Share

Att (ingen mer ska behöva) växa upp i en värld som skiter i hur fittor mår

Jag tror att det är omöjligt att förstå hur trist det är att ha fitta ibland, om du inte själv har en. Och då menar jag inte för att du uppfostrats till att ta liten plats och kommer få lägre lön än dina jämåriga med kuk, eller att du löper större risk att bli våldtagen, eller alltid kommer delvis bedömas för hur sexig du är när du håller en vetenskaplig presentation. Nej, jag menar rent fysiologiskt. 
 
Hur trist det är, inte att vara född med fitta, för jag tycker personligen att det är ett alldeles strålande könsorgan som hittills i livet gett mig all möjlig njutning och funkat utmärkt att kissa med, utan att växa upp i en värld som skiter i hur fittor mår. 
 
Hur förbaskat otrevligt, och vanligt, det är att få rådet "köp en bedövningssalva" när du går till barnmorskan och pratar om smärta vid omslutande* samlag. "Så kan du ha sex ändå." Bedövad? Ska jag ha omslutande sex medan min slida är bedövad? För vems skull?!  
 
Hur förbaskat fel det är att de piller fittfödda personer stoppar i sig för att kunna knulla utan kondom och ändå inte bli med barn, har som en av sina vanligaste biverkningar att kvinnorna tappar sexlusten. Ett piller som är till för att kunna ha mer sex, mer bekymmerslöst - som har som effekt att du vill ha mindre sex? Det är ju världens sämsta piller! Men det ses inte som ett problem, för det drabbar ju inte de kåta snopp-personerna. Eller kanske indirekt, eftersom vi hoppas att de flesta tjejer i heteroförhållanden vågar visa när de inte vill ha sex, och de flesta killar känner av och respekterar detta, men det är ändå inte förrän de kåta männen drabbas som det här blir ett problem. Hallå. Att p-piller-biverkningar om minskad sexlust inte tas på allvar är verkligen det ultimata beviset på att kvinnors sexualitet i värderas tillnärmelsevis lika högt som mäns.
 
Hur förbaskat störande det är att gå genom tolv års skolgång och inte en enda gång få lära sig om hur klitoris är uppbyggd,  eller hur viktig kvinnlig orgasm är för välbefinnande och delvis för fertilitet, medan vi får lära oss allt om manliga utlösningar och kvinnlig mens. "Killar får orgasm och tjejer får ont i magen och blodiga trosor." Konstigt att tjejer har lite svårt att förhålla sig till sin egen sexualitet när detta är vad vi lär oss?
Jättelätt ekvation skolan inte har fattat: Mens ≠ orgasm. Spermaproduktion och äggproduktion är motsvarande processer. Och manlig orgasm, med den vanliga konsekvensen utlösning, har motsvarigheten kvinnlig orgasm - inte motsvarigheten blod som sipprar ut genom vaginan och smärtor som strålar ut i ryggen. Hallå.
 
För att inte tala om de indirekta konsekvenserna med att vara fittfödd i en fitt-negativ värld. Så som att menssmärtor från helvetet ses som något du ska stå ut med, och endometrios-teamet i Skåne läggs ned när vården prioriterar annat. Så som att förlossningsskador inte tas på allvar så länge det går att genomföra "ett normalt heterosexuellt samlag". Så som att de sexlekssaker du köper för att göra det skönt för din fitta har sexiga kvinnor på framsidan som visar hur sexig du kan bli, för någon annans skull, istället för att fokusera på den sköna känslan de ska ge. Så som att ditt könsorgan blev kallat "framstjärt", eller någon annan otrevlig, ogreppbar omskrivning när du var liten.
 
Hur underbart skulle det inte ha varit att växa upp i en värld som tog fittor på allvar? Som sa "jaha gör det ont när du har sex - då måste vi åtgärda det så att DU kan njuta av DIN kropp!". Som sa "shit vilka dåliga, enkelspåriga preventivmedel vi har idag - vi forskar fram bättre varianter så du slipper må så dåligt, och så din snopp-partner kan välja om han vill stå för preventivmedlet i relationen istället!". Som sa "titta såhär funkar din anatomi, och såhär funkar de vars anatomi ser lite annorlunda ut. Ni kan bland annat få barn ihop, eller så kan ni bara njuta med varann eller andra personer som ser ut mer som er själva - gör som ni vill!"
 
