Share

4 invändningar från jurister i diskussioner kring våldtäktsdomar och mina svar på tal

Varje gång det blossar upp nya brottsmåls-skandaler i våldtäktsfall som jag skriver om/länkar till, får jag samma fyra invändningar från jurister, hobbyjurister och, framförallt tror jag, juridikstuderande. Så jag tänkte svara på allihop här, så kan jag bara länka nästa gång nästa jurist säger exakt samma sak som föregående jurist.*
 
*Inte från alla jurister. Jag känner en massa bra (blivande) jurister. Hej på er och tack för att ni diskuterar på vettiga sätt och kommer göra världen till en bättre plats när ni blir klara! (Vill också inflika att anonym jurist S.T. i föregående inläggs kommentarsfält var ovanligt vettig att diskutera med även om vi tycker olika.)
 
 
"Det är tur att vi har domstolar som dömer - och inte låter pöbeln göra det! Folk förstår bara inte hur en rättsstat fungerar."
Jag håller verkligen med. Om att det är tur att vi har ett rättsväsende, alltså, och att den som utsatts för brottet själv inte ska utdela straffet. Jag inser vikten av att standardisera straff och låta rationalitet guida omdömet. Jag förstår att vårt rättsväsende så som det är tänkt att fungera är en hörnsten i den demokrati jag stödjer. Jag förstår att detta förvånar dig, men queer-vänster-pk-feminister är i de allra flesta fall demokrati-sympatisörer som gått ut grundskolan och däremed förstått att rättsväsende är viktigt. Det finns förstås anarkister och radiakala vänstersympatisörer som har en annan grundläggande samhällsanalys - det är också okej. De får också ha en åsikt. Men jag vet inte var i min analys du hittade spår av detta resonemang?
 
Jag kritiserar hur rättsväsendet fungerar i vissa fall, inte dess existens. Kritik är inte samma sak som oförmåga att förstå. Jag förstår mycket väl, och jag håller inte med. 
 
 
"Beviskrav måste vara högt ställda - det viktigaste i en rättsstat är att ingen oskyldig döms."
Ja och nej. Självklart måste bevisbördan vara hög, självklart är det viktigt att ingen oskyldig döms. Men är det verkligen det allra viktigaste? Är inte det att förvissa sig om medborgarnas säkerhet, både de som står åtalade och de som blivit utsatta för brott. Inte bara de åtalade. Ibland är rättsväsendet så upptaget med att klappa sig själv på axeln för sina grandiosa principer att de inte inser att "rimligt tvivel" vekar uppfyllas av de mest sciene-fiktion-inspirerade påhitt från den åtalades sida. Ett rättsväsende som aldrig dömer skyldiga är lika värdelöst som ett som dömer oskyldiga.
 
Av de anmälningar som går till åtal, vilket är en liten minoritet av de anmälningar som anses mest troliga att leda till en dom, leder ca 1/3 till friande domar i våldtäktsfall. I andra brottsmål är den siffran ca 5%. Dessutom har beviskraven skärpts sedan 2006, vilket lett till färre fällande domar sedan dess. Dagens juridik.  
Jag tycker att detta är orimligt. Jag tycker både lagen och rättspraxis är skeva. Du får tycka annorlunda och skriva om din åsikt, jag skriver om min.
 
 
"Jag förutsätter att du läst domen."
Jag har läst domen i Lunda-målet nu senast, ja. Och jag mådde pyton medan jag gjorde det. Domen består, som du kanske förstår, av en väldigt obehaglig och ingående våldtäktsskildring, och sedan rättens tolkning av honom som trovärdig och henne som icke trovärdig - bland annat baserat på att hon tidigare lidit av lättare psykiska besvär:
 
Men här ska beaktas att A mått psykiskt dåligt med inslag av ångest under en längre period, vilket hon också sedan tre år tillbaka medicinerar för med Sobril. Det kan bland annat därför inte heller uteslutas att hon efter händelsen kan ha reagerat så starkt som är visat i målet, utan att händelseförloppet för den skull varit så som hon beskrivit.
 
