Share

Tjejtidningar, mångfald och en feministisk utmaning

Jag tänkte vara lite kreativ, ekonomisk och samtidigt få använding av alla gamla tjejtidningar som ligger och skräpar i källaren, så jag band ihop dem och vips hade jag ett unikt sängbord. Det blir en snygg kontrast till resten av lägenheten som är tapetserad av queera bilder och feministiska texter, även om mitt rum nog kommer vara det tjejigaste med klänningar på galgar istället för gardiner. Allt detta pyssel fick mig att tänka på veckotidningar och feminism - något som ofta utpekas som ett motsatspar.

Jag har aldrig varit en motståndare mot vare sig mode, smink eller tjejtidningar och prenumererade på VeckoRevyn i flera år upp till gymnasiet. Idag känner jag att jag har växt ur den, och läser hellre någon mer modeinriktad tidning som komplement till Bang och andra nördtidningar, men jag bläddrade i den häromveckan hos frisören och upptäckte till min glädje att det på redaktionssidan stod något i stil med: Vi vill jobba aktivt mot sjuka skönhetsideal och den snedvridna bilden av sexualitet samt stärka unga tjejers självförtroende. Mycket riktigt visade också modereportaget en kurvig tjej och sex-sidorna var som alltid peppande med en krönika om manligt/kvinnligt där reportern rakt ut säger: Det är inte sant att killar inte kan kontrollera sig! Det kan de, precis som tjejer. Acceptera aldrig att någon tafsar på dig. Jag tycker absolut inte att "den kommersiella" feminismen, som vi kanske kan kalla VR-varianten för, ska föraktas. Visserligen uppmuntrar tidningen till utseendefixering och en stereotypiserad syn på kön, men den förmedlar också viktiga motbilder som tillskillnad från genusvetenskapliga kurser på universitetet, avancerade genus-bloggar och härliga pretto-tidningar som Bang, är lättillgängliga för en stor publik.

Det är viktigt att det feministiska budskapet existerar på sätt som inte utesluter alla som inte råkar vara födda i en akademikerfamilj eller har mode som sitt största intresse och kanske jobb. Det betyder förstås inte att vi inte får kritisera tjejtidningar eller utseendefixering - det är otroligt viktigt att vi fortsätter med det - men inte på feminimens befriande och viktiga budskaps bekostnad. Det är ett faktum vi inte kan ignorera att skönhet är en stor del av vårt samhälle. Jag tror att det är viktigt att jobba parallellt med att lära tjejer hantera skönhetspressen samt att kritisera och försöka avskaffa den. Jag skulle säga att en del av VR:s reportage gör just det förstnämnda: försöker visa hhur du kan känna dig snygg och trygg på samma gång. Det kanske kan tyckas lite motsägelsefullt att uppmuntra något som i förlängningen ska avskaffas, men verkligheten är som ni vet inte så enkel. Förändring tar tid och mode är inte ont i sig - ätstörningarna, pressen och värdeskillnaden som kommer med på köpet är det onda. Jag tror att vi kan jobba mot det senare och samtidigt omfamna det förstnämnda.

Feminism finns i många olika former, precis som kvinnor gör. Jag tycker bara vi skjuter oss själva i benet om vi börjar klanka ned på våra systrar som kanske bara kämpar med ett annat fokus än oss själva. Våldtäktsmän, rasister, män som utnyttjar sin maktposition och folk som drar kvinnoförnedrande skämt eller vägrar se förtryckande strukturer är våra fiender, inte tjejerna med för mycket smink eller för högtravande språk.

Jag tror på mångfald. I samhället och inom feminismen. Vi behöver folk som