Som sa "din fitta är bara din att bestämma över, din att njuta av, din att definiera som något annat om du vill, din att vara stolt över, din att benämna med relevanta ord. Din fitta ska aldrig behöva definiera dig, aldrig behöva vara någon annans källa till njutning eller maktutövande utan att du är med på det, aldrig ställa till besvär utan att du får adekvat hjälp."
 
Tänk vad härligt att kunna ha ett okomplicerat och positivt förhållande till detta fantastiska könsorgan. Tänk vad härligt att inte leva i ett patriarkat.
 
Tänk vilken tur att det finns feminister som försöker skapa en värld, som är bättre att växa upp i.
 
/Zäta
 
 
 
*Från fittans perspektiv är det omslutande samlag som gäller när något är inne i den. Den sluter om penisar/fingrar/dildos/whatever, det är inte nödvändigtvis de som penetrerar fittan. Att säga"omslutande samlag" istället för "penetrerande samlag" är ett sätt att både sätta fittan i fokus och ge den agens. 
Share



Kommentarer
Postat av: Hilda

Åh så himla bra och viktig text! Hejja dig!

Svar: Tack!!
Zettermark med Z

2013-08-06 @ 15:02:12
Postat av: Cathrin

Jag har en 13-årig dotter. Jag har pratat mycket med henne om sex och lust och så vidare. Jag har inga problem med att prata med henne om sådant heller. Men det skulle ändå vara trevligt med nån liten bok eller nån bra hemsida eller liknande som beskriver mer om fittor och kvinnors njutning. Kan vara både fakta och mer skönlitterärt/beskrivande. Har du nåt tips?

Svar: Vad bra att du pratar med din tjej om sånt på ett positivt sätt! :)
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Fittfakta/ tycker jag är en bra sida! Bloggen http://fittforfight.wordpress.com har också många tips och pepp, samt länkar till fler sidor.
Zettermark med Z

2013-08-06 @ 15:36:23
Postat av: Tess

Bra skrivet! Hela tjejkroppen och den njutning en tjej kan uppleva (och även plågor) är ofta så tabu och det hyssjas om sådant. Ibland känns det som att det är meningen att man bara ska vara "verktyget" för killen.

2013-08-06 @ 22:05:33
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Linn

WORD!

2013-08-06 @ 22:47:51
Postat av: Tomas

Bra text! Arbetet för en bättre värld fortsätter!

2013-08-07 @ 00:45:49
Postat av: lilla S

Tjejerna i min klass hade sexualupplysning med Ung vänster så vi fick lära oss jättebra saker! Verkar dock vara ett undantag :/

2013-08-07 @ 11:37:32
URL: http://fruktklister.blogspot.com
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

När jag var liten trodde jag att sex gick ut på att "killen stoppar in snoppen i tjejens kisshål". Det var så mycket hyschhysch kring det kvinnliga könsorganet att jag inte ens fick något namn på det, jag blev inte informerad om att det fanns fler saker "där nere" än "kisshål" och "bajshål". Och de gånger jag blev påkommen med att onanera blev jag utskälld och fick således lära mig att det var ett mycket fult och icke-önskvärt beteende.

2013-08-07 @ 11:48:54
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: Man Vasteras

Kanonbra skrivet.

Jag har ofta blivit förvånad när jag märkt vilket taskigt förhållande många kvinnor har med sin fitta. Den är förvisso bra att ha ibland, men då nästan som ett nödvändigt ont. Lite sorgligt...nä, mittåt...en djävla tragedi.

Ordet har ju makt. I varje beskrivning - även i god erotisk litteratur - "trängde han in i henne" eller "tog han henne". Man aktiv - kvinna passiv. Kuk tränger in - fitta låter sig trängas in i. Trist.

Sen behöver man inte vara feminist för att se att det är ett problem. Till och med en gammal inbiten Don Juan borde inse att obalansen - orättvisan - slår mot honom också. Innan obalansen i vården, i preventivmedel och i orden rättats till kommer både män och kvinnor att drabbas - kvinnorna direkt och männen indirekt - av sämre och mindre sex.

Sen vore det önskvärt med ett bra verb för den ultimata samverkan i att gemensamt omsluta och tränga in. Vi .......... varandra. De ord som möjligen finns smakar ju torrt eller har bismaker. Ett verb som bara kan utföras gemensamt!

2013-08-07 @ 15:56:00
Postat av: Karin

Har du löst problemet med fitt-smärtan än idag? Om du nu gjort det, hur gick du tillväga!

Bra jobbat!