Jag har läst domen, och tycker kanske också att de som ska uttala sig om en specifik dom ska läsa den, särskilt om personen har en sanktionerad maktposition såsom ledarskribent. Men du kan inte kräva att alla som debatterar kring våldtäkskultur och rättspraxis, med enskilda domar som belysande exempel, ska läsa alla domar.
 
För det första för att det kan vara oerhört traumatiserande att läsa - särskilt för någon som själv blivit utsatt tidigare, vilket tyvärr är alldeles för många. Och vad är det för debattklimat där vi utesluter överlevare ur diskussionen på basis av deras trauma? Det är en alldeles fruktansvärd inställning att ha gentemot andra människor, och vittnar om att du lever i en värld där du själv och dina vänner inte behövt genomlida våldtäkter i någon högre grad. 
 
För det andra är det tidskonsumerande att hämta ut och läsa. Återigen tycker jag att vissa människor på vissa positioner som uttalar sig om specifika fall ska bemöda sig med detta, särskilt folk som typ har betalt för det, men alla Sveriges bloggare och aktivister - som är studenter, föräldrar, deprimerade, stressade eller bara har annat för sig också och försöker få livet gå ihop - vare sig kan eller måste läsa alla förbannade våldtäktsåtal innan de diskuterar våldtäkter.
 
 
"Jag förstår att det är svårt för dig som lekman att förstå, men låt mig som jurist förklara varför domen är riktig även om din analys visar det motsatta."
Jag förstår inte allt juridik-språk, nej. Men jag förstår ofta att tolknigen av lagen så som den är skriven var korrekt. Och, återigen, jag håller inte alltid med. Om vad lagen säger, eller om tolkningen om den var allför snäv eller hård. Det betyder inte att jag själv vill ta hagelbössan och gå skjuta av folk. Tvärt om använder jag ju det mest demokratiska av alla tillvägagångsätt - öppen debatt (vilket du ofta undviker genom att vara anonym).  
 
Jag förstår, och håller med om, att detaljerna bör skötas av dem som har bäst förståelse för lagen - jurister. Jag förstår att allmänheten, jag själv inkluderar, ibland missförstår juridiskan. (Men inte alltid. Alla invändningar är inte missförstånd!) Jag är helt med på att en lagändring ska utformas med hjälp av jurister. Ni är ju experterna! Men jag håller inte med om att bara jurister i sin upphöjda position är de enda som är kvalificerade att diskutera lagen, rättspraxis och samhällsutvecklingen. Det lärs ut de första veckorna på juristprogrammet att samhället ändras först, sedan lagen (jag vet, för jag har gått dem). Och jag tänker vara med i den samhällsförändingen. 
 
Precis som att alla är överens om att låta läkare diagnostisera och skriva ut medicin, är vi överens om att låta juristerna sköta det juridiska finliret, eftersom dessa yrkesgrupper är kvalificerade för uppgifterna. Men lika lite som vi (blivande) läkare kan säga åt allmänheten att hålla tyst kring frågor om hur sjukvården organiseras, vad som ska anses som friskt och sjukt i ett större perspektiv eller vad vi ska prioritera i hälsoinvesteringar på befolkningsnivå - kan (blivande) jurister säga åt folk att de inte får diskutera samhällsutveckling i relation till rättspraxis, olika bevisbördors teoretiska betydelse eller samtyckeslagar.
 
Jag har lika stor rätt till detta som alla samhällsmedborgare, oavsett juridisk kompetens. Därmed inte sagt att jurdisk kompetens inte är superviktigt för ett rättssäkert samhälle - men jag önskar att den någon gång ibland skulle användas till att kritisera lagen med den skarpa syn som kunskapen ger - och inte bara till att sätta "pöbeln" på plats.  
 
 
Lagen existerar inte i ett vaacum. Lagen existerar i mitt samhälle. Mitt samhälle formar lagen och hur den tolkas. Jag är en del av mitt samhälle, en del av den kultur som skapar tolkningsföreträden och orimlig rättpraxis, och jag tänker försöka ändra det till det bättre. På mitt sätt. Genom att skriva.  
 
