets fel, men detta inlägg handlade om just skolans och utbildningens roll.

2011-05-06 @ 12:31:02
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Trött

Ja, jag missade att du skrev det. För det ber jag om ursäkt.

2011-05-06 @ 12:40:37
Postat av: svalin

Problemen är enligt mig att man sällan diskuterar rasism på riktigt i skolan eller i samhället i stort. Man diskuterar gärna förintelsen och andra hemskheter som fanns förr i tiden, men man diskuterar sällan de problem med rasism vi har idag. Görs det så skyller man allt på Sd och nazisterna trots att problemen finns i alla delar av samhället. Det jag vill säga är att inte enbart dessa är rasister utan att även andra är det, om än i en annan grad. Det är denna föreställning, tillsammans med så många andra, som gör att rasismen får fortsätta reproducera sig. Folk verkar tro att bara för att man inte röstar på Sd så är man antirasist, vilket gör att de aldrig ifrågasätter sig själva och sina egna attityder.

Postat av: lovisa/polichinelle

jag känner verkligen inte dig, men jag tycker mycket om din blogg och det du står för och därför känner jag ofta att jag liksom vill visa saker som är så härliga för dig (som du såklart redan kan ha sett men i annat fall så). senast i raden: http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com/tumblr_lkrrsk9kjI1qjg0ejo1_1280.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJ6IHWSU3BX3X7X3Q&Expires=1304770564&Signature=iNSmHPmxpU8ZaUbZvkEr16GFxDo%3D



underbar! hoppas länken fungerar.

2011-05-06 @ 14:18:52
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: lovisa/polichinelle

det gjorde den inte. nytt försök: http://polichinelle.webblogg.se/images/2011/sexxier-than_146611307.jpg

2011-05-06 @ 14:19:59
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: Roger Svensson

Samma unkna, totalitära vänstertänkande då som nu, utbildningsväsendet skall användas för politisk skolning och för att lära människor att tänka ”rätt”. Det är bara att byta ut ”rasism” mot ”kapitalism” så ser man detta tydligt, t.ex.: ”Men vet dagens högstadieelever verkligen vad kapitalism är? Och om vi inte får lära oss det, hur ska vi då kunna förhindra att de nyliberala vindarna som sveper genom vår del av världen växer till en storm?”



Nu är det dock Frankfurstkolans kulturradikala idéer som skall bli norm och något sorts perverterad variant av arvsskuld skall inpräntas i eleverna som skall lära sig att känna skuld och skam över förbrytelser begångna av sina förfäder. Detta gäller dock naturligtvis bara vita västerlänningar, inte afrikaner, araber, asiater osv.

2011-05-06 @ 15:09:13
Postat av: Ronja

Bra, bra, bra! Jag var verkligen chockad när jag fick höra om vad vi har gjort mot samerna, romerna och handikappade i historia B på gymnasiet, efter en förfrågan av en annan elev. Hur många svenskar vet om det? Sjukt. Jag kan verkligen inte förstå varför det inte finns med i grunskol-skolplanen.

2011-05-06 @ 16:19:41
Postat av: Zäta



Svalin: Jag håller med! Precis som med jämställdhet måste vi se vad som görs IDAG inte bara för 100 år sedan.



Apan: Jag tänker inte stå för länkar till flashbacks konspirationsteorier och grov rasism i min blogg och tar därmed bort dina kommentarer.



Roger: Vi får ju lära oss om kommunism och liberalism i skolan - varför inte kapitalism och rasism? Att lära sig om hur rasism fungerar är knappast politisk indoktrinering, det är att ge barn fler möjligheter att förstå sin omvärld och göra aktiva val, samt förhindra orättvisor och lidande.



Lovisa: OH WOW VAD BRA!!! Var kommer det ifrån?

2011-05-06 @ 18:30:56
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Roger Svensson

Zäta:



Det du propagerar för i inlägget är ju att just din världsbild och ”Stora berättelse” skall utgöra normen i undervisning och inpräntas i skolbarn och då handlar det om indoktrinering. Denna världsbild är uppenbart kollektivistisk, inte individualistisk, och utgår från att det finns urskiljbara etniska och rasliga grupper av människor, som är historiens huvudaktörer. Indelning görs i princip i ”Vita” och ”Färgade”, där man till ”Färgade” även räknar t.ex. judar, samer och romer. Världsbilden utgår också från en selektiv föreställning om kollektiv skuld som enbart tillämpas på Vita, men där du antagligen skulle blir mycket upprörd om tanken på kollektiv skulle tillämpas på Färgade.