Svar: *flickan i filmen har inte skrivit brevet* Eller, jo ;) Efter att ha träffat ett par gynekologer som sa "såhär är det för vissa kvinnor vissa perioder i livet, det går nog över. Bedövningskräm?" så träffade jag av en slump en bra barnmorska när jag skulle ta cellprov. Hon hade en heeelt annan inställning, verkligen bah "såklart du ska kunna ha det sex du vill, när du vill det!" även om jag sa att det inte var sååå farligt. Sedan ställde hon lite smarta frågor om hur smärtan varierar över tid och menscykeln (som gynekologerna inte brytt sig om..) och vi kom fram att lokal östrogenbehandling kanske skulle funka. Och det gjorde det för mig!Men jag vet många som haft liknande problem, och lösningen ser inte likadan ut för alla. Det viktiga är att hitta en gyn/barnmorska som lyssnar och verkligen är inställd på att hjälpa dig så du mår bra, inte bara på att det ska kunna komma in en snopp i din slida liksom. Saker du kan göra själv är: Tänk på att aldrig ha omslutande samlag om det gör ont, att fortsätta/börja fast det gör ont kan göra problemen mycket värre i längden. Avstå helt från just sånt sex i en period och låt fittan och själen vila - upptäck annat sex! Sex kan vara så mycket, och även om du gillar just omslutande kan du kanske hitta något nytt favorit-sätt nu när du är tvungen? En annan bra grej kan vara att inte ha för tajta/hårda byxor och bara ha bomullstrosor (om de är nyköpta tvätta dem innan så onödiga kemikalier försvinner), bara tvätta med olja (vanlig olivolja funkar lika bra som den dyra på apoteket) och inte tvål. Att använda binda istället för tampong/menskopp kan också vara bra om du har viloperiod för slidan.

Och ge inte upp! Det finns hjälp att få och det blir bra för de flesta, men det kan ta lite tid. Det är också vanligare än vi tror, men talas inte så öppet om, så du är inte ensam! Lycka till :)
Zettermark med Z

2013-08-07 @ 16:44:18
Postat av: elin

Så sant! Du är bäst!

2013-08-08 @ 12:40:38
Postat av: Milena

Bra skrivet om en nedslående verklighet. Måste bara flika in att jag tycker det är fantastiskt att du skall bli läkare, tror verkligen det behövs fler normkritiska och analytiska människor i den branschen. Heja!

Svar: Tack och hurra!
Zettermark med Z

2013-08-08 @ 15:11:24
URL: http://zeitkolorit.wordpress.com/
Postat av: Cassandra

Jag är 23 år gammal och blev inte sexuellt aktiv fören jag träffade min sambo för 2 år sedan. Jag har valt att inte ta några p-piller eller något liknande då jag känner att jag inte vill experimentera med min kropps hormoner.
Men jag kände redan från en ung ålder långt innan jag blev sexuellt aktiv att p-piller är något som man tar när man har pojkvän. Jag fick kommenterer från min mamma, mormor, kompisar som tyckte jag skulle börja med p-piller. Men iom att jag när jag väl kände att jag behövde använda mig av p-piller faktiskt var vuxen och dessutom börjat som biologistudent och hade fått lära mig om min kropp och dess hormoner och att dessutom kritiskt granska det jag läser så började jag sätta mig in i ämnet.
Det jag fann var att det fanns risker med det, det fanns möjligheter till som du sagt minskad sexlust, att ens humör ändras pga det och det gjorde att jag kände att p-piller inte är något för mig. Jag satte mig ner och diskuterade detta med min pojkvän (nu sambo) och sa att jag inte ville använda mig av p-piller och förklarade varför och han förstod mycket väl varför jag inte ville och han har aldrig pressat mig till p-piller eller något annat. Han accepterar att vi använder oss av kondomer.
Men något som bekymmrar mig är att min lillasyster som är 16 och har precis blivit sexuellt aktiv gick till barnmorskan och fick p-piller. Jag är stolt över henne som tog ett beslut att själv bestämma och inte lägga sitt hopp på att hennes kille ska använda kondom, men jag undrar om hon läst på och blivit införstod med alla risker hon utsätter sin kropp för. Sen att min mamma nästan satte sig och jublade över att min lillasyster var stor nog att själv skaffa sig p-piller gjorde mig lite irreterad. Jag fick försvara mitt och min sambos val att använda kondomer medan allt var underbart med p-piller.
Jag gillar inte samhällets syn på p-piller, att det är det enda "rätta" alternativet för unga tjejer som ännu inte förstår vad de utsätter sin kropp för och kanske inte kan göra ett eget riktigt beslut för de vet inte all fakta.
Oj detta blev långt xD