Jag hoppas vi delar detta mål, även om våra medel kan vara olika.
 
/Zäta
 
 
 ps. Bor du i Lund/Malmö? Kom på manifestation mot våldtäktskultur imorgon!
Share



Kommentarer
Postat av: majses

du är så himla himla bra.

2014-01-14 @ 19:40:50
URL: http://majses.blogspot.se
Postat av: Fine - en 21årings syn på sex, kärlek & relationer

Väldigt bra skrivet.

2014-01-14 @ 20:07:56
URL: http://liberfine.se
Postat av: Anonym juriststudent

Tycker du är helgrym och önskar fler (blivande) jurister insåg att oavsett alla dessa heliga principer om beviskrav och rättssäkerhet så färgas bedömningen i alla mål, framförallt gällande våldtäkt, av domarnas egna åsikter och syn på rätten. Alltså: superviktigt med kunskap och NORMKRITIK där, vilket i alla fall inte utbildningen levererar i någon nämnvärd omfattning. Och klart som korvspad att alla ska få diskutera lagen och hur den tillämpas, det är ju så man tillslut får till stånd en ändring!

(En fånig liten parantes bara: bevisbörda = VEM som ska bevisa något, beviskrav = HUR mycket man måste bevisa, t.ex "visa", "göra antagligt" osv. Tyckte de växlades ihop någon gång i texten, och kan vara viktigt att hålla isär, framförallt om man diskuterar samtyckesrekvisit, där både bevisbörda och beviskrav kan problematiseras)

(Fånig parantes 2: en gång såg jag dig på en klubb i Lund och blev helt starstruck, kom inte ens för mig att gå fram och säga att jag tycker du är grym. Ska göra det nästa gång!)

Svar: Tack, och vad bra med ett förtydligande! Jag är som sagt ingen expert på juridiska ;) Härligt att höra från jurister som tänker såhär! Och ja, säg hej nästa gång! :)
Zettermark med Z

2014-01-15 @ 03:13:51
Postat av: Alex

Angående din första punkt om rättsstat och pöbel. Du skriver att du undrar var resonemang som dessa kommer ifrån. Jag känner ofta precis som det du argumenterar emot, och jag kan säga att det beror på att varje gång media spottar ur sig en ny friande våldtäktsdom så är det av många nästan per definition ett bevis på att något är fel.

Jag undrar verkligen om vissa ens kan föreställa sig att en friende våldtäktsdom faktiskt ibland kan vara rätt. Som att de utgår att det naturligtvis måste vara så att han har våldtagit, och att rätten bara ska få det på papper.

Därför är det många som känner att argumentet som du invänder emot är relevant.

2014-01-15 @ 14:11:42
Postat av: wigwag

Problemet med den här senaste domen är ju att den är inkompetent rent juridiskt och inte att den är juridiskt korrekt. Hela jurist-Sverige är upprört och det finns inte en jurist som kan dom här grejerna och har jobbat några år med våldtäktsfall som tycker den här domen är välformulerad och följer gällande lagstiftning och den rättspraxis som arbetats fram.

Den åtalade killen har haft uppsåt eftersom målsägande upprepat ordet "NEJ" samt gjort fysiskt motstånd. Detta ÄR juridiken i detta mål. Att den åtalade inte fattat är irrelevant eller ett personligt problem han bäst får hjälp med i fängelset när han ska plocka upp tvålen.

Har också sett att åklagaren mycket snabbt och bra tagit beslutet att överklaga med exakt samma upplägg utan att tillföra nån extra stödbevisning eftersom det inte behövs. Det blir tydligast så och Lunds tingsfel får stå med brallerna nere vid knävecken och skämmas.

2014-01-15 @ 18:18:38
Postat av: Alex

@wigwag
"Den åtalade killen har haft uppsåt eftersom målsägande upprepat ordet "NEJ" samt gjort fysiskt motstånd. Detta ÄR juridiken i detta mål."

Ehm, nej.

Om han ärligt tolkade hennes nej och motstånd som ett rollspel så kan han omöjligen haft uppsåt. Juridiken är att bedömma hur rimligt det är att han misstolkade(?) situationen, och det är det som är uppe till diskussion.

