Share

I höst ska jag skriva C-uppsats i genusvetenskap

När blev jag så stor och beläst?

Jag vill göra något verkligt. Något som känns, något som kan användas, något som även gymnasietjejer förstår. Jag vill göra något som kan påverka  vardagen för åtminsone några unga tjejer. Jag vill undersöka ett problem och försöka hitta lösningar och goda råd. Jag tror att jag vill fokusera på gymnasieskolan och kanske spinna vidare på mitt projektarbete om uppdelningen av talad tid i klassrummet.

Vad står ivägen för jämställdhetsarbetet i skolan egentligen? Lärares attityder, elevers attityder, undervisningsformer, traditioner, en sexistisk värld? Varför pratar killar och varför skriver tjejer? Det skulle kunna bli ett helt forskningsprojekt för tio personer under fyra år, så jag får nog begränsa mig lite. Men något åt det hållet. 

Jag föraktar absolut inte tvärvetenskapliga analyser och queera läsningar och intersektionella intervjustudier om vithetsskapande, jag känner bara att jag vill göra något konkret i höst. Jag tycker att det är jätteviktigt med teoretiska analyser och jag tycker inte att en lekman ska kunna förstå allt inom alla ämnen. När en doktorsavhandlling i kemi är svår att förstå är det ett tecken på dess kvalite och djuphet, när det handlar om genus blir samma kritik till att det är onödiga påhitt, vilket är hemskt snett. Självklart behövs kvalificerade och djupgående teoretiska forskningsanalyser och resonemang som bas för och stöd till det mer konkreta jämställdhetsarbetet.

Min B-uppsats handlade som bekant om litenhetens roll i genuskonstruktionen och byggde på tre reflexiva intervjuer samt en hel del litteratur. Den var ganska teoretisk och sökte mycket mer efter HUR än ATT. Ett visst mått av teori måste och vill jag förstås ha i höst också, men gärna mer statistiskt och mindre reflexivt. Jag tror att det kan behövas studier om skolor nu också, ifall alliansen vinner och säger sig vilja satsa på skolan. De lär knappast prioritera jämställdheten.

/Zäta



Taggar: , , , ,
Share



Kommentarer
Postat av: Havreglid

Det låter intressant. Att skriva c-uppsats är jobbigt och jätteroligt.

2010-08-13 @ 02:54:25
Postat av: Moa

Jag tror att den kommer bli sjukt bra :) Ser fram emot att läsa det du skriver baby!

2010-08-13 @ 10:11:22



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0