2013-08-08 @ 15:39:31
Postat av: Frida E

Jag blir verkligen glad och lättad (och får hopp inför framtiden) när folk skriver om sånt här och uppmärksammar problemen som finns.
Det var inte alls länge sedan jag (20 år!!) upptäckte att det fanns speciella produkter för underlivet, med rätt ph och särskilt framtagna. Och här har man gått och tvättat med tvål som en annan idiot halva livet (och såklart fått irriterade slemhinnor och smärta som resultat. hurra...).
Meeer sånt häääär!!!

2013-08-09 @ 00:58:37
Postat av: Marianne

Jag är 61 år och hade min mycket positiva sexdebut som 16-åring på det glada 60-talet.
När jag läser din beskrivning om hur ingen tycks bry sig om hur fittor mår nu för tiden, så blir jag både shockad och ledsen. Om detta är verkligeheten för unga tjejer idag, så är det ju rent förskräckligt! Har utvecklingen gått tillbaka de senaste 40 åren? I så fall: varför?
Även vår sexualundervisning i skolan var helt undermålig och av föräldrarna fick man höra att flickor skulle hålla på sig. På den fronten var det kanske t o m värre, när jag var ung. Däremot var det generella sexklimatet mycket öppet och alla som jag träffade var helt införstådda i att båda ska njuta helt fullt av ett sexuellt förhållande. Man har sex för den ömsesidig njutningen, inte för att bara killen ska komma. Det är helt enkelt inte frågan om något annat!
Jovisst, jag har träffat ett par killar som inte hade förstått hur man får en kvinna att njuta, utan bara ville sätta på. Då får man guida. Vi kvinnor har precis samma rätt att ta för oss. Se inte det som själviskt och var inte blyga. Man ger och tar. Det är en kär lek... Visa honom med ord och handling hur han ska göra för att få dig att njuta maximalt. Om han mot förmodan inte klarar det, så ta över kommandot. Det går mycket bra för en kvinna att "sätta på" en man. Lägg honom på rygg eller sätt honom på en armlös stol. För maximal klitoriskontakt, lägg en kudde under rumpan på honom och rid dig till en härlig orgasm. Det låter kanske som en ytlig orgasmjakt, men det fungerar givetvis väldigt fint även i ett riktigt kärleksförhållade.
När det gäller preventivmedel, så delar man förstås på ansvaret. Om kvinnan inte vill eller kan ta p-piller, så får mannen använda kondom. Kondom är dessutom klart att föredra i ett nytt förhållande för att slippa riskera att dra på sig könssjukdomar. Om en man inte vill respektera det, så är han inte värd din uppmärksamhet.
Jag har aldrig tyckt att det är trist att ha en fitta! Jag har njutit av den, men jag måste ändå erkänna att jag ibland tycker att det skulle vara kul att ha en kuk... ;-)
Njut av era kroppar tjejer! Våga ta för er!

2013-08-09 @ 01:10:09
Postat av: lovisa

så jävla bra och viktigt skrivet. har skrivit ett inlägg på samma tema, läs jättegärna: http://polichinelle.se/2013/july/10-anledningar-till-varfor-det-ar-skitsurt-att-vara-tjej-ibland.html

2013-08-09 @ 14:42:28
URL: http://polichinelle.se
Postat av: Elaka tant Yngve

TACK för ett fantastiskt bra inlägg! Har inte mer att tillägga, men vill ändå visa min uppskattning.

2013-08-09 @ 16:06:22
URL: http://antipod.blogg.se
Postat av: Karl B

Fruktansvärt uppfriskande att se någon som ÄNTLIGEN tycker att fittor förtjänar uppmärksamhet dom också!

Som dessutom skall bli läkare!
All respekt till dig!

2013-08-10 @ 15:06:29
Postat av: Birgit Linderoth-Gröna Barnmorskan.

Tack för fitt-fantastiskt inlägg. Vill tipsa om en bok som jag och en annan barnmorska, Irene Ivarsson, skrivit:
" Grönt är skönt-miljösmart födelsekontroll." Recito förlag 2012 Be biblioteket att beställa hem den eller köp den. Vi beskriver hur klitoris ser ut, hur kroppen och fruktsamheten fungerar. Tar upp alla hormonfria preventivmetoder, som inte förstör lusten, hälsan eller miljön. Samt berättar om menskopp och mycket annat. Det här är kunskap som ALLA borde få. Kräv att skolor köper in boken som kurslitteratur osv. Värna våra vaginor!