Som sagt, det är tur att det inte är pöbeln som dömer.

2014-01-15 @ 19:39:05
Postat av: wigwag

Ehm,jo. I detta mål är det juridiken eftersom målet inte handlar om nåt rollspel. Finns inget spel. I alla spel finns regler som deltagarna är överens om vet du. När kom målsägande och åtalad överens om att "NEJ" skulle vara "NEJ" ibland och "JA" ibland? En juridiskt korrekt dom kan med lätthet avfärda killens version som orimlig och lämna den helt utan beaktande.

2014-01-16 @ 00:23:18
Postat av: Anonym

@wigwag

"När kom målsägande och åtalad överens om att "NEJ" skulle vara "NEJ" ibland och "JA" ibland?"

Tja, det är upp till rätten att försöka bedöma om det är osannolikt att sådan situation har funnits där killen kan ha missuppfattat tjejes signaler.

Men du verkar argumentera för att en sådan bedömning inte överhuvudtaget ska vara aktuell, eller?

2014-01-16 @ 07:17:28
Postat av: wigwag

Men hur tänker du nu egentligen? Signaler! Det fanns ett muntligt "NEJ". Vid upprepade tillfällen t.o.m. Under en hel timmes sexuellt övergrepp. Vad har du för problem? Läser du också juridik? Eller vadå? Jisis. Jag föreslår att vi inväntar hovrättens avgörande innan vi drar några förhastade slutsatser huruvida gällande lagstiftning måste ändras eller ej. Det fanns ett direkt uppsåt enligt mig men likgiltighetsuppsåt duger gott också. Den åtalades sex-fantasier om dominans-sex är irrelevanta i sammanhanget och Lunds tingsrätt borde ha avfärdat dom som sådana också anser jag.

2014-01-16 @ 08:51:11
Postat av: Alex

@wigwag

Du menar att all kommunikation är verbal och bokstavlig? Ord kan betyda många olika saker. Ett "Nej" kan ibland like mycket vara ett "ja" som ett "nej".

Du kan inte isolera en form av kommunikation ifrån alla andra sätt vi kommunicerar med varandra.

Nog för att det hade varit väldigt enkelt om man kunde ta allt bokstavligt, men de enda som verkligen tror att man kan göra det måste ha någon form av extrem aspergers. Eller kognitiv bias.

Svar: "Ord kan betyda många olika saker. Ett "Nej" kan ibland like mycket vara ett "ja" som ett "nej"."
Men okej, om ord kan betyda lite vad som helst så tolkar jag att din kommentar säger:
"@wigwag Jag är ett pucko som tycker att verkligheten ska böjas lite hur som helst efter min vilja. Jag älskar dessutom apelsiner, äter dem till frukost varje dag."

Det här är ju radikaliserande! Förändrar hela mitt liv! Nästa gång jag får en mobilräkning ska jag tänka "hurra, Telia vill ge mig pengar!" och nästa gång någon säger "jag bjuder på kaffet!" ska jag bli arg och tänka att det var en förbannad snåljåp, för egentligen menade de nog tvärt om. Kanske. Oklart. Men innan motsatsen är bevisad är det ju lika bra att tolka allting precis tvärt emot vad det borde betyda?
Zettermark med Z

2014-01-16 @ 12:18:40
Postat av: Ingenjören

@Alex:

Om han verkligen hade uppfattat det som "dominanssex" där "nej" inte betyder "nej" så hade han väl ändå rimligtvis sagt att "Är du bekant med safewords? Ja? I så fall är safewordet 'röd', vid tvekan 'gul', funkar det?" eftersom han inte gjorde det kan vi utesluta den möjligheten.

2014-01-16 @ 15:09:21
Postat av: Alex

@Zettermark

Wow, du attackerar mitt argument om att kommunikation inte alltid kan tolkas bokstavligt genom... ironi? Mind blown.

@Ingenjören

Ja, det kanske han borde. Jag argumenterat inte för att han är oskyldig, jag argumentarar för att hans skuld inte är något man enbart kan basera på att "hon sa ju nej", vilket många verkar tro.