Handlingen i den ”Stora Berättelsen” tolkas som att de Vita begått ett antal omänskliga övergrepp på de Färgade. Detta bygger på ett mycket selektivt urval av historiska händelser. Du väljer konsekvent ut övergrepp med Vita förövare och Färgade offer, medan övergrepp med Färgade förövare och Färgade/Vita offer konsekvent ignoreras. Att ta upp det sistnämnda skulle du antagligen se som mycket suspekt om det görs av Vita: varför väljer denne någon att göra det, vilken dold agenda finns?



Denna världsbild innehåller också en illa dold rasism. Dels för att det är de Vita som ses som historiens subjekt, som de enda som verkligen handlat i historien, Färgad har mest blivit passivt utsatta för olika saker. Dels för att Färgade ses som underlägsna och i behov av skydd och ledning av utvalda Vita grupper för att den ”historiska Skulden” ska kunna betalas.



Den världsbild är dock ju bara EN av många och inte någon ”sanning” som skolbarn skall ”lära sig”. T.ex. så avvisar ”rasnihilismen” över huvud taget tanken på existensen av urskiljbara etniska och rasliga grupper av människor, liberaler avvisar kollektivism och postmodernismen avvisar tanken på att det finns några ”Stora Berättelser”.

2011-05-07 @ 16:40:22
Postat av: Moa

Roger:



Det Zäta skriver om i inlägget är att vi i skolan behöver tala om förtryck och maktstrukturer i en svensk kontext, och hur det kommer sig att vissa grupper i samhället har det sämre ställt ekonomiskt och samtidigt blir utsatta för misstänksamhet och trakasserier. jag tänker bland annat på Malyum Salah Hashi, http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1348238/Stenen-i-ryggen-blev-droppen.html och hur polisen valde att hantera hennes anmälan.



Zäta skriver om att svenskar har svårt att förstå vidden av begreppet rasim. Det jag fick lära mig i skolan var att rasism är tanken om att det finns grupper av människor som går att kategorisera och rangordna efter egenskaper och framför allt värde, och att fördomar är en irrationel bedömning av en människa som grundar sig i okunskap och rädsla. Det är själva grundbetydelsen och de allra flesta i Sverige skulle förmodligen säga att de inte är rasister och strävar efter fördomsfrihet. Men, rasism är inte bara det uttalat hatiska och våldsbrott, utan även det tysta som sker under arbetsintervjuer och på arbetsmarknaden (tänker på http://www.va.se/nyheter/2009/09/28/du-maste-jobba-dubbelt-sa-hart-som-en-sve/) och det "skämtsamma" som kan såra de som i sina liv utsätts för rasism.



Hon säger inte att Svenskar har en "arvsskuld" från våra förfäder som vi skamset ska bära och göra gott för, utan att det är positivt att känna till vår historia och villken grogrund rasismen har i Sverige. Hennes poäng är att det inte räcker med att berätta om hur hemsk förintelsen var, utan att vi måste se den svenska rasismens egenheter och blottlägga vilka samhällsstrukturer som hindrar människor från att utvecklas som de önskar.

Jag känner ingen som helst skuld för vad svenska soldater gjort i de krig vi varit med i under historien, lika lite som de kineser jag umgås med här i Kina känner skuld för vad som hände under inbördeskriget eller upploppen vid himelska fridens torg 1989. Det finns liksom ingen anledning för dagens tyskar att känna skuld över de beslut som fattades på 30-talet, men det är otroligt viktigt att veta HUR de besluten fattades och med villka medel som människor vändes mot varandra och uppmuntrades till våld och hat. Var ska vi lära oss detta, om inte i skolan? Eller anser du att det inte ska läras ut alls? Hur tänker du då i sådana fall?



De som rimligtvis ska känna skuld är de personer som upprätthåller de fördomar som finns och som vill ha kvar den ojämställda maktbalansen.



Du påstår att Zäta "[...] konsekvent [väljer] ut övergrepp med Vita förövare och Färgade offer, medan övergrepp med Färgade förövare och Färgade/Vita offer konsekvent ignoreras." Var då någonstans? Jag har läst hennes inlägg tre gånger nu och jag ser verkligen ingen grund för dina poänger i det utspelet. Har du kanske missat att själva inlägget handlar om att kontextualisera den svenska rasismen och prata om detta i skolan? Hade inlägget handlat om att vita människor skulle skämmas skulle rubriken vara något i stil med "Vita människor suger och är roten till all ondska", men nu är det inte så, eller hur? Du bygger dina poänger på ett resonemang om Zäta som inte är förankrat i hennes text, och sen anklagar du henne för att ha en värdsbild som går ut på att "... Färgade ses som underlägsna och i behov av skydd...". Den sortens argumentation är som att jag först skulle berätta för dig att du anser hallonsaft vara överlägset jordgubbssaft och därför borde Putin åka skridskor till jobbet. Kom igen, du borde kunna bättre!