2013-08-12 @ 13:06:15
Postat av: Mia

WORD!!!

vill bara nämna kopparspiral som hormonfritt preventivmedel (som dessutom är gratis).frågan är bara varför jag och alla jag känner som använder det har varit tvungna att fråga efter det? Preventivmedelsrådgivning hos barnmorskan är allt för ofta enbart p-pillerinfo

2013-08-13 @ 10:21:22
Postat av: Mia

PS blev er/a partner/s ombedd att testa sig för könssjukdomar när ni bytte från kondom till annat p-medel? För mig var det obligatoriskt att testas, men ingen nämnde partnern, konstigt nog. (När han gjorde det fick han beröm för sitt otroliga ansvarstagande...!)

2013-08-13 @ 10:27:31
Postat av: den rabiata orakade rabiesfeministen Fanny

Apropå klitoris: det var först i år som jag lärde mig hur den ser ut, att det inte bara är den där lilla knoppen utan ett ganska stort organ.

Tänker också på hur tragisk normaliserat det är att sex inte ska vara skönt för kvinnor. Det var liksom något jag accepterade hur länge som helst, att det mest handlade om att det skulle "gå" och inte om att det skulle vara skönt. Nu har jag lärt mig hur det känns att vara riktigt kåt, men det tog verkligen tid, många år av i bästa fall mediokra upplevelser.

Tänker på alla dessa idéer som florerade om att det typ "ska" göra ont första gången, vilket såklart delvis handlade om myten om mödomshinnan, men jag tänker mig att det också var frågan om att kvinnor liksom får lära sig att stå ut med vissa saker under sex bara för att det är det som liksom "måste" till för att sexet ska bli av, eftersom män (det var ju alltid omslutande sex med män som förutsattes när det talades om att "förlora oskulden") helt enkelt inte visste hur en skulle göra, och det fick en såklart inte lära sig som kvinna heller. Det är så vidrigt.

Gud vad jag önskar att de hade talat mer om lust och kåthet. Inte om sex som något jobbigt en typ måste gå igenom för att det blir "skönt sedan" (antingen för att sexet blir bättre sen eller för att en får ut andra grejer, typ bekräftelse som könsvarelse), vad många obehagliga sexuella upplevelser jag hade kunnat bespara mig då, om jag hade fått lära mig att det ska vara skönt och att jag ska vara kåt och inte att jag bara ska stå ut med skiten.

2013-08-16 @ 20:39:54
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Doktor Cecilia

Fantastiskt bra inlägg! Många viktiga poänger.

2013-08-18 @ 15:34:19
URL: http://www.barnakuten.nu
Postat av: sak

Så himla bra skrivet! <3

2013-08-19 @ 12:34:01
Postat av: Ida

UNDERBART SKRIVET! Detta ska jag ta med mig och budskapet ska spridas!!

2013-08-19 @ 13:28:20
URL: http://jordedag.tumblr.com
Postat av: Elin Wiik

Helt rätt skrivet! Tjejer har rätt till fantastiska sexuella upplevelser

2013-08-21 @ 11:49:02
Postat av: Johanna

"hur viktig kvinnlig orgasm är för välbefinnande och delvis för fertilitet"
Var finns det att läsa om detta?? Om en aldrig haft orgasm är alltså chansen mindre att bli med barn?

Svar: Det lärde vi oss på läkarprogrammet, står någonstans i kurslitteraturen. Ska jag kolla upp exakt var? Det är inte ett absolut samband som vid sperma (vilket är absolut nödvändigt för befruktning), men det finns forskning som visar att livmoder och äggledare kontraherar "baklänges" och för upp spermierna mot äggstockarna. Orgasmen hjälper denna process, men den sker utan orgasm också. Fertilitet påverkas av så himla många faktorer, och jag skulle inte tro att orgasm är en av de viktigaste. No stress! :)
Däremot kan det vara viktigt att lyfta på en befolkningsnivå att kvinnlig orgasm har en biologisk funktion utöver välbefinnande.
Zettermark med Z

2013-09-05 @ 19:43:56
Postat av: Lidia

Fantastisk fantastisk text som jag lyckligtvis hittade genom din årskrönika. Fantastisk!!

2014-01-03 @ 03:21:48
URL: http://royontherun.blogspot.com/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0