Share

Rabiesfeminist överanalyserar en helt slumpmässig händelse på morgonpendeln, alt. En insikt i sitt eget privilegium och varför vi bör synliggöra dylikt.



Jag lägger upp ryggsäcken bredvid mig på tågsätet och inser med en plötslig stöt i magen att mitt pendlarkort slutade gälla igår. Tåget rullar förbi Hjärup och jag tänker att kanske kanske kommer ingen kontrollant idag? Ska jag vara ärlig och säga att jag glömde fylla på? Låsa in mig på toan?

Kontrollanten kommer in längst fram i vagnen och hjärtat dunkar fortare. Fan jag har inte råd med 1000kr i böter!

Jag bestämmer mig för att visa fram kortet och ärligt säga att jag glömde att det gick ut igår, och hoppas på att kontrollanten är snäll. Hon närmar sig snabbt och jag stäcker mig efter ytterfackets dragkedja. Kontrollanten sneglar på mig i förbifarten och granskar den unge mörkhårige mannens biljett snett bakom mig. Hon går ut ur vagnen. 

Jag är i mild chock. Hon gick bara förbi mig! Vilken tur, tänker jag. Sedan tänker jag att det inte alls var tur

Det var ett uttryck för en ojämlik värld. Det var ingen slump eller lyckosam karma att just jag slapp visa biljett (även om just dagen jag slapp var lyckosam för just mig), medan personen bakom mig behövde bevisa sin rätt att vara på tåget. Det var ett ovanligt tydligt exempel på mitt vita privilegium. Men inte bara det, för alla som haft dreads, piercings eller mycket smink - som inte varit måttliga, typ rågblonda i rosa pannband och dyr dunjacka - vet att det inte går att undgå kontrollanter då heller. Det går kanske inte att se någons klasstillhörighet på samma sätt som rasifierade markörer som hår- och hudfärg, men det finns definitivt saker vi associerar med medel- och överklass och mer eller mindre omedvetet premierar. 

Vad är ett privilegium? Att få det bättre på andras bekostnad. Strukturellt, men det påverkar och gynnar oss också individuellt. 

När jag gick av tåget en annan dag i Köpenhamn gick två kontrollanter med bestämda steg fram mot en man som klev av samtidigt i trasig tröja, slitna ansiktsdrag och vingliga rörelser. Mig tittade de inte ens på. Vem tror ni hade råd att köpa biljett?

För ärligt talat hade jag haft råd med kontrollavgiften. Jag får 9000kr av staten varje månad (varav en hel del lån förstås) för att utbilda mig till höginkomsttagare, och jag kommer från en bakgrund där detta är normen och dn buffert i form av familjen alltid finns. Och det var det som syntes. Jag fick det lättare för att jag redan har det lättare. 

En gång kan förstås vara en slump, men många gånger, för miljontals människor, är inte en slump. Det är en struktur. Och vi som gynnas av dessa (olika) strukturer har en skyldighet att inse vad det är som händer, och på vems bekostnad. Framförallt måste vi lyssna på dem vars erfarenheter istället är av förtryck, lita på vad de upplever, och inse att det som ter sig som en småsak för den som aldrig drabbas, är ett livsvillkor för den som alltid utsätts. 

Granska dina egna privilegier, det är ett av många steg mot en bättre värld. Och fyll på ditt pendlarkort i tid, så du kan lyssna på föreläsning om hypertension istället för att blogga på mobilen. 

Kärlek!

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Lotta

Ditt inlägg får det att riktigt hugga till i maggropen på mig. Otäckt, på flera sätt.

2013-12-02 @ 12:08:42
URL: http://tantlottas.blogg.se/
Postat av: Svedski

Det där har pappa alltid snackat om, man måste ha pengar för att få pengar. Han har bl a rest mycket genom åren och då haft tillgång till de bättre loungerna på flygplatserna. Där kan man ta gratis fika, gratis dricka, kanske tom gratis alkohol, gratis tidning ect ect istället för att köpa det här i de snordyra flygplatsaffärerna. Det blir lite bakvänt.

Jag tänkte på det när de kollade mitt kort på tunnelbanen en gång. Det dök upp att jag var student men han sa "äh, jag litar på dig!" och kollade den som kom efter mig. Nu kanske han sa så till alla studenter, svårt att veta eftersom jag var rätt ensam, men jag insåg att det lika gärna hade kunnat vara för att jag är ljus tjej med relativt "normala" kläder ect.

