Share

Din dotter är fortfarande oskuld...

Från Facebookgruppen Normen tar inte semester.

Den här reklamskylten är absurd på så många sätt att jag inte vet var jag ska börja. Tjejer bör vara oskulder. Killars oskuld är inget att värna om. Tjejer vill ha sex med killar och killar vill ha sex med tjejer. Killar går inte att lita på. Killar vill supa ned tjejer så de får ligga med dem. Det är dåligt att tjejer går hela vägen. Föräldrar bör lägga sig i huruvida deras döttrar är oskulder eller inte.

Jag håller med om att det är synd att vi har en alkoholkultur där intag av detta berusningsmedel kan leda till att folk gör saker de ångrar, men där slutar också mitt medhåll. Än en gång hamnar vi i konstruktionen av manlig och kvinnlig sexualitet. Den ena är sund och tar för sig, den andra bör inte existera. Det är väl jättekul om din dotter vill gå hela vägen med någon? Det är väl inte alls säkert att "killarna" vill göra det? Det är fel och hemskt när någon tvingas eller övertalas till sex mot sin vilja, oavsett om det sker under berusning eller inte, men att någon vill ha sex, oavsett om det är för första gången eller inte, är väl bara kul? Det enda som är fel är att tjejen inte fått tillräcklig uppmuntran eller har självförtroendet att vilja och våga ha sex utan alkohol.

Jag inser förstås att alkohol ibland har bidragit till att tjejer har haft sex mot sin vilja, kanske oftare än vad det bidragit till att killar haft det. Men det är ingen ursäkt för att skapa en affisch som hyllar den kvinnliga oskulden och skapar män till sexmonster. Jag blir galen på oskuldsbegreppet. Det är inte skamligt att ha sex! Det finns inget att förlora! Sex för första gången är en ny upplevelse, något som vidgar ens horisonter något, men det är en upplevelse bland andra. Denna sexmytsbubbla som bara växer och växer och gör att sex får sådan enorm betydelse i vårt samhälle. Tänk om sex kunde få vara en skön kroppslig sak som alla fick definiera själva och njuta av utan jämförelse, istället för ett enormt paket av fördomar, löpsedlar, porrbutiker, plastbröst, manliga perspektiv, smuts och renhet som vi hela tiden måste förhålla oss till.

Jag skriver ofta om hur kvinnor missgynnas i sexualitetssammanhang, och det gör de även i denna affisch i och med att tjejen uppenbarligen inte får ha någon egen sexualitet eller vilja. Däremot är det en hemsk manlig stereotyp som förstärks här också. Män i allmänhet vill supa ned tjejer för att ha sex med dem. Kom igen. Män är inte onda och tänker inte bara på sex. Män i allmänhet vill nog ha sex för att det är trevligt och skönt, med någon som tycker likadant, tror jag.

Och varför, varför, ska killarna och inte dottern få vinflaskan av föräldern till henne?

/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: olof

Usch. Skulle skriva ett svar på inlägget, men fastnade vid reklamen strax ovanför. Den där comviqreklamen där en katt drar vitsar för en hund. Det ena skämtet gick:

"Hur dog er fru?"

"Hon åt en giftig svamp"

"Hur dog er andra fru?"

"Hon åt också en giftig svamp"

"Hur dog din tredje fru?"

"Hon blev ihjälslagen.."

"Hur gick det till?"

"Hon vägrade äta svampen."



"HAHAHAHAHAHAHAHAHA!"



"Han var en trippelmördare. Det var det roliga"

"Ja, man måste kunna skratta åt det hemska"



- WHAT?! Är detta humor? Eller bra reklam för den delen? Dags att byta bloggtjänst till en utan reklamtvång?

2010-04-12 @ 15:11:15
Postat av: Sandra

Word Z!

2010-04-12 @ 15:50:26
Postat av: Jacke

Du har ack så rätt, Z. Jag har sett så sjukt mycket "uppfostrande"/didaktisk reklam riktad mot ungdomar/föräldrarna till dessa på senaste att jag blir helt jävla mörkrädd, vill låsa in mig på rummet och lyssna på Kultiration's "Propaganda" och stanna där.

Fortsätt skriva Z. Du behövs!

Kram

2010-04-12 @ 16:25:30
Postat av: Sofia i London

herregud. att se en san har affisch i sverige pa 2010-talet skrammer mig nagot otroligt!! vill typ spy?

2010-04-13 @ 04:24:23
URL: http://sophedeluxe.devote.se
Postat av: ellostaaar

kul att reklam för thailändska postorderfruar eller ngt dylikt dyker upp på denna sida :(

2010-04-14 @ 19:43:17
Postat av: Anna

men gud, den där reklamskylten borde ju fan sitta upppe i varje busskur ;) heh

2010-04-15 @ 18:02:58
URL: http://damstoria.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tror jag tänkte lite fel när jag såg den här affishen. Det första jag tänker är: ge inte dina söner sprit, de kanske våldtar. Mohohah ja precis dina söner kan vara våldtäktsmän, just det. jag gillar iden att föräldrar kanske hellre ger sprit till sina söner än döttar, eftersom de är rädda om sina döttrar. Sen tänker jag: va!? handlar det om att man vill ha kvar sin dotters oskuld!? vafna. typ att tjejer borde inte ligga, utan vara oskuld, samt att killar vill ha sex och utnyttja tjejer.



Nä nu blev jag lite sne. jag sitter och analyserar den här. jag förstår inte. tjejer blir fulla och förlorar oskulden? därför bore alla föräldrar bli rädda att köpa ut sprit?

2010-04-15 @ 18:12:52
Postat av: Trees

Alltså seriöst, det där var en riktigt störd reklam.

2010-04-16 @ 14:12:54
URL: http://mangofisk.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0