Share

Dagen då Göran Hägglund hindrade mig från att skaffa barn


På Göran Hägglunds hemsida står det Ett samhälle där inge hålls tillbaka och ingen lämnas utanför -- det är min vision.


Idag fick vi reda på att Krisdemokraterna återigen skjutit frågan om ändring i lagen om könsbyte, där alla andra partier enhälligt sagt att tvångsstereliseringen måste hävas. För er som inte är så inlästa på ämnet kan jag säga att det i dagsläget krävs att du är över 18 år, svensk medborgare, ogift och steril för att byta juridiskt kön.

Att vara transsexuell innebär att den inre könsidentiteten, det kön du upplever dig vara, inte stämmer med kroppens yttre utformning. Du kan tillexempel vara född med snippa och få tuttar och mens vid puberteten, men känna att du är en man och behöver en manlig kropp för att känna dig tillfreds med livet. Tillfreds, eller inte självmordsbenägen. Denna "känsla" av att vara i fel kropp är oftast oerhört stark och obetvinglig, och det enda som hjälper är att korrigera kroppen med hjälp av hormoner och ibland operationer. Du behöver inte vara kirurg för att att förstå att om du skapar en snippa av en snopp och skär bort testiklarna så blir personen steril, men det är inte några mirakel transsexuella personer kämpar för när de vill ta bort stereliseringskravet.

Det finns nämligen en massa anledningar till varför lagen inte borde tala om krav på sterilitet. För det första ska inte staten syssla med tvångssterelisering. Av någon. Att kontrollera vissa mindre önskvärda samhällsgruppers fertilitet är ett arv vi inte vill bevara in i svensk nutid. Det borde vara skäl nog, men personliga historier är alltid lättare att ta till sig, så jag tar några sådana också.

Det finns många transkillar, alltså män födda i kvinnokroppar, som väljer att inte göra underlivsoperationer. De kanske inte känner något behov av det, de kanske inte tycker att operationsresultaten är värda riskerna med ett flertal stora operationer (det är liksom inte ett enklet magiskt ingrepp där det skapas en penis) eller de kanske är för sjuka i övrigt för att klara operationerna. Transsexualism är inget vaccin mot cancer, diabetes och andra sjukdomar som kan förhindra operationer. Dessa killar måste då, enligt svensk lag, skära av äggledarna för att bli medicinskt sterila och få ett juridisk könsbyte. De som inte vill eller kan göra detta kommer fortsätta att ha ett kvinnligt personnummer och en kvinnlig könsmarkör i passet. 30-åriga Peter, med fullskägg och plattbröstkorg, som identifierat sig och levt öppet som man i flera år måste alltså fortsätta att ha K/F stämplat på sitt pass. Behöver jag säga att detta kan leda inte bara till stort personligt obehag, utan en shitload of trassel när du ska resa?

Och ska vi bli ännu mer personliga (Hej alla vuxna, jag tycker distinktionen personlig-men-inte-privat är löjlig och upprätthåller en massa gamla normer kring vad fina flickor ska och inte ska göra. Jag anser mig kunna avgöra själv var gränsen för mig själv och andra inblandade går och när saker är nödvändiga att ta upp för att få fram ett budskap. Hejdå.) så kan jag berätta om mig och min flickvän, Moa. Hon är transsexuell och jag är cissexuell. Hon är alltså född i en manskropp och är kvinna, och jag är född i en kvinnokropp och är kvinna. Det här betyder att vi i teorin skulle kunna få biologiska barn.

Jag vill absolut ha barn i framtiden, men lika absolut inte just nu. Vi är 21 år och gillar att dricka öl och kolla på serier och plugga språk och resa runt i världen. Ingen av oss är redo för att ta hand om ett nytt litet liv än på många år. Det trevliga med modern teknologi är att det går att frysa ned könsceller (spermier och ägg) och sedan tina upp dem och använda dem senare. Ägg har ett utgångsdatum på ca två år, men sperma håller betydligt längre än så. Moa har inte påbörjat sin hormonbehandling än, vilket betyder att hon troligen är fertil och skulle kunna spara könsceller för framtida användning. Med tanke på att det är ett gissel för samkönade par att adoptera, att jag gärna är gravid i framtiden och att donatorköerna för samkönade par är milslånga skulle det vara helt underbart om jag kunde insemineras med Moas könceller när vi vill ha barn, eller hur? Hon kommer att börja med kvinnliga hormoner i höst, vilket betyder att hon kommer bli kemiskt steriliserad inom några månader. Enda möjligheten är alltså att spara könsceller nu innan behandlingen börjar (eller skaffa barn nu, vilket alltså inte är ett alternativ). Men för att räknas som steril får du inte ha kvar någon möjlighet att befruka någon -- du får alltså inte ha några sparade könsceller.

