Share

En tidning som älskar att hänga ut folk?

Idag hade UNT ett reportage om bloggande och dagboksskrivande, och jag var en av dem som blivit intervjuad. Det var ett intressant reportage , och jag kände mig hedrad av att hamna på bild bredvid Svenska Flickan i tidningen, men herrejävlar vad upprörd jag blev när jag skulle länka artikeln till en kompis och gick in på UNTs nätsida. Där har de ändrat rubriken från "Vi älskar att skriva våra liv" som den hette i tidningen, till "Vi älskar att hänga ut oss".

VA?!

Inget i artikeln handlar om att folk tycker om att hänga ut sig. Jag har faktiskt mycket svårt att tänka mig någon som självmant definierar sitt bloggande som "självuthängande". Och jag gör det definitivt inte. Syftet med min blogg är att upplysa, peppa, bli peppad, ge och få nya insikter och kämpa för det jag finner viktigt. Men det största irritationsmomentet är förstås inte självidentifikation, utan att "hänga ut" har en otroligt negativ klang och förstärker allt det vi kämpar för att frigöra oss från: Att tjejers bloggande är ett värdelöst tidsfördriv som är alltför privat och borde tystas ner. Fruktansvärt respektlöst.

Om de inte ändrar rubriken var det sista gången jag samarbetar med UNT.

PS, och ett viktigt sådant: En annan artikel, med en mycket trevlig rubrik och ett betydligt mer signifikant innehåll hittar du här. Snart har alla världens länder, i alla fall på pappret, kvinnlig rösträtt, ett klart steg i rätt riktning!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad kul att det åtminstone går åt rätt håll!

2011-09-27 @ 23:38:46
Postat av: Veronica

Storsuck på UNT pantad rubrik!

Att du medverkade i artikeln förde i alla fall med sig en positiv sak för mig; jag hittade till din blogg och nu har bokmärkat och spenderat hela eftermiddagen med att läsa gamla inlägg.



Fasen vad du är bra!



MVH



2011-09-28 @ 06:40:47
Postat av: Candy

Fan så onödigt av dem. Allt för att få publicitet. Men som du skriver så motarbetar det vad ni försökte få bort.

2011-09-28 @ 13:46:26
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Mika

Dåligt gjort av dem! Som tur är verkar det som att de fattat vinken, för de ser ut att ha ändrat rubriken nu.. :)

2011-09-28 @ 17:27:52
URL: http://mikathuresson.blogg.se/
Postat av: Zäta

Jo, nu har de ändrat. Båda reportrarna höll med mig och tyckte att det var en dålig rubrik. Trevligt att de lyssnar!

2011-09-28 @ 21:50:51
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Bra skrivet! Håller verkligen med. Det är så tröttsamt med alla som ska ha tusen åsikter om tjejer som bloggar.

2011-09-28 @ 23:19:10
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Joel Johansson

Det är så tröttsamt att ni drar fram könskortet så fort det finns en möjlighet att beskriva sig som offer.



("Om du bara har en hammare så är alla problem en spik")

2011-09-30 @ 12:00:53



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0