2013-12-02 @ 15:21:05
Postat av: Anonym

För verkligen kan det inte vara så att du inte blev kollad för att du är kvinna. Verkligen inte.. det skulle ju visa på att du som kvinna har privilegier.

2013-12-02 @ 15:26:00
Postat av: Anonym

Det är väl inte så konstigt att de oftare kollar de som oftare inte betalar, rent statistiskt? Det är ju mer effektivt för dem... Det kan väl inte de klandras för, det står säkert i deras riktlinjer.

2013-12-03 @ 18:00:36
Postat av: Jo

"Det är väl inte så konstigt att de oftare kollar de som oftare inte betalar, rent statistiskt? Det är ju mer effektivt för dem... Det kan väl inte de klandras för, det står säkert i deras riktlinjer."

Och det är ju inte alls så att eftersom de bara kollar de som de tror kommer göra fel, så är det de som åker fast oftare, och det påverkar statistiken som de använder för att rättfärdiga sin människosyn. Det blir en självuppfyllande profetia som baseras på fördomar och inte fakta.

Kollar vi biljetten för 100 invandrare och 10 "etniska svenskar" så är det ju givet att fler invandrare åker fast. Säg att 10% åker utan biljett, då sitter du där med en enda bötfälld svensk och 10 bötfällda invandrare. Och då kan folk lätt få för sig att det rättfärdigar deras rasism, för nog fan åker ju fler invandrare faktiskt fast.

2013-12-03 @ 23:00:49
Postat av: Johan

Knivskarpt, som vanligt.

2013-12-04 @ 00:19:59
Postat av: Joe

Hej Anonym som kanske skriver två inlägg för att verka vara två personer! Min erfarenhet av att jobba på ett stort svenskt gulblått möbelföretag är att vita medelålders män var överrepresenterade vid min kassa att försöka snatta (gärna genom att säga: "den här bjuder du väl på?"), gå före i kön, "glömma" att lägga upp varor på bandet genom att hålla dem i handen eller under jackan. Sånt trams som att stå i kö, fråga snällt, betala för sig och vara ärlig är uppenbarligen bara för kvinnor, barn och utlänningar. Som ofta är väldigt noga med att göra rätt för sig, kanske som en konsekvens av erfarenheter av att ständigt bli kontrollerade och granskade.

2013-12-06 @ 14:07:53
Postat av: Elin

HEJ!
Du är en av mina bästa bloggar! Du verkar jävligt skärpt och smart :)

Med det sagt.... jag är ute med håven här. Jag har startat en insamling till Barncancerfonden och vill så gärna att alla alla alla ska bidra till att bekämpa barncancern.

Så jag sprider ordet om att insamlingen finns och hoppas på bidrag om någon har något över.

http://www.barncancerfonden.se/1309354722/

Tack för fin blogg!

2013-12-10 @ 12:23:09
URL: http://www.barncancerfonden.se/1309354722/
Postat av: Fredrik S

@Joe - Jag ifrågasätter inte att det är så som du beskriver på din arbetsplats, även om det är rimligt att anta att du till viss del påverkas av vad du _vill_ se. Men oavsett vad du ser, så motbevisar det inte på något sätt att vita kvinnor kan ha lättare än vita män att slippa undan böter, att kontrollanterna gärna väljer att se mellan fingrarna i högre grad när det gäller kvinnor än män. Det är min erfarenhet av livet i alla fall. "Women are wonderful-effekten" brukar det kallas, en effekt som bl a gör att kvinnor får lägre straff i rättsfall än män fast de begått samma brott.

2013-12-11 @ 15:00:39
Postat av: Ellie

"Jag fick det lättare för att jag redan har det lättare. "
Ibland önskar jag att verkliga livet var som i ett videospel; du vet hur det blir svårare att få power-ups och grejer ju högre level en har? ;)

2013-12-19 @ 16:11:51
Postat av: Kicki

När jag jobbade ombord på tåg där det skulle utföras slumpmässig kontroll av pendelkort valde jag ofta alla vita män i kostym för jag vet att de blev i princip aldrig kollade. Helvete vad biljetter jag fick lov att sälja, ofta till kommentarer som " Jag är faktiskt jurist/advokat/åklagare/ känd ojournalist/hög chef osv." Som om de som har dessa yrken inte måste köpa biljett som alla andra. Det var också de som enligt egen utsago tjänade massor av pengar som inte ville betala för sig.

Svar: Vad sjukt! Intressant att höra ditt perspektiv!
Zettermark med Z

2013-12-28 @ 09:10:31



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0