Socialstyrelsen har färdigställt sin utredning om ändring av lagen om könsbyte, där det bland annat står att  steriliseringskravet ska slopas, så om bara riksdagen, med socialminister Göran Hägglund i spetsen, tar ställning till detta (och det kommer gå igenom eftersom alla partier utom KD och SD är positiva till det) kommer lagen att hinna ändras. Det trodde vi, fram till idag, för KD skulle ta upp det på sin partistämma vid månadsskiftet. Men de "är inte redo". Alla svepskäl är slut och det är plågsamt uppenbart att detta parti vill försvåra livet för en redan utsatt minoritet.

Kära familjevänliga KD -- är ni medvetna om att ni på ett högst påtagligt sätt, just i denna stund, hindrar mig från att bilda familj?
Och Göran Hägglund, du är en hycklare av första rang. Jag och Moa hålls både tillbaka och lämnas utanför av din politik, eller snarare av din oförmåga att till att få politiken att hända.


Vi har lika stor rätt till våra kroppar och vår framtid som alla andra i det här samhället.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Visselpaj

Vad hemskt för er! :/

Galet att en sådan inskränkt lag får vara kvar!

2011-06-20 @ 18:43:32
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Suck, att det ens måste diskuteras idag. Bra att du belyser ämnet. Nog vet man att KD är ständiga bakåtsträvare men det här tar ju priset!

2011-06-20 @ 18:54:38
URL: http://emmasays.se
Postat av: Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Måste ändå säga att det var ett helt nytt ord för mig cissexuell Betyder det att jag också är det? Jag är en kvinna i en kvinnas kropp?



Har funderat kring detta med tvångssteriliceringen tidigare, men inte så djupt, ska erkännas. Jag visste inte att man typ fick "fylla i papper" på att man "inte gömmer någon könscell i någon frys någonstans i världen"..... DET lät helt absurt. Men alltid lär man sig något.



Hur bevisar man det? Man kan väl sätta av ägg ändå, inseminera äggen med spermier, föra in äggen i dig, och sen skriva henne på föräldrapapprena ändå? Då borde det ju bli en äggdonation till dig från henne, och sen ytterligare en donation med spermier...?



Eller så snurrar jag till allt nu..... Inte riktigt mitt ämne, men värt diskussion, absolut!

2011-06-20 @ 20:03:12
URL: http://skrotmamman.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det här är ju helt sjukt. Bra att du tar upp det. Visar tydligt att KDs så kallade familjepolitik är ett enda hyckleri. Så trist för er att Sverige styrs av en så inkompetent regering och hindrar er från att kunna få barn. Hoppas fler uppmärksammar, så att nåt kanske händer.

2011-06-20 @ 20:22:21
URL: http://alung.blogg.se/
Postat av: m

Men fy, började gråta när jag läste det här.

Hur fan kan det få gå till så här år 2011?!

2011-06-20 @ 20:47:36
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Hägglund är ständigt ute och cyklar, även denna gång.

2011-06-20 @ 21:00:34
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Marielle

Fruktansvärt upprörande, när det egentligen är så fint upplagt för er på ett sätt & så tillåts det inte för att urtiden inte har lämnat oss än.

2011-06-20 @ 21:35:43
URL: http://Jungeljerta.blogspot.com/
Postat av: Mariana

"Så trist för er att Sverige styrs av en så inkompetent regering..." Jag skulle vilja omformulera detta något. Så trist för oss ALLA att Sverige styrs av en så inkompetens regering.



Jag fick kalla kårar längs hela ryggraden medan jag läste och har inte kunnat tänka på något annat på hela kvällen. Huvudet dunkar av ilska. Jag förstår inte hur någon kan stödja ett parti som så tydligt gör skillnad mellan folk och folk och jag förstår inte varför inte fler slår bakut när de får höra om den ignorans som finns i Plenisalen. Argh.

2011-06-21 @ 00:17:50
Postat av: den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Skit i det och spara undan de jävla spermierna ändå. Nu vet jag förvisso inte hur de praktiska möjligheterna ser ut men lite civil olydnad kan vara på sin plats. Det är förskräckligt att den där lagen finns kvar.

