Share

Bara en vanlig dag i December?

Ibland undrar jag hur osentimental jag är egentligen. Nejmen jag behöver ingen Svensson-jul med tomtar, snö, en massa mat och klappar. Det är bara stress och press ändå.

Och så hör jag ett luciatåg i bakgrunden och blir nästan tårögd. Första året sedan dagis, ja på så länge jag kan minnas, som jag inte går ett enda luciatåg. Som liten stod man där i luciakrona tillsammans med alla andra flickor. I musikklass gick man så många luciatåg att man tappade räkningen varje år - men Domkyrkokonserten var alltid fantastisk. Och så min bästa tjejkör i gymnasiet som också lussade halva December. Vad ska jag göra denna lucia? Sitta på ett flygplan. Sola.

Nej, jag vill inte ha någon Svensson-jul. Jag avskyr julskinka, träffar dem jag älskar på andra dagar och köper ändå bäst paket till mig själv. Men stearinbrända handflator, klingande stämsång och röda sidenband i midjan? Misslyckade försök att hålla sig för skratt innan intåg, kattpissluktande buxbomskransar och glada, nästintill rörda, människor i publiken. Det kommer jag att sakna. Luciatågen kommer jag att sakna.


Glad lucia kära läsare. Hoppas att ni utnyttjar högtiden bättre än jag gör i år, även om bara ben och sol också känns rätt okej.

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha ha! Ännu en person skadad av decennier på musikskolor och i körer, jag som nästan trodde att jag var den enda. När jag gick i gymnasiet tror jag inte att jag gick några luciatåg. Jo, ett alternativt som jag och mina polare gick på Lava, jag tror att jag var 16 då. Men under låg, mellan och högstadiet gick jag nog nästan varje år. Jag gick i och för sig bara ett år i musikskola, som elvaåring, men jävlar vad vi gick luciatåg det året, vi uppträdde till och med på Söndagsöppet och jag var sur för att den blondlockiga bruden med vän röst fick sjunga solo.

2009-12-15 @ 01:08:17
URL: http://kollektivetunderlivet.wordpress.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0