Share

Rätten att vara far till sitt barn

En av mina bästa vänner har gått igenom en rättsprocess för att bli erkänd som far till sitt biologiska barn. Warren är transsexuell* och födde sin dotter själv, vilket gjorde att han blev registerad som "mor" hos skatteverket, trots att han var färdig med sin utredning och varit juridisk man i Sverige i flera år. 
 
I ett domstolsutslag finner förvaltningsrätten i Stockholm att Skatteverket gjorde fel, när de registrerade Warren Kunce, en transsexuell man som fött barn, som barnets mor. Rätten går på Kunces linje och konstaterar bland annat att ”registreringen av Warren Kunce som /barnets/ mor inte kan anses vara förenlig med rätten till privatliv enligt artikel 8 EKMR” (Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna).

- Det här är ett mycket välkommet rättsligt ställningstagande som kommer att få stor betydelse för många personer, säger juristen Kerstin Burman på RFSL som varit ombud i målet. 

 
DETTA ÄR GULD. Eftersom vi sedan i somras inte längre tvångssteriliserar transsexuella** i Sverige kommer allt fler transsexuella få biologiska barn - och att de då slipper outas vid varje vårdbesök tack vare detta prejudicerande fall är grymt!
 
För mig och Moa innebär det exempelvis att våra framtida barn kommer att få två mammor - inte bara i  praktiken, utan även juridiskt. (Moa är min tjej sedan snart 5 år, och eftersom hon är trans och har haft manliga könsceller kan vi använda dessa nedfrusna spermier för att inseminiera mig och få barn i framtiden.)
 
 
 Warren med sin dotter.
(Jag har fått tillstånd att använda bilden)
 
*Warren är transkille. Han är man, men föddes med livmoder och snippa och kan således bära ett barn. Att vara transsexuell innebär att din inre könsidentitet inte stämmer med kroppens utformning, och du mår bättre av att korrigera kroppen med hormoner och ibland operationer. Många transsexuella känner inget behov av korrigerande operationer i könorganen, som förstås är förenade med vissa risker, och så länge desa är intakta kan hormonbehandling tillfälligt stoppas och fertiliteten kommer då tillbaka. Så att vara trans är i sig inget hinder för att få barn, hindren har istället satts upp av samhället.
 
**Fram till för ett knappt år sedan stod det i svensk lag att transsexuella personer för att få sitt nya juridiska kön "helt måste sakna fortplantningsförmåga"
 
Yay för framsteg och modiga personer som Warren som orkar driva dessa frågor!
 
/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: radikalgnu

Jag har följt Warren på Youtube ett bra tag och under graviditeten också, vet att han senast pratade om att han var felreggad. Fantastiskt för honom att han har fått rätt, och för efterkommande föräldrar! Hurra!

2014-05-03 @ 14:40:05
URL: http://radikalgnu.blogspot.com/
Postat av: S

Guuuuud vilken gullig bebis! Hälsa farsan : grattis! Och vad skönt att det äntligen, äntligen börjar gå framåt i Sverige!

2014-05-03 @ 15:09:46
Postat av: SanityAssasin

Fy fan vad bra, fick tårna i ögonen av glädje! :´D

2014-05-03 @ 17:11:22
Postat av: A

Det är så sjukt att det är en så ny grej att inte bli tvångssteriliserad.
När jag började utredas vid sexton (detta var alltså cirka fyra år sedan) var det en självklarhet att det var vad som skulle hända, det sågs som ett mål av de som utredde och om man som transkille kunde tänka sig att föda ett barn själv ansåg de att man inte var transsexuell på riktigt.
Sen när det blev olagligt att tvångssterilisera människor försökte de ändå uppmuntra mig att genomgå en sterilisering med argumentet att "Det finns ju biologiska män som är sterila, du kan ju se det så"

2014-05-03 @ 18:06:09
Postat av: julia

fantastiskt!!

2014-05-03 @ 18:18:08
URL: http://twitter.com/menskroppen
Postat av: Fifi

Yes! Blir så himla glad när samhället går framåt i de här frågorna!

2014-05-03 @ 21:27:53
URL: http://www.superfifi.se
Postat av: Malin

Men vilken underbar bild, och underbar nyhet (som gärna hade fått vara självklar...)! Vet att jag har kollat på Warrens klipp på Youtube förut, men har inte kvar länken. Skulle du vilja posta den?