2011-06-21 @ 00:37:26
URL: http://arsinoe.se
Postat av: Kitten

Men vad löjligt! Blir helt upprörd av att läsa detta. Hoppas det löser sig på nåt sätt...!

2011-06-21 @ 09:52:02
URL: http://www.kitteninlove.blogspot.com
Postat av: Zäta

Ja, cissexuell betyder att din könidentitet överensstämmer med din kropp. Vi hör mer sällan namnet på normen, men det är bra att belysa så att inte bara "undantagen" får etiketter.



Civil olydnad i detta fall är jag helt för, men allt är väldigt kontrollerat i Sverige. Vi har liksom personnummer på allt, så det är nog svårt att komma undan med. Det man kan göra är att åka utomlands och spara, vilket är olagligt men inte går att kontrollera. Det kostar en hejdundrans massa pengar dock, som Moa inte direkt badar i. Vi kanske borde starta en insamling för att uppmärksamma frågan...



Jag önskar också att fler uppmärksammade frågan, och hade lätt kontaktat medier och sånt för en intervju om vi inte var i Kina just nu. (Jag tror att de skulle nappa: "Sofia kan få biologiska barn med sin flickvän, men regeringen förbjuder det" -- ganska slående rubrik) Men skriv gärna om det på era bloggar så det sprids vidare i vår del av bloggosfären!

2011-06-21 @ 10:16:48
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag vet knappt vad jag ska skriva... För det första tycker jag att det är så oerhört DUMT! Hon har ju könsceller att frysa ner, hon har möjligheten att få biologiska barn och det kan hon inte få.



Vad är det fundera på undrar jag?



Finns det några andra sätt att frysa in könscellerna, att man gör det "privat" eller i ett annat land?



Fan vad hemskt.

2011-06-21 @ 13:30:35
URL: http://molilja.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Håller totalt med "m"!

Vill också börja gråta när jag läser sådana saker... att människor vill hindra andra människor aatt få leva de liv de vill. Mår dåligt av detta.

Jag hoppas på det bästa för dig och din flickvän!

2011-06-21 @ 15:12:39
Postat av: Joe

Skrek rakt ut av ilska när nyheten nådde mig i förmiddags. Men nu verkar det som om det kanske kommer tas upp ändå, och kanske kommer Hägglund och hans allierade tvingas lyfta på sina trinda rövar. Känner att det är svårt att kommentera utan en massa fula ord. Men jag verkar ha lyckats.



Tack för en helt underbar blogg, ta hand om dig!

2011-06-21 @ 17:59:40
URL: http://www.joesbryderier.blogspot.com
Postat av: Joe

Vänta, om vi lever i ett demokratiskt samhälle, borde du inte kunna skicka den här texten till Hägglund? Bara för att. För att den är bra.

2011-06-21 @ 20:18:56
URL: http://www.joesbryderier.blogspot.com
Postat av: Zäta

Joe: Vi har redan mailat Hägglund med typ samma budskap :)

2011-06-22 @ 06:43:19
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Albin

Jag kommer att tänka på ett av mina favoritslagord som vi i syndikalisttåget ropade när vi gick förbi Kristdemokraternas »familjeträff« på första maj (vilket hån – högerkonservativa som demonstrerar på arbetarrörelsens dag!!!): »krossa KDs homohat // hacka Hägglund till oblat«. Mycket roligt.



Men jag skulle föreslå att ni försöker hitta någon spermabank (jag vet inte hur det fungerar riktigt) och frågar om någon kan tänka sig att fiffla åt er. Jag är rätt säker på att det skulle gå (om ni vill kan ni få låna mitt personnummer). Jag vet att det händer att sjukvårdspersonal ägnar sig åt civil olydnad i såna här fall, bland annat har jag hört att homosexuella män har fått ge blod ändå, fast de inte får enligt reglerna.

2011-06-22 @ 10:17:04
URL: http://eval.nu
Postat av: Intersexorwhat

Alltså KD, att de ens kom in i riksdagen senaste valet.



Förresten så undrar jag över en sak, hur fungerar egentligen kemisk sterilisering? Slutar könscellerna att bildas när hormonbehandlingen påbörjas alltså? Om personen i fråga skulle sluta med hormonbehandlingen, skulle då könsceller börja bildas igen?

2011-06-22 @ 13:53:45
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra text. Viktigt ämne. Väldigt tråkigt inget hänt fortfarande. Åk absolut till danmark eller vart ni nu åker. Ju fler som bildar familj, trots lagen, ju färre argument får de kvar.

