Share

När blev p-piller antifeministiska?

Under den sexuella revolutionen var p-pillrena en av de drivande krafterna. Nu kunde kvinnor ha sex utan att oroa sig för graviditet. De kunde bli sexuellt frigjorda.

Idag kan man knappast nämna att man äter p-piller som feminist utan att bli påhoppad med kommentarer som "varför ska du pumpa din kropp full med hormoner för männens skull?"

Jag inser att det finns en rad komplicerande faktorer på vägen till jämställt sex, och att p-piller inte fick riktigt den utopiska effekt som man trodde på 60-talet. Kvinnors sexualitet är fortfarande extremt begränsad, kanske inte av graviditetsrisker, men av normer som skuldbelägger kvinnor som har sex på andra sätt än i monogama heterosexuella relationer.

För att återgå till p-pillrena. En faktor som gör att de inte fått väntad frihetseffekt är könssjukdomarna. Oavsett p-piller kan du inte ha sex med vem som helst utan kondom. (Jag är medveten om detta inläggs heterofokusering , men det kommer sig av att det p-piller skyddar mot - graviditet, bara uppkommer vid heterosexuella samlag.) En annan faktor är förstås att synsättet på vem som har ansvaret för att förhindra graviditet har förändrats. Förr i tiden blev som bekant utomäktenskapligt gravida kvinnor utslängda ur hushållen, medan männen inte straffades alls. Det är enbart positivt att även mannen ska ta ansvar, men att använda argumentet "det finns inga p-piller för män därför ska inte kvinnor äta några" känns som ett något endimensionellt resonemang.

Tro mig, jag är medveten om de snedvridna maktförhållanden som både begränsar kvinnor sexualitet och gör att det inte forskas mer på manliga p-piller. Jag tycker verkligen att det är fel. Men vill vi förändra världen måste vi utgå från hur den ser ut just nu.

Just nu finns det miljontals tjejer som vill ha sex med killar utan att oroa sig för graviditeter. Just nu finns det hormonpreparat som kan förhindra det. Dessa hormonpreparat kan vara farliga, absolut. Men för att sätta saker i proportion är det fem gånger högre risk att få en blodpropp under en graviditet än under p-pilleranvändning*. Dessutom finns det fördelar med p-piller som sällan diskuteras, så som mindre mensvärk. Just nu finns också andra preventivmetoder, som inte innehåller hormoner. Kondomer är fantastiska i teorin, men de är tyvärr inte lika säkra som p-piller ens vid korrekt användning.

Jag tycker att alla människor (tillsammans med den/dem de har sex med) ska få bestämma själva hur/om de skyddar sig vid sex. Jag tycker också att det borde forskas mer på p-piller för män. Och att de som trivs med kondom ska fortsätta att använda det. Inte heller tycker jag att p-piller är i grunden en god sak. Nej, vad jag vill säga är: Döm inte de tjejer som med de medel de har tillgängliga idag skyddar sig själva och har sex på vad de anser vara sina egna villkor, genom att de äter p-piller.

Det är ett medvetet val, som kanske inte alltid rimmar perfekt med feminismen, men som förbättrar så många kvinnors livskvalité. Ibland måste vi verka inom felaktiga strukturers ramar för att nå våra mål. I det ultimata samhället ska inte ett kön behöva äta hormoner för att få ha sex, men på vägen dit måste människor få göra de val som de anser vara bäst för deras liv.

/Zäta

PS. Jag vet att det finns en stor mängd tjejer som känner sig tvingade till att inte använda eller använda det ena perventivmedlet, vilket förstås är vidrigt, men det är en annan diskussion.

*Basrisken för en kvinna som inte äter p-piller att råka ut för blodpropp är 1 fall/10 000 kvinnor. Med användning av p-piller ökar risken till 2 fall/10 000 kvinnor. Men det ska jämföras med risken för blodpropp vid graviditet som är 10 fall/ 10 000 graviditeter. -
Erlandsson & Bloom AB 2008
Share



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

Alla gör som de vill och jag som valt kondom som number one protection kan tycka att det är lite jobbigt ibland, men hellre det än könssjukdomar. Även i ett förhållande. För man vet aldrig om ens partner är otrogen, och även om "ett förhållande bygger på tillit" så kan man ju undra vad min tillit har för nytta när jag sitter där med hiv/herpes.

2009-12-10 @ 20:14:03
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Felicia

Jag har aldrig ens tänkt tanken att p-piller skulle vara negativt ur den aspekten.

2009-12-10 @ 20:42:51
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Albin

I vanliga fall är jag mot pragmatism, eftersom den perfekta lösningens största fiende är den halvdana som får jobbet gjort, men i det här fallet kan jag bara hålla med.