2014-01-16 @ 17:21:44
Postat av: Alex

@Zetterberg

Wow, du attackerar alltså mitt argument för att kommunikation inte alltid kan tolkas bokstavligt genom… ironi? Mind blown.

@Ingenjören

Ja, det borde han kanske. Jag argumenterar inte för att han skulle vara oskyldig, jag argumenterar för att man inte per automatik påstå att han har uppsåt eftersom hon “sa nej”.

2014-01-16 @ 17:29:16
Postat av: Alexander

@Zetterberg

Wow, du attackerar alltså mitt argument för att kommunikation inte alltid kan tolkas bokstavligt genom… ironi? Mind blown.

@Ingenjören

Ja, det borde han kanske. Jag argumenterar inte för att han skulle vara oskyldig, jag argumenterar för att man inte per automatik påstå att han har uppsåt eftersom hon “sa nej”.

2014-01-16 @ 18:02:19
Postat av: Juriststudent2


Tänkte bara säga att du kan begära ut domar också digitalt. Maila bara till tingsrätten i fråga och beskriv vilket mål det rör sig om. man behöver inte ha målnummer men ett datum eller i vart fall ungefär tidsangivelse kan vara bra. På så sätt blir det mindre tidsödande att få tag i dokumenten.

Din text är väldigt bra och jag håller med att det är viktigt att inte tänka för "strikt" juridiskt alla gånger. Ofta känns det som att vi juriststudenter liksom glömmer bort verkligheten, och sätter det juridiska över allt annat, men bara för att något inte är olagligt betyder ju inte det att det inte borde vara det i en moralisk och bra värld! Vi måste bli bättre på att kritisera den praktik vi utövar, helt enkelt.

2014-01-17 @ 16:22:23
Postat av: Anonym

Tycker att du har helt rätt och med ett tillägg.
Jag är juriststudent. Vissa av oss blir det för att kunna förändra lagen eller att hjälpa folk så vi kan använda den till något positivt. Jag har alltid vetat att jag vill jobba med något socialt men inte i vården, av olika skäl passar juristyrket mig perfekt.

Iallafall, jag är, förutom juriststudent också kvinna. En helt vanlig tjej, från en helt vanlig familj osv. Som så många andra har jag blivit utsatt för en våldtäkt. Det var många år sen, långt innan jag började på universitetet, men trots bristande juridiska kunskaper visste jag att; det är ingen idé att anmäla, han kommer aldrig bli fälld. Det finns inga bevis, ord står mot ord, och han kommer gå fri. Rätt eller fel, men så är det.
Mina nära, som såg mig brytas ner av vad som hänt, pressade mig aldrig att anmäla, de visste också att det var fruktlöst. Istället tog de kontakt med nån som kände nån som kände nån som kunde "lära honom en läxa". Alltså ta lagen i egna händer pga att den brister. Den brister där det känns som mest. Den brister där någon man älskar kan bli utsatt för något man inte ens vill föreställa sig, och moralen säger att det är fel. Så där har vi ytterligare ett problem med lagens slappa inställning till våldtäkt, eller "tur att vi har en rättsstat som dömer". När majoriteten av folket anser att lagen brister, att rättsstaten inte fungerar, då tar man helt enkelt lagen i egna händer och då raseras hela det argumentet. Det faller på sin egen svaghet, rättsstaten är ingen rättsstat när folket och domstolarna dömer olika. Så, där har vi ytterligare ett motargument till det, effekten blir den motsatta.

Kan tillägga att jag övertalade mina nära att inte skicka någon på äcklet, pga att de som skulle skickas var för farliga, de kunde inte garanteras stanna vid "en läxa". Hade inte haft något emot om han dog men ville inte vara en indirekt anledning till det och dessutom har han barn...

Svar: Fy fan.
Du har helt rätt. Att vi tar saken i egna händer när lagen brister är helt klart en sjukt viktig faktor, och någonstans har det verkligen brustit när det kommer till våldtäkter.
Zettermark med Z

2014-01-18 @ 23:55:46



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0