2011-06-22 @ 16:20:21
URL: http://nyaflickrummet.wordpress.com
Postat av: Susanna

Å vad bra skrivet. Jag är i samma situation som du (jag cis, min tjej TS), men som "tur" är så vill jag inte ha barn och är dessutom över 40 så det är lite sent för mig att skaffa barn nu. Men jag vill ju såklart att alla andra som VILL ha barn ska kunna få möjlighet till det, och jag börjar verkligen ruttna på KD nu. Varför är de egentligen kvar i regeringen, de har ju inte ens 4% stöd av väljarna? Bakåtsträvare är vad de är. :/

2011-06-22 @ 20:24:34
Postat av: Amanda Brihed

Stå på er! Så sjukt mycket kudos för att ni är med och tar den fighten!



Ju mer detta uppmärksammas innan kristdemokraternas riksting nästa vecka, ju troligare är det att vi kan förändra detta. Det är uppförsbacke, men det är inte totalt kört. Är med er.



Kika på denna rapporten nedan som kom idag. Svidande kritik från Europarådets kommisionär för mänskliga rättigheter.



Vi kommer vinna detta. Vet inte hur långt det tar, men vi ska vinna. Och ni är inte ensamma. Aldrig någonsin. Vi blir fler och fler som för talan. Och som börjar ställa krav. Med en liten gnutta tur och en del slit ska vi kunna förändra detta innan det är för sent för er som det är för sent för mig.



Ni rockar! Big time!



http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/rfsl/pressrelease/view/krav-paa-sterilisering-kritiseras-av-europaraadets-kommissionaer-foer-maenskliga-raettigheter-654875

2011-06-23 @ 17:38:23
Postat av: Jens O.

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsbyte_i_Sverige



"Den 29 juli 2009 fastslog Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter i en så kallat issue paper med titeln "Human Rights and Gender Identity" att vilka som helst krav att undergå medicinska eller kirurgiska ingrepp för att erhålla ett juridiskt könsbyte strider mot Europakonventionen och föreslog alla rådets medlemsländer att upphöra med sterilisering eller annan påtvingad behandling."



Med tanke på att Europakonvensionerna nu ÄR inskrivna i svenk grundlag (Jan 01 2011)och gäller därmed fullt ut, även i hälso- sjukvårdslagen (patientskyddslagen). Absolut inget ingrepp/behandling får utföras, utan personens uttryckliga tillåtelse. Det får inte ske med tvång, eller under tvångsliknande situationer. Det får ej heller ske via ett ombud, som via en godeman eller så. Det lär säkert dröja innan det slär igenom fullt ut, när det finns ett motstånd. Både politiskt som medicinskt.

2011-06-25 @ 14:04:58
URL: http://oanvarigt.blogspot.com
Postat av: Lowan

Satans jävla Sverige. Jag förstår för mitt liv inte varför vi har kvar de där gamla skräplagarna angående transsexualitet i Sverige, "världens mest jämställda land" -host-, 2011...



Tack för en underbar blogg och att du uppmärksammar ämnen som detta - jag ska också göra det.

2011-06-25 @ 15:13:01
URL: http://lillalowan.blogspot.com/
Postat av: Beyond Sizes

Starta en insamling!!!



Självklart ska ni får chansen att kunna skaffa familj. Jag blir otroligt arg på KD. Vad Moa gör med sin kropp idag är lika mycket hennes rättighet som vad hon gör om några veckor. Vi har alla rätten till våra egna kroppar. Jag blir rent ut sagt så jävla ledsen.



Jag håller tummarna för er skull.

Kram



2011-06-25 @ 18:30:57
URL: http://beyond-sizes.com
Postat av: Cissi

Detta är fullständigt vidrigt och bottnar i så gammalt stenålderstänk så att jag blir alldeles matt. Samhället är way past "snopp+snippa=bebis" men ändå lever den här normen kvar på alla möjliga ställen.



Jag hatar att det är såhär och att ni (kanske) inte får möjlighet att bilda familj som ni vill.



(Finns det inga möjligheter att frysa in könsceller i Danmark? Inte kul att tvingas gå kring en stenålderslag, men kan det vara en lösning i väntan på?)



Och HEJA er att ni orkar dela med er!!

2011-06-25 @ 19:19:29
URL: http://emblis.wordpress.com
Postat av: auuus

Det är helt absurt att det är så här och man frågar ju sig vilket hopp det finns att undvika diskriminering människor emellan då staten själv också ägnar sig åt det, särskilt på en så oerhört sjuk nivå som det här.