Vi vill inte att skolan ska lära folk att "tänkta rätt", bara lära oss använda verktyg för att förstå rasismens verkningssätt och ifrågasätta hur det kommer sig att vi har människor med läkarexamen som kör taxi och att det finns unga som varje dag får erfara hur hopplöst det är att få ett jobb i Sverige, och därför tänker flytta direkt efter sin högskoleexamen (något som också är fruktansvärt ur en ekonomisk aspekt).



Du nämner rasnihilism, liberalism och postmodernism som tillsammans skulle betyda att det inte går att se några strukturer, och att de som utsätts för upprepad rasism, sexism och hatbrott egentligen bara har antingen jävlig otur eller förtjänar det för att just de individerna är som de är.



Då vill jag berätta att intersektionell feminism (http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersektionalitet) är ett annat sätt att förklara mänskliga relationer, och är ett av de huvudsakliga utgångspunkterna för denna blogg. Att du har en annan uppfattning av världen gör det förmodligen svårt för dig at förstå Zätas resonemang, vilket leder till missförstånd.



Att bara blunda för det finns grupper som missgynnas är liberalismens största miss i sitt försök att beskriva samhället. Att påstå att precis alla har samma förutsättningar, möjligheter, skyldigheter och rättigheter är falskt.



Jag påstår inte att dessa grupper har en sämre möjlighet just på grund av sin etnicitet eller för vad de identifierar sig som -- Jag påstår att de inte har samma chanser, och att detta förhållande måste ändras.

2011-05-07 @ 20:20:57
Postat av: isabelle

Jag tycker din blogg är helt underbart bra skrivmässigt och innehållsmässigt, men jag orkar sällan läsa igenom hela inlägg för texten är superliten. Ta det som konstruktiv kritik om du vill, en piss i havet om du vill. Jag skulle bara bli glad om du ville öka storleken en smula..

2011-05-07 @ 20:42:50
URL: http://halvtkaos.blogg.se/
Postat av: Anna

Isabelle, jag tror att de flesta webbläsare har en funktion som gör att man kan öka textstorleken på de hemsidor man besöker. Lite krångligt kanske, men en lösning på ditt problem åtminstone. För mig, som har Firefox på engelska, finns funktionen under "view" och sedan "zoom".

2011-05-08 @ 02:52:54
Postat av: Jenny

@isabelle: Om du surfar i Fireox så kan du ändra texstorleken på en sida med Ctrl+scrollhjulet på musen.



@Zäta: Väl bloggat. :)

2011-05-08 @ 02:58:27
Postat av: Roger Svensson

@ Moa



Eftersom det i inlägget står att ”Vi struntar i vår egen historiska skuld” så är det knappast långsökt att anta att Zäta faktiskt anser att det existerar en historisk ”arvsskuld” från våra förfäder och att det är ett problem att svenskar i gemen inte känner denna skuld, hur skall man annars tolka det?



Naturligtvis skall historiska fakta läras ut, det är det ju ingen som vänder sig mot. Däremot skall skolan absolut inte propagera för någon specifik världsbild eller övertygelse och enbart lära ut de verktyg som denna övertygelse använder för att ”kontextualisera” dessa historiska skeenden. Ditt resonemang är ju precis detsamma som en kommunist som hävdar att det är skolans uppgift att förklara världen och historiska skeenden genom marxistisk historiematerialism och att det då inte alls handlar om att få människor att ”tänka rätt” utan bara om att ge dem ”verktyg”!



Nu delar jag absolut inte den världsbild som ”intersektionella feminister” och andra i den akademiska ”kulturvänstern” har, anser att deras förklaringsmodeller oftast har noll värde och deras verktyg i praktiken är lika användbara som trubbiga stenar. Men jag inser att min världsbild bara är en av många och att mina förklaringsmodeller inte är det slutgiltiga sanningen. Jag har inte eller hävdat att min världsbild och mina förklaringsmodeller skall utgöra normen i samhället och för skolundervisningen.

2011-05-08 @ 14:18:58
Postat av: AM

@ Roger Svensson



Varför ska skolan inte lära ut en ideologi? Idag står det klart och tydligt i läroplanen att skolan ska lära ut respekt för demokratin, sekularismen och kristendomen (tacka KD för det sista).



Alla skolor har i alla tider lärt ut åtminstone en ideologi, kan du peka på någon som inte har gjort det? Att vi idag har en borgfrid från KD till V betyder inte att skolan är neutral, det betyder att partierna vid makten har kompromissat fram en lösning. Vill man nu ändra på den så får man vackert föreslå det i den demokratiska processen. Det är inte konstigare än så och det är precis vad jag och Zettermark håller på med.