2014-05-04 @ 10:31:02
Postat av: Tess

Jag blir så glad när jag hör om framsteg som detta!

2014-05-04 @ 12:39:45
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Hanna

Åh vad glad jag blev av detta inlägg! Skönt att utvecklingen går framåt, om än alldeles för långsamt. Har närstående som fortfarande anser att transsexuella ska steriliseras och som vägrar låta sig övertygas om motsatsen. Blir så fruktansvärt arg och ledsen av det. Hursomhelst önskar jag allt gott till den nyblivna pappan och även till dig och din flickvän!

Svar: :)))
Zettermark med Z

2014-05-06 @ 10:36:01
Postat av: Joline

Fantastiskt! All kärlek till dig, din tjej och Warren!

2014-05-09 @ 16:57:16
Postat av: Charlie

Jätterolig nyhet.

Dessvärre reagerar jag på att du använder orden "snippa" och "livmoder" om Warrens organ. Som transperson blir jag extremt illa till mods av det här.

Är det de ord han vill ska användas om honom?

Det känns alltid illa när (i synnerhet) cispersoner använder ord som ovan nämnda om transpersoner, även om transpersonen i fråga är ok med det. Det känns alltid som att orden lika gärna kan tillskrivas mig och användningen försvaras ofta med samma retorik som av de myndighetsinstanser som envisas med att felköna oss; Att det saknas andra ord, att det är för att den stora ovetande massan ska förstå bättre.

Men det känns verkligen inte försvarbart att de här feminint klingande orden används om en transman, när det går att få fram kontentan med andra formuleringar. Om det inte behövs andra formuleringar för Warrens skull, tänk istället på oss som mår dåligt av att samhället kontinuerligt tillskriver vår lilla grupp och representanter från vår grupp de här orden.

Varför jag skriver att det känns illa när cispersoner använder dem, är för att jag kan förstå poängen med att transpersoner själva vill reclaima benämningar på sina kroppar - det reclaimandet vill jag inte motsätta mig även om det får mig att må dåligt, men det reclaimandet måste drivas av oss transpersoner själva.

Svar: Jag och Warren har snackat om dessa saker ja, och jag frågade om jag fick skriva detta inlägg. Han är en av mina närmsta vänner. Det jag menade var att han föddes med vad som brukar anses vara en snippa, inte att han har det idag. Han har inställningen att det i viss utsträckning är en strategi som gynnar transkampen att sprida information till "den breda massan" med ord de förstår. Jag förstår mycket väl att "och tillskrevs könet flicka vid födseln och har de reproduktiva organ som krävs för att föda ett barn" är bättre, men mycket färre skulle hänga med. Det finns inte heller en självklar konsensus i de kretsar jag rör mig angående vad könsorgan benämns som, utan det är upp till var och en.

Samtidigt vill jag förstås inte göra något som skadar andra, som dig. Vill du att jag ska ändra i inlägget?

Zettermark med Z

2014-05-09 @ 20:23:28
Postat av: Robin

Underbart! Glad för hans skull och för alla som nu kommer att få lättare att även juridiskt vara sig själva och leva sina liv med ett hinder mindre <3

2014-05-20 @ 14:08:46
URL: http://www.robindenise.se
Postat av: Matilda den vilda

Jag delade denna på min FaceBook, är det ok? Inser nu att jag borde frågat först. Vill du att jag tar bort den?

Svar: Såklart okej!
Zettermark med Z

2014-07-03 @ 10:53:54
Postat av: Matilda den vilda

Tog bort den och delar den på nytt om du ger ok!

2014-07-03 @ 10:55:31
Postat av: Harriet Bouvin

Har du kunskap i biologi o biokemi så vet du att oavsett hur mkt hormoner du äter eller oavsett antalet operationer du genomgår, så fortsätter ändå hypofysen att livet ut ha den påverkan på det ursprungliga kön som du föds med. Det är ju därför som du anser dig behöva äta hormoner - för ditt syfte är väl att dölja detta faktum, att dölja ditt ursprungliga kön, eller hur? Oavsett vad härefter domstolarna rent juridiskt kallar oss för så förändras aldrig detta faktum o varför ska vi i så fall uppfatta det biologiska arvet som ngt förnedrande? För övrigt tror jag att vi är många personer som tycker intensivt synd om det barn som kanske ska påminnas om finns i sammanhanget!

2014-11-17 @ 23:03:25



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0