Share

Ett dygn i patriarkatet

Klockan är sex och jag ska betala för min macka på caféet i Malmö. Jag sträcker fram mitt betalkort och mannen bakom disken tar tag i min hand. "Vilken fina händer du har! Så små och vackra. Jag tycker om att kolla på händer."

Klockan är åtta och jag är på väg till min kompis inflyttningsfest. Jag går förbi två killar på cykel i en gränd och en av dem synar mig uppifrån och ned.
"Skaru på fest eller? Kan jag få ditt nummer?!"
"Nej."
"Men jag har jättestor kuk!"

Klockan är åtta dagen efter och jag kollar yrvaket Facebook. I chatten dyker ett främmande mansansikte upp. "Hello pretty girl please you must contact me I think you are an angel."

Klockan är fyra och jag ska köpa biljett på Lunds Centralstation. Jag trycker uppgivet på skärmen till maskinen jag har använt i snart två år, där rätt knapp vägrar uppenbara sig, och en kille i min ålder lägger handen på min axel. 
"Går det inge bra? Behöver du hjälp?
Om du ska köpa biljett ska du inte göra sådär."
"Jag ska köpa ett tillägg till mitt pendlarkort, och båda destinationerna är ju inmatade här, men "framåt"-knappen finns inte."
"Få se... Jag tror att... *raderar mina destinationer* Nej det gick inte! Då vet jag inte! Lycka till."

Är detta patriarkatet? Handlar inte det om lönediskriminering och våldtäkter? Det också, men att det är en fundamentalt annorlunda upplevelse att röra sig genom denna värld som kvinna, än som man, är också ett uttryck för patriarkala strukturer.

Vad hade mina interaktioner med fyra främmande män under detta dygn gemensamt? De ansåg sig ha rätt till min kropp. Ta på den, syna den, kommentera den och ogiltigförklara mina kunskaper på grund av den. 

På grund av min kropp, mitt kön. Det är vad vi kallar patriarkat. Och vad kallar vi botemedlet? Feminism. 

Feminism är det radikala påståendet att kvinnor är människor. 

/Zäta 
Share



Kommentarer
Postat av: Tess

Sådan där "hjälp" som den du fick vid biljettköp gör mig så irriterad. Det tas för givet att jag inte är det minsta kunnig och teknisk bara för vad jag har mellan benen. Jag tänker väl i alla fall med det jag har mellan öronen! En granne ringde på här en gång och jag öppnade dörren. Hen frågar om min sambo är hemma så han kommer till dörren och då frågar hen om han kan hjälpa henne att få den nya telefonen att funka. Varför inte fråga mig? Jag öppnade dörren och var alltså första möjliga person att fråga. Huh!

2013-10-26 @ 22:31:52
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Elin

Intressant kommentar om patriarkatet.
Jag undrar om kvinnor också kan vara en del av patriarkatet genom att bete sig som de män som du beskriver ovan?

Jag som är gravid får mest min kropp kommenterad och tagen på av kvinnor. Är det också ett patriarkalt uttryck eller är folk bara dumma i huvudet? (Nej, jag tycker inte om att få min mage kommenterad eller tagen på).

2013-10-28 @ 14:57:52
Postat av: Linda I

ah, mansplaining, alltid lika fräsht. http://mansplained.tumblr.com/

Svar: å älskar den tumblrn!
Zettermark med Z

2013-11-10 @ 20:36:39



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0