Share

Finns det bra och dålig sexualitet?



Denna sexcirkel skapades av Gayle Rubin 1984*. Den inre cirkeln är som synes den "bra" sexualiteten, alltså den som samhäller premierar, medan den yttre representerar den normbrytande och således den "dåliga" sexualiteten.

Jag tycker att denna cirkel är intressant ur flera aspekter. För det första synliggör den en struktur som annars bara framkommer i tonfall och värderingar. Hur ofta hör vi berättelser om fantastiska sexupplevelser tillsammans med en partner, och hur ofta hör vi liknande historier om dildos? Sedan är det också intressant att diskutera vad som har hänt sedan 1984, vad som är mer eller mindre tillåtet beronde på vilket kön du själv har och vart ens egna gränser går.

Vissa tårtbitar kan vid en första anbilick verka felaktiga, men maktstrukturerna bakom blir tydliga när man gräver djupare. Det är väl ingen som tycker att sex som genererar barn är bättre än sex som inte gör det? Kanske inte, men pratar man om sex som inte kan generera barn, som samkönat sex, sex efter klimateriet, sex med hjälpmedel och inte könsorgan, blir det tydligt vad som värderas högst. Det är trots allt en vanlig förklaring till varför homosexuella skulle vara lite sämre än heterosexuella: "Jamen det är ju inte naturligt, det blir ju inga barn." Hur många gånger har du haft sex i reproduktivt syfte? Jag har då aldrig haft det, trots att jag har sex med "rätt" kön.

Vissa av dessa tårtbitar känns ju bara bisarra idag. Typ "i synd" vs. "i äktenskapet", det är knappast normen nuförtiden att endast ha sex inom äktenskapet. Andra bitar kan jag hålla med om att samhället värderar olika, om inte i lag så i media och kultur. Hur ofta ser vi till exempel homosexuella sexscener och kärleksaffärer på TV? Och hur många heterosexuella hångelscener går det på en onaniscen i filmer? Men det betyder inte att jag personligen värderar denna "dåliga" sexualitet lägre. Det enda motsatsparet jag verkligen håller med om är "gratis" och "mot betalning". Jag har alltid varit emot prostitution och har blivit stärkt i det ställningstagandet under genusvetenskapen, varför och på vilka grunder kan diskuteras en annan gång.

Porr-biten är jag lite kluven till. Jag tycker att sexuellt vuxna människor ska få njuta av vad de vill hur de vill, så länge det inte skadar någon, men porrindustrin är ju för jävlig. Om det fanns rättvis porr där skådisarna faktiskt fick pengarna och bara gjorde saker de verkligen njöt av skulle det vara okej, men som det ser ut idag bidrar inte direkt porren till ett bättre samhälle.

Sedan har vi könsaspekten. Tillexempel huruvida  "tillfälligt" vs. "i ett förhållande" är bra eller dåligt beror mycket på vilket kön utövaren har. Killar gör erövringar och blir hjältar när de har sex med många olika partners, medan tjejer som gör samma sak utnyttjas och blir slampor. Vad trött jag är på denna störda könsmaktsordning. För även om jag förstår de bakomliggande orsakerna och krfterna som upprätthåller den betydligt bättre efter två månaders genusstudier så gör den mig fortfarande lika förbannad.

Tillsist en liten lek.
1. Läs bara orden i den inre cirkeln och se vad det ger dig för associationer? Positiva? Negativa?
2. Gör samma sak i den yttre cirkeln.
3. Rita en egen mental cirkel runt de saker som känns bra för dig. Hur ser den ut? Följer den den inre cirkeln helt? Den yttre? Eller slingrar den sig fram beroende på motsatspar? Vad tror du det beror på att du känner som du gör? Instinkt, väl avvägda val, Hollywood och media, människor i din omgivning eller något annat?

Jag tycker som sagt att samhället vore bra mycket roligare om gränserna mellan den inre och den yttre cirkeln suddades ut, med undantag för "gratis-mot betalning"-delen. Dessutom tycker jag att det fattas en tårtbit. Den kanske viktigaste om man nu ska vara sådär jobbigt öppensinnad som jag. "Frivillig - Icke frivillig" Och där ska gränsen vara benhård.