Men det är starkt av er att klara av att skriva om det här. You go!

2011-06-25 @ 21:49:10
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: dudebro

hahahaha så olof kallar sig verkligen för en "kvinna i en manskropp" nuförtiden? underligt att vi som har känt honom tidigare aldrig har hört NÅGONTING om det förut? eller är det någonting som man bara kommer på sådär knall och fall när man är 20+?



folk som verkligen är travsexuella och beviljas könsbyte brukar lida hela livet, framför allt genom puberteten. det är INTE någonting som man helt plötsligt kommer på att man är, när man är 20 sådär.

2011-06-29 @ 12:15:58
Postat av: Moa

Hej Dudebro,



Om du nu känt mig hela livet, och tydligen känner mig så otroligt väl, har du inte lust att berätta vem du är? Och vad är det som är så roligt med att jag är transsexuell? Jag kom ut öppet för ett år sedan efter många många år av tvivel och försök att trycka undan det, och sedan dess har jag mått otroligt mycket bättre. Det var inget jag kom på knall fall. Riktig självkänsla och vilja att leva har jag vunnit. De som inte vill unna mig den lyckan, utan fortfarande säger fel pronomen och påstår idiotiska saker om mig kan, vem du nu än är, dra åt helvete.



Jag har aldrig benämnt mig själv som "kvinna i manskropp", jag kallar mig tjej eller transtjej, så det vet jag inte heller vart du fått från.



Sen vill jag veta vad du fått dina mer generella påståenden om transsexualism från. Det du påstår om att transsexuella lider hela livet är knappast sant, till att börja med är alla upplever är unika. Vissa vet det starkt hela livet, andra märker det först efter många psykologsamtal i hög ålder. Jag är faktiskt väldigt ung för att ha kommit så långt i min utredning och transition (mitt "beviljade könsbyte" för att använda dina ord - vården tycker uppenbarligen att jag "kvalificerar" mig.), majoriteten av alla transtjejer kommer ut långt senare i livet.

2011-07-04 @ 17:22:20
Postat av: Visselpaj

Blev upprörd över hur transpersoner diskrimineras, så jag skrev ett inlägg om det på min blogg.

http://visselpaj.se/?p=3237

Sofia eller Moa, om ni har tid över får ni gärna läsa igenom det och säga till om jag formulerat mig fel någonstans. Jag är ingen expert på det här med transpersoner, men har lärt mig mycket från denna blogg. =)

2011-07-07 @ 22:15:46
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Jennie

Jag håller med Fanny här, frys in Moas könsceller i ett annat land om det är möjligt. Har ni kollat upp det alternativet? Finns de ekonomiska resurserna?



Det suger ju att man ska vara tvungen att gå runt lagen och fiffla för att ha rätt till någonting så självklart som en del av sin egen kropp. Jag hoppas att ni hittar en möjlighet.



dudebro: Vad äcklig, osmaklig och respektlös du verkar vara. Respektera Moa, både den person hon är och det namn hon bär.

2011-07-13 @ 10:35:28
Postat av: Anonym

Det är ju så klart jättefint att det är så många som blir upprörda när de får reda på hur det ligger till med sterilisering av personer med transsexualism, men jag kan inte låta bli att bli lite... trött... Trött över att vi måste upplysa människor. Trött över den naivitet och okunskap som finns hos de mest vettiga människor. Trött över att reaktionen ofta är förvåning. Trött över det faktum att tvångssteriliseringen bara är ett symptom på den okunskap och transfobi som finns i vårt samhälle. Jag hoppas att Moa och Sofie kommer kunna skaffa barn. Jag hoppas att jag kommer kunna skaffa barn. Men mest hoppas jag att vi får göra det för att samhället faktiskt accepterar oss och vi kan sluta slåss för att få vara dem vi är.

2011-07-19 @ 20:50:43
URL: http://manutankuk.tumblr.com
Postat av: Malin

Jag blir så outsägligt trött på att folk tror att de har rätt att bestämma vad andra människor gör med sina kroppar. INGEN har rätt att bestämma över någon annans kropp vare sig det gäller t ex sterilisering eller omskärelse. Det är väl otroligt fantastiskt att man kan spara könsceller så att man kan få barn även om man byter kön! Och låt för bövelen folk ha vilket kön de vill eller båda med för den delen. Lagstiftning bör användas till något vettigare än att förbjuda folk att leva sina liv på bästa sätt.

2011-08-08 @ 10:33:25
URL: http://www.pimpaminhylla.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0