2009-12-11 @ 00:15:50
URL: http://eval.nu/blog
Postat av: Sanna

Problemet är ju att folk kopplar ihop strukturer med andra människors individuella val. Visst, det finns en struktur som säger att kvinnor har det största ansvaret att förhindra graviditet vid heterosexuella samlag. Att en uppmärksammar att denna struktur finns och är dålig har inte så mycket att göra med de människor som ändå väljer att äta p-piller, för att det är den bästa lösningen för just dem. Jag ser inget problem med kvinnor som använder hormonella preventivmedel och är nöjda, däremot skulle jag kanske ifrågasätta varför en kvinna, som mår piss av hormonella preventivmedel, ska äta dem när nu kondom/pessar/sterilisering/icke-penetrerande sex finns. Precis som att det är onödig att gå i högklackat om en får skavsår när det finns lågskor. Om folk är nöjda med sin situation ser jag ingen anledning att förändra den, oavsett om den är en del av en struktur. När strukturerna skaver däremot, så vill jag ifrågasätta varför folk väljer att leva som de gör om de inte mår bra av det.

2009-12-12 @ 01:48:14
URL: http://kollektivetunderlivet.wordpress.com
Postat av: Candy

Jag tycker att p-piller på många sätt rimmar bra med feminismen eftersom det ger kvinnor friheten/möjligheten att skydda sig mot oönskade graviditeter. Jag kan likställa det (till viss del) med rätten till abort. Det är kvinnans kropp och hon ska få bestämma över den, bättre att svälja p-piller och kunna njuta massor av sex än att bli ofrivilligt gravid för att man inte skyddat sig alls? Sen är ju allt förstås inte svart eller vitt. Klart kondomer finns också. Men är man i ett fast förhållande kanske man tycker att det känns krångligt och tänker att det inte är samma sak.



Jag är i ett fast förhållande och sväljer minipiller, en jättebra lösning tycker jag. Jag hatar kondomer. Så det vore mer antifeministiskt, enligt mig, att inte skydda mig alls. För då får jag inte njuta av en av de bästa sakerna i världen, nämligen sex, plus att jag på nåt sätt skulle känna att jag gjorde mig till ett offer.



Ang. ansvaret för graviditeter så tycker jag att det INNAN sex verkar ligga mest på mannen- om vi snackar kk:s etc., alltså. Mannen ska ha med sig kondom, superovanligt att tjejen har det eller i alla fall får det ansvaret lagt på sig. Men EFTER sex om tjejen blivit gravid flyttas ansvaret från killen till tjejen och frågor som: "hur tänkte du?" och ord som "oansvarig" yttras.

2009-12-12 @ 18:12:51
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Anna

p-piller är jättebra för oss kvinnor, det ger oss en frihet att ha sex utan att oroasig för graviditeter. Men nu äre dags för killar att ta ansvar och även skydda sig själva mot oönskade graviditeter. p-piller lägger ansvaret på tjejer, hade även killar tagit p-piller skulle man ju kunna dela upp det så att inte bara tjejer "pumpar in piller i kroppen". jag älskar att det finns p-piller. samtidigt som jag hatar att det är vi kvinnors kroppar som tar smällen. jag är rädd att så länge tjejer vill äta p-piller, kommer det inte bli efterfrågan på p-piller till män. Nej För mig är p-piller för män feminism ;)

2010-04-15 @ 18:45:13
URL: http://damstoria.blogg.se/
Postat av: Amanda Svalin

Om P-piller är bra bra eler inte är svårt att svara på för att folk är olika. Visst man riskerar att inte bli gravid och det gör att kvinor kan ta för sig mer sexullt. Å andra sidan finns det biverkningar som minskad sexlust och det motverkar ju kivnnors sexuella frihet. Dessutom verkar det vara vanligt att barnmorskor och gynekologer bara talar om hur fantastiskt p-piller är utan att tala om det negativa alls. Då lurar man ju kvinnor i grunden och dfet är inte alls bra.

2010-07-06 @ 10:59:31
URL: http://lilithsvalin.wordpress.com
Postat av: dizi

Det som är den STORA jämställdhetsfrågan i det här med P-piller är: varför kollas inte biverkningarna av dem BÄTTRE upp?



Då dessa hormoner "lurar kroppen att den är gravid", hur påverkas en hjärna, och resten av kroppen av totalt felstrukturerade hormoner 24/7 året runt. Har ni någonsin träffat på en gravid kvinna som ALDRIG upplevt humörsvängningar?



Fysiskt sett, är detta definitivt destruktivt, ja, må så vara att vi inte har alternativ just nu, men då borde man PRESSA på att få dem.