*Rubin, Gayle 1984. ”Thinking Sex: Notes for a Radical Theory of the Politics of Sexuality.” I Vance, Carole (red) Pleasure and Danger. London: Routledge. Den svenska översättningen av figuren återfinns på s 86 i Ambjörnsson, Fanny (2006). Vad är queer? Stockholm: Natur & Kultur.



Trots att vi lever i ett tråkigt samhälle med seriöst snedvridna maktordningar är jag jäkligt pepp idag. Jag har precis avslutat mitt PM om hur Veckorevyn portätterar kvinnors sexualitet och kroppar (puh, yay!) och ikväll är det pubrunda med genusvetarna. Vi ska ha tema überfeminister/prideparad och efter ett par öl ska vi dra till Uppsalas nationslivs mest stekiga klubb, Stocken, och hälsa på bratsen. Härliga tider. Dessutom har mitt besöksantal här på bloggen hoppat upp ett par tiotal, vilket alltid är kul, även om jag mest babblar och funderar för min egen skull.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Felicia

Väldigt intressant. Jag ska snart läsa Fanyy Ambjörnssons "I en klass för sig" som handlar om sexuallitet och genus på gymnasiet. Vi är några stycken som ska ha seminarium på det sen. Jag har precis börjat läsa delkursen "från feministisk teori till genusteori" och det är superspännande så här långt. Just nu läser vi det andra könet. Jag tror jag ska läsa hela kursen nästa år. Bra blogg!

2009-11-05 @ 15:20:57
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Zettermark

Vi har läst en bit ur den, och den är verkligen intressant och bra. Jajaja! Läs hela kursen! Du kommer inte ångra dig :) Vilken stad pluggar du i?

Tack!

2009-11-05 @ 15:47:24
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Nicklas

Svar: Jag har bloglovin men tycker att det bara är jobbigt:P Haha, typ som att säga att man är för trött för att gå och lägga sig..

2009-11-05 @ 19:13:44
URL: http://centring.blogg.se/
Postat av: Tessen

Jag menade självklart det senare Sofia ^^ Lite luddigt av mig kanske.

2009-11-05 @ 22:07:54
URL: http://tessenskriver.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Intressant inlägg. Jag håller med om mycket av det du säger.

2009-11-06 @ 18:23:39
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: Sofia i London

laser du genusvetenskap? later jatteintressant, vill oxa!!

2009-11-07 @ 20:22:02
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: Sanna

Jag tror att min mentala inre cirkel skulle innehålla ord som: frivillig, lekfull, lustfylld, inte så djävla allvarlig, säker, inkännande, respektfull.



Den yttre cirkeln är svårare, vad är "dålig" sexualitet? Jag vet inte om jag har något bra och ickefördömande svar på den frågan.

2009-11-08 @ 01:17:48
URL: http://kollektivetunderlivet.wordpress.com
Postat av: Ellostar

Det här var roligt!

Har läst lite andra inlägg också, mkt spännande läsning. Fick tom lite uppslag till en novell...tänk, när man inte letar idéer kommer de :)

Vi ses på fredag min sköna, då får vi uppdatera varandra IRL. Gute Nacht!

2009-11-08 @ 21:50:59
Postat av: Zettermark

Sofia: Japp! Ja gör det det är fantastiskt roligt och intressant!



Sanna: Jag håller med. Dålig skulle väl vara ofrivillig och väldigt ohälsosam, kanske.



Min E-stjärna: Tack! Ah, vad kul! Jag vill läsa dina noveller jue!!! Längtar till fredag :D

2009-11-09 @ 01:43:54
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Izzie

väldigt intressant läsning :)

2009-11-09 @ 21:12:04
URL: http://danceamongclouds.blogg.se/
Postat av: Candy

Hur tänker du kring att porren inte bidrar till ett bra samhälle och kan du, please, skriva inlägget om varför du tycker illa om prostitution snart? =)

2009-11-10 @ 06:30:23
URL: http://eyecandy.devote.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0