Vad det gäller diskussionen om rasism är min egen uppfattning att det står alldels för lite om det i läroplanen. Precis som att svenska elever ska höra om Sveriges aktiva medverkan i att hindra tyska judar från att fly Förintelsen borde vi undervisa om annan rasism och andra folkmord.



Talande är att tom Zettermark, som kan sägas vara folkförrädande kulturmarxonazist uti fingerspetsarna, uppenbarligen inte känner till den enorma slavhandel Sverige bedrev och hur vi bidrog till den kvasivetenskapliga "biologiska" rasismen. Den svenska kolonin Saint-Barthélémy var ett nav i slavhandeln, och vår "världsledande" "forskning" om samer, romer och andra "raser" var ett av grundfundamenten för västvärldens rasism. Sverige var långtifrån oskyldigt i alla de folkmord som har bedrivits av europeiska länder de senaste århundradena.



Lägg märke till att det är du - INTE jag - som aktivt vill tysta denna historia (förutsatt att jag läser dig rätt, i annat fall ber jag om ursäkt). Det är i såfall alltså inte jag som kategoriskt avslår vissa hisotriska fakta från läroplanen, det är du.



Moa beskriver det bra: dessa kunskaper är verktyg, inte ett färdigt ideologiskt paket. Sedan är de utvalda av någon med en vissa ideologi, precis som ALLTING ANNAT det undervisats om i alla världshistoriens skolor.



För övrigt anser jag att det hisotriska europeiska föraktet mot islam och "orientaler" borde skildras mer i historieundervisningen. Att visa på att SD inte var de första som fick idén att varje tanke som någonsin tänkts av en icke-vit människa måste förkastas tror jag skulle ge ett bättre debattklimat i vårt anrika land. Vore jag historielärare skulle jag lägga fram random blogginlägg av Kent Ekeroth med, säg, radom 1800-tals debattartikel som propagerar för kolonialisering och folkmord pga. arabernas underlägsna, patriarkala, odemokratiska, fundamentalistiska kultur. Sedan skulle jag förstås uppmana mina elever att dra egna slutsatser efter fakta...:)

2011-05-10 @ 22:44:01
Postat av: Zäta

Moa: Välformulerat som alltid baby!



AM: Jag håller med om det mesta, även om "folkförrädande kulturmarxonazist uti fingerspetsarna" kanske inte direkt är en självidentifikation. Däremot är jag inte ovetande om hur Sverige var ett nav i den rasbiologiska lärans spridning - det är en del av det jag menar med förtryck gentemot romer och samer, även om jag inte skriver ut det på det sättet.

2011-05-10 @ 23:46:00
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: AM

Den här black-face-festen är för övrigt en av de saker som fått mig att skämmas mest över nationaliteten som står i mitt pass sedan Det heter negerboll-kampanjen på Facebook. Debatten i Sverige är så himla pinsam jämfört med resten av den utvecklade världen. I vilket annat land hade negerbollsfrågan ens tagits upp av Public Service?



http://www.youtube.com/watch?v=2V4RUouIJgM



Och i vilka annat land hade "det var kanske inte så pk" räknats som en pudel av arrangören till en "slavfest"?



http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4463106



Varför är Sverige så himla naivt, efter och öppet rasistiskt? Är det för att vi i majoritetssamhället inte har gjort upp med samerna eller romerna? Är det pga vårt oförtjänt goda rykte som progressiva? "Vi gav Martin Luther King Nobelpriset innan USA gav honom rösträtt, hur kan vi vara rasister?" Vad tror ni andra?

2011-05-11 @ 00:02:55
Postat av: AM

@Zeta



Själv kallar jag mig det med stolthet!:)



Ok, ville bara påpeka att Sverige inte är ett land som har avhållit sig från slavhandel. Det är ju inte direkt förvånande att du känner till det, men hur många fler i det här landet tror du gör det?

2011-05-11 @ 00:05:48
Postat av: Zäta

AM: Är inte marxist och nazist något av en motsägelse?



Annars tror jag att svaret på alla dina frågor är "Ja, det är därför", plus att det finns en hel del andra frågor med jakande svar. Det känns som att Sverige hoppade direkt från "öppet rasistiskt" (typ när vi lärde ut romers avvikande ansiktsdrag och snika sinnelag i skolan) till "förgivettaget antirasistiskt" (där rasism är en icke-fråga eftersom det inte sägs existera annat än bland extremister), och hoppade över synliggörande av inhemsk rasism, samt uppgörelse med både denna och den globala rasismen. Vilket förstås gör att dagen "antirasism" i Sverige är mycket ytlig och ofta falsk.

2011-05-11 @ 14:22:22
URL: http://zettermark.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0