Det är knappt undersökt hur mycket och på vilket sätt dessa preparat påverkar i LÄNGDEN.



Ni vet säkerligen att t.ex TEFLON på verkar på vissa negativa sätt- generationer framåt, hur skulle inte detta göra det då?



Det finns en hord av p-piller och minipilelr brukare, som har, men inte är medvetna om, sina humörsvängningar (alltså graden större) för att det är något som viftas bort som "mindre" problem.



Dock påverkar dessa sorters humörsvängningar allt i en kvinnas liv. Relationer, jobb, psykiska ork. Skall vi nöja oss med sådant?



P-piller och minipiller är ungefärgligen samma sak i ena är det bara mindre dos hormoner.

Dessutom finns det bevisunderlag för att just p.g.a att vi hormonellt är ställda annorlunda då vi käkar dessa, så är vår doftsinne inte lika korrekt då vi "sniffar"fram oss till partners. Lika med, att vi sniffar fram oss till en partner som inte är naturligt genetiskt kompatibel. Likamed att eventuell avkomma inte är genetiskt sett lika "stark" som den vore annars. Hur påverkar inte detta människosläkten i längden? Hallå, kan ingen forskare kolla upp linjen med de otroliga ökade mängderna folksjukdomar, som ökat ungefär sedan... ja ni vet vad jag menar.



Jo, du FÅR äta dina p-piller, du är fri att göra det. Men har du tagit reda på eventuella konsekvenser, och försöker du ens hoppas på att hitta något annat eller tala starkt för att bolagen skall göra något annat. För det vill de ju inte så länge vi förser dem med MILJARDER med detta pillerknaprande.



Och att läkare kan vara så oansvariga att sådär bara skriva ut p-piller för tex menssmärtor. Ofattbart.



Rent fysiskt är det inte hälsosamt för en kropp att tro att "den är gravid" HORMONELLT.

Man borde definitivt tala mer och högre om de negativa sidorna. Och inte bara buga och niga och ta emot utan faktiskt börja kräva annat.



Jag dömer inte tjejen som äter piller, jag förbannar de stora buisness som vill hålla kvar detta för de får ekonomisk vinning. Och läkarna som i all lätthet skriver ut recept. Det är för mycket på automatik nu, och denna rumba förväntas bara rulla på såhär. Tills vi gör något åt det.



Det finns LOKALA hormonpreparat också, Nuvaring i alla fall, som skulle ge ÄNNU mindre biverkningar och så, men den rekommenderas inte så mycket av läkare och annan personal.



De håller just nu på att utveckla en p-metod för män som baserar sig på ultraljud. Hoppas det skulel ge nåt. Och snabbt. Det här är inte frihet det nämligen.

2011-01-06 @ 01:54:56
URL: http://dizi.ratata.fi
Postat av: johanna

Jag vill också kommentera. Jag har valt bort p-piller av den anledningen att jag fick vestibulit av dem men det betyder inte att alla kommer att få det. Jag är emot att man i så tidigt ålder börjar ta hormoner innan man vet hur ens kropp fungerar. Jag började med p-piller när jag var 15, slutade när jag var 20 och fick en chock av hur våt och kåt jag kunde bli. Minskande av dessa två är de vanligaste bieffekterna av p-piller. Jag tycker att man ska få äta så mycket piller man vill men att det är bra att känna sin kropp först och så man kan se hur kroppen reagerar.

2011-01-12 @ 09:07:05
Postat av: linda

dizi: Att skriva ut p-piller för mensvärk är väl inte konstigare än att skriva ut det för att man inte vill bli gravid. Du har en situation, du tar ett hormonpreparat för att förändra den situationen. Har man riktigt jäklig mensvärk kan p-piller vara lifesavers.



Men ett stort problem är, som både dizi och Johanna säger, att p-piller kan ge en herrans massa biverkningar, som jag aldrig har varit med om att någon gynekolog eller barnmorska egentligen på allvar har pratat med mig om. Vestibulit av p-piller är vad jag har förstått väldigt vanligt, för vissa är den tillfällig och för andra är den kvarstående. Men precis som det mesta när det gäller kvinnokroppen är det inget läkarna har eller förmedlar kunskap om.



Och det här att få p-piller för tidigt. Å ena sidan är det bra att unga tjejer får p-piller, å andra sidan stämmer det nog att det för en del fuckar upp deras sexuella erfarenheter. Jag åt också p-piller hela min tonår, och tyckte under den tiden att penetrativt sex bara gjorde ont och var jobbigt. Sen slutade jag äta p-piller och hade plötsligt hur bra sex som helst.

2011-01-27 @ 23:02:35
URL: http://dagenslinda.blogspot.com



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0