Share

Det ordnar sig

Det blir bra med nästa generation. Vi behöver inte lagstifta. Vi behöver inte demonstrera. Vi behöver inte tänka på vilka böcker och historier vi berättar för småbarn. Vi behöver inte tänka på vårt beteende ALLS, för det kommer att ordna sig när vi växer upp. Vi tjejer kommer att ta för oss.

*


- Jo, jag skulle ju kunna gå med i den där fina orden, men det är mot allt jag tror på. Fast liksom, vad kan jag göra? Tillfällena bara uppenbarar sig för mig...


Förbindelser till mäktiga män: CHECK
Poster inom nations- och organisationsliv: CHECK
Glashiss-karriär: CHECK
Snopp: CHECK

Jag fick en liten Patriarkats-chock i går. Det bara låg där, synliggjort i all sin vedervärdiga glans. Ibland är vi alldeles för naiva. Det ordnar sig inte. Inte av sig självt.

Jag vet. Män måste också åstadkomma vissa saker för att lyckas. Men de har alltid en sak mindre att kämpa mot. En sak de inte alltid måste bevisa först. Sin mänsklighet.

Jag vill också. Jag är djävulskt avundsjuk. Det finns inte ord för upprörd jag är över orättvisan. Och nej, det förändrar inte min känsla av fångenskap att jag lever i ett av världens mest jämställda land. Det förändrar inte min situation alls. Det är världens sämsta argument: Du borde vara glad, för det finns andra som har det sämre.

Jag är inte glad. Jag är förbannad. Och mest av allt är jag förbannad på, inte männen med makt eller deras uppenbara efterföljare, inte kvinnorna som hejar på sexismen och förnedrar sig själva, inte ens på politikerna som ägnar sig åt annat, utan på alla de där ute som tror att det på något magiskt sätt kommer att ordna sig av sig självt.


Makt är berusande. Beroendeframkallande. Fantastiskt att ha. Ingen kommer att släppa ifrån sig sin makt frivilligt. Männen kom inte på en dag: Ja, låt oss ge kvinnorna rösträtt! I Schweiz, där kvinnorna fick rösträtt 1971, funderar man på att ta bort den kvinnliga rösträtten igen. De röstar ju ändå så lika sina män.

Det ordnar sig inte. Vi måste ordna det.


/Zäta

* Wahl, Anna mfl (2001, s. 11): Det ordnar sig. Teorier kring organisation och kön. Studentlitteratur, Lund

Share



Kommentarer
Postat av: Felicia

Är det sant? Det är ju helt sjukt att få det så svart på vitt. Och funderar de verkligen att ta bort kvinnlig rösträtt i Schweiz?

2009-12-03 @ 14:19:06
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: ester

men det här är ju helt sjuuuuuuuukt

2009-12-03 @ 14:39:50
Postat av: Maja.

Är det sant? Helt sjukt ju..

2009-12-03 @ 15:23:22
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Zettermark

Jag vet inte riktigt vad ni syftar på när ni frågar om sanningshalten. FN-rapporten? Jag anser att FN är pålitliga, ja. Patriarkatets existens? Definitivt sant.

När det kommer till kvinnlig rösträtt i Schweiz har jag inga källor med FN-status på. Det var en kursare som sa det under en diskussion, att indragen rösträtt för kvinnor hade diskuterats på grunden att de ju ändå röstade så lika männen de var gifta med. Jag ska fråga nästa gång jag träffar klassen var den informationen kom ifrån.



Jag måste också instämma i vad alla tre kommentarer hittills påpekat: "helt sjukt!" Och helt verkligt. Dags att inse hur allvarliga problemen är, och göra något åt dem, med andra ord.

2009-12-03 @ 15:33:46
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: BMB

Mycket bra Sofia! Vi måste göra något du och jag och alla vi andra. Läs de demokratiska partiernas partiprogram och välj det parti som DU TYCKER MOTSVARAR DINA ÅSIKTER OM ETT FRAMÅTSTRÄVANDE

FÖR KVINNORS RÄTTIGHETER OCH LIKABERÄTTIGANDE.

Gå med i det partiet, lär dig av dem och börja arbeta politiskt. Det behövs unga kloka människor. För det ordnar sig inte självt, det går bakåt och det börjar det göra redan nu!!!!!

2009-12-03 @ 21:10:29
Postat av: Gabriella

fin header

2009-12-03 @ 21:13:56
URL: http://covette.blogg.se/
Postat av: Zettermark

BMB: Det låter som Feministiskt Initiativ, det. Jag ska gå med i januari, man betalar ju per år - och det verkar onödigt att betala för 20 dagar.

2009-12-04 @ 00:05:05
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: albin

»Att leva är att ta ställning. Jag hatar likgiltiga människor«, för att citera Antonio Gramsci (N.B jag vet inte var, så det kan vara fejk).



»gå med i partiet«? Jag får flashbacks till ett 70-tal jag inte var med om. Kom igen, det finns så mycket vi kan göra, både innanför och utanför partier, att så stenhårt pusha en enskild kampform verkar enögt. Visst, Fi verkar vara ett av de hårdaste (kanske DET hårdaste) partierna, men det säger fan inte mycket!

2009-12-04 @ 17:31:31
URL: http://eval.nu/blog



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0