Share

Vill du också göra en dokumentär om min flickvän? Jag har alla tipsen!

Det här är jag och min flickvän Moa som pussas. Om du undrar varför jag har troll i håret så är det för att vi var på en temafest.
 
Min flickvän är ganska awesome. Det är därför jag är tillsammans med henne, liksom. Hon har också ett antal utmärkande drag, liksom de flesta människor. Något av alla dessa drag verkar göra att sjukt många tv-människor vill filma henne eller göra lite allmän sensationsjournalistik. Typ en sådär två per månad brukar ringa och vilja att hon ska ställa upp.
 
Låt oss utreda detta. Några utmärkande saker med Moa:
 
¤ Hon är typ världens snällaste människa. För snäll.
¤ Hon lagar jättegod mat och är vegetarian
¤ Hon har vackra gröna ögon
¤ Hon är en brädspelsnörd, som kom 10:a i Mahjong-VM härom året
¤ Hon är politiskt engagerad
¤ När hon var liten tävlade hon i trampolin och ville bli cirkusartist som sin storebror
¤ Hon är kinesiska-student
¤ Ett av hennes stora intressen är kinesiskt te
¤ Hon tycker att Bäska Droppar är gott (BLÄ!)
¤ Hon är konflikträdd
¤ Hon råkade födas i vad de flesta definierar som en manskropp
 
 Det finns såklart många fler sidor av Moa, hon är ju en komplex och tänkande människa, men vi kan börja såhär. Det är faktiskt ingen hittills som velat göra en dokumentär om vegetarianer, Mahjong-spelare eller konflikträdda personer som hört av sig! Jättekonstigt! Det enda folk är intresserade av är i själva verket den sista punkten. Men de är å andra siden SUPERintresserade av det, så det är väl lugnt?
 
Nä, men det är inte lugnt. För Moas identitet och kropp existerar inte för andras nöjes och sensationslusts skull. Den är bara hennes. Att denna kropp sedan råkar hamna i skottgluggen för en massa normer och skit som vårt samhälle är besatt av för tillfället gör det hela förstås intressant, men inte rättfärdigat. Det är klart att det är bra att transpersoner synliggörs och att transrättigheter diskuteras, men det är tyvärr inte vad som händer när folk vill göra dokumentärer om "coola, konstiga avvikare". Det finns redan tillräckligt med exotiserande dokumentärer om konstiga transor som folk kan få njuta av sin normalitet i förhållande till. Jag och Moa har varit med i media förut (och det är väl därför de ringer hela tiden kan jag tänka) fast då uteslutande i sammanhang som fokuserar på politik och rättigheter. Det är en enorm skillnad mellan att använda sina livserfarenheter för att kämpa för ett bättre liv för oss och andra i samma situation, och att bli reducerad till dem i någon slags livstilsmagasin-jargong. 
 
Skillnaden mellan "det här är Moa och vad hon står för" och "det här är en sån där transsexuell och hennes (hans? vad ska jag säga?!) faktiskt typ normala liv" kan inte överdrivas. 
 
Det värsta är dock att varje gång vi säger nej riskerar vi att inte, på något litet vis, nå ut till någon som behöver. Även om det är i en sensationslyseten journalists tappning kanske den där 15-åringen i glesbygden som bara fått Cockpit-variaten av transvärlden serverad innan, får något slags hopp om framtiden. För den där 15-åringen läser nog tyvärr inte bloggar som den här. Vi står mitt emellan Harvey Milks stridsrop och de hatiska Aftonbladet-kommentarerna om hur RIKTIGA KVINNOR OCH MÄN minsann är. 
 
 
 
Problemet är inte att transpersoner inte bör synas i TV, tvärt om! Men de ska få synas som verkliga, tråkiga, modiga och te-älskande människor i första hand. Precis som att du inte är hetero eller bi eller whatever i första hand, utan bara är det också för så råkade det vara. Men folk ser inte en hetreokvinna som diskar. De ser en person som diskar. Transpersoner är också bara personer i första hand. 
 
Tänk vad fint om media ville inse detta, och inkludera transpersoner när de talar om andra saker. Utan att fokusera på deras könsorgan och andra irrelevanta saker. 
 
 
Hej media! Eftersom ni så gärna vill filma min flickvän har jag lite tips på dokumentär-idéer jag är säker på att hon skulle ställa upp på, tillexempel:
 
Världens mest jämställda land?
Några unga feminister diskuterar sina erfarenheter och tankar kring jämställdhet i Sverige idag...
 
Konstiga svenska lagar - och vi som drabbas av dem 
Det finns en hel del okända lagar där ute som drabbar olika grupper, en av de mer omdiskuterade har varit steriliseringslagstiftningen... 
 
Ung och politisk
Det sägs att den unga generationen är ointresserad av samhällsfrågor, men stämmer det verkligen? SVT har träffat fem unga aktivister...
 
Brädspel - en oas i en digital värld?
Uppväxta med datorspel och Internet väljer de ändå gamla klassika brädspel. Möt några svenskar med ett udda intresse.
 
KD:s politik - vem vinner, vem försvinner?
Vilka är egentligen verklighetens folk, och vad händer med de människor som faller utanför?
  
Kär och galen
Tre svenska par berättar om sin vardag, med- och motgångar och framtidsplaner.
 
Kina - vår nya stormakt?
Kina får ett allt större inflytande på resten av världen, inte bara ekonomiskt utan även kulturellt. I Sverige väljer allt fler att studera kinesiska.
 
  
Om det var relevant skulle Moas transerfarenheter komma upp och synliggöras på hennes villkor, men hon skulle vara där i egenskap av expert/nörd/student/person. Om det inte var relevant skulle ni få prata med en smart och rolig tjej om intressanta saker. Asbra lösning. Nej, nej, ni behöver inte tacka. Det var så lite så!
 
Ser fram emot en rolig TV-höst!
 
/Zäta
 
Share



Kommentarer
Postat av: Tekla

Åh, du skriver så himla bra!

2012-08-14 @ 11:04:32
Postat av: Olivia

Jag håller med, du skriver så bra! Det känns som att få en ganska personlig erfarenhet av en del av hbtq-världen (ok att säga så?) som iaf jag sällan ser. Och man får den på dina villkor och inte på tv3s. Tack för det! Jag läser till jurist och försöker bl.a. därför att se/förstå mer av sammhället som inte är en direkt del av min medelklass-vardag som svensk-tjej-med-pojkvän... Tack igen för att du delar med dig så mycket av din värld!

2012-08-14 @ 20:49:08
Postat av: auuus

Haha, jag börjar verkligen önska nu att de där dokumentärerna skulle komma på tv. Låter stört intressanta, särskilt den om brädspelen ^^

2012-08-15 @ 11:40:07
URL: http://www.asortamission.blogg.se
Postat av: Candy

Jag vill också att de dokumentärerna ska komma på TV! ^^

2012-08-15 @ 15:02:59
URL: http://sugarhearted.wordpress.com
Postat av: Elias

Jag skulle lätt se alla dessa dokumentärer om de sändes på tv...

2012-08-15 @ 15:40:20
URL: http://pixieboy01.tumblr.com
Postat av: Tess

Bra skrivet!

2012-08-16 @ 00:59:29
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Svalin

Outsider och liknade dokumentärer inom samma genre är något jag stör mig på. Ofta, för att inte säga jämt, reducerar de människorna som medverkar till objekt, till "freak" som "normala" ska beskåda som cirkusdjur. Det är fannimej inte okej.

Postat av: sara

Tänkte på detta eminenta inlägg idag när jag såg reklam för tv4s bra serie, som handlar om kortväxta, vars huvudsakliga uppgift är att skildra just hur man lever som kortväxt. Dina förslag på ämnen skulle säkert kunna appliceras på dessa fullvärdiga svenska vuxna som serien faktiskt kommer skildra, och också här sminka av det faktum att de faktiskt är kortväxta!. Go Girl!

2012-08-16 @ 23:28:00
Postat av: Paulina

Jag vill bara säga att jag tycker det här inlägget är helt fantastiskt underbart. Du har så rätt och precis som många andra tycker jag att dessa annorlunda teman låter riktigt bra och intressanta allihop. Just KD-temat har jag själv länge tänkt borde göras, så om det dykte upp skulle jag sitta klistrad framför TV:n. Lika bra att skicka ett medborgarförslag till SVT kanske...

Tack för ännu ett klockrent inlägg, du breddar min världsbild på något sätt. Precis som du skrev någon gång tidigare växer ens världsbild med tiden och DU är en stor del i att min gör det: att mina vyer vidgas. Jag vill att du ska veta det, att det du gör spelar roll. Så fortsätt gärna vidga vyer och öppna världar - för det är ovärderligt.

2012-08-20 @ 01:00:22



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0