Share

Moa och jag på nyheterna igen - om tvångssteriliseringar och Uppsala Pride

Jag vet att jag har många fina läsare som bryr sig, hejar och hoppas att det ska gå vägen för mig och framförallt Moa, i framtiden. Lagen har ännu inte ändrats, men Moa kunde inte vänta längre och åkte därför utomlands. Situationen är för tillfället löst för oss, men diskrimineringen finns fortfarande kvar. Och alla har inte ett sparkonto att tömma på en tripp till Danmark.


Tack för allt stöd vi får från er!
Nu hoppas vi, nej, nu kräver vi, att Reinfelt faktiskt tar tag i det här och inte bara "tar ställning"!

/Zäta

PS. Jag gillade den poetiska klippningen och musikläggningen starkt, fast tusan vad kallt det var att spela in!
Share



Kommentarer
Postat av: R

Ja, det belv ju ett jättebra klipp! Vad bra att ni kunde lösa det ändå.



(psst.. Reinfeldt stavas med d)

2011-11-12 @ 20:09:18
Postat av: Malin

Jättefint inslag! Man får ju verkligen hoppas (=kräva) att det blir en lagändring snarast!!! Kul att jag fick en liten statistroll där i bakgrunden också.. haha.

2011-11-12 @ 20:26:17
URL: http://www.myspace.com/molinmalin
Postat av: Katta

Jag kan inte göra annat än att hålla med om att så som det ser ut idag är helt sjukt. Alla dessa krav, regler och bestämmelser är ju ett sätt för staten att reglera familjebildningen och förhindra egentligen alla alternativ som går utanför det traditionella kärnfamiljsidealet.



Det är verkligen jättestarkt av er att orka stå upp och kämpa för en förändring. Heja!

2011-11-12 @ 21:07:35
URL: http://neobamboom.blogg.se/
Postat av: Katta

Jag kan inte göra annat än att hålla med om att så som det ser ut idag är helt sjukt. Alla dessa krav, regler och bestämmelser är ju ett sätt för staten att reglera familjebildningen och förhindra egentligen alla alternativ som går utanför det traditionella kärnfamiljsidealet.



Det är verkligen jättestarkt av er att orka stå upp och kämpa för en förändring. Heja!

2011-11-12 @ 21:08:21
URL: http://neobamboom.blogg.se/
Postat av: MarySaintMary

Intressant! Har aldrig tänkt på eller vetat om att transexualism=psykisk diagnos=får inte adoptera. Det gör ju hela tvångssteriliseringsgrejen ännu mer fruktansvärd!



Fråga: Är man alltid transsexuell? Eller blir man "friskförklarad" någon gång? Får man adoptera då?



(Känner att ordet "friskförklarad" kändes fel, man är ju inte sjuk för att man är transsexuell, men kom inte på nåt annat sätt att formulera. Det är ju inte jag som tycker så utan vården/lagen/whatever.)

2011-11-12 @ 21:48:44
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Postat av: Chas

Jättefint att se er och höra att det löst sig för tillfället!



Men jag undrar, kan inte Sverige kräva att Moa förstör de sparade könscellerna, oavsett vilket land de är sparade i? Känn inget tvång att svara om det är för utlämnande. Kärlek!

2011-11-12 @ 21:53:30
Postat av: Chas

"kan Sverige kräva"... lite illa formulerat, menar förstås kan socialstyrelsen kräva det?

2011-11-12 @ 22:11:18
Postat av: Tina

hej, förlåt att gå såhär off topic men... VART HAR MOA KÖPT SIN JACKA!? I WANT.

2011-11-13 @ 10:32:29
Postat av: Zäta

I Kina ;)

2011-11-13 @ 20:28:12
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Emma

Oj jag visste inte att du var 21 som jag! Jag trodde verkligen att du var äldre än så, du är ju så himla modig och klok! Det imponerar på mig!



Skönt att vi kommit en bit med den här debatten. Jag blir mörkrädd när jag tänker på tvångssterilisering. Ber till Gud att de kommer lösa detta snarast!!



All lycka till dig och Moa :)



btw.

Jag läser varje inlägg du skriver, är bara fruktansvärt dålig på att kommentera eftersom jag oftast läser från iphonen. :)



ha det gött, Z!

2011-11-14 @ 21:41:41
URL: http://twitter.com/EmVestergaarden
Postat av: Kitten

Åh, skönt att ni fick det fixat för egen del. Härligt att ni har modet att ställa upp i tv o allt, hoppas verkligen att det blir ändring på lagen snart så fler inte blir tvungna att åka utomlands. Kram till er!

2011-11-16 @ 16:07:01
URL: http://www.kittenskladkammare.blogspot.com
Postat av: eliz

Eran kärlek och er kamp (som inte bara är er kamp men du förstår vad jag menar) rör mig till tårar. Styrkekramar till er båda två!

2011-11-16 @ 20:07:09
Postat av: Luna

Det är väl ändå bra att Moderaterna tar ställning och uppmärksammar detta? I klippet framstår det som att de med flit drar ut på proceduren, men det är ju en väldigt liten del av befolkningen som drabbas av den här lagen så den kanske inte prioriteras därför? Jag menar absolut inget illa. Jag förstår att det här är jättejobbigt för er och jag är absolut för att lagen ska ändras, men jag har ändå förståelse för att lagstiftning tar tid. Det är inte som att Fredrik själv bara kan vifta med handen och för att ändra lagar som han vill.

2011-11-23 @ 20:46:29
Postat av: Moa

Nej, någon prioritet över andra gör vi inte direkt något anspråk på, men faktum är att den här lagen beslutades första gången att den skulle ändras för mer än fem år sedan, förslaget 2007 var så dåligt att det var sämre än så som lagen ser ut idag, men det ger fortfarande mer än tre år då inget hänt. Socialstyrelsen har skrivit ett förslag på lagändring som är i linje med mänskliga rättigheter och gällande diskrimineringslag. Att det inte redan gått igenom är främst kristdemokraternas fel, då Göran Hägglund som socialminister drar ut på det så långt det bara går. Moderaterna har sagt sedan ett och ett halvt år tillbaka att lagen ska ändras, och lagstiftning tar tid, men när viljan finns så kan det gå ruskigt snabbt.

2011-11-24 @ 20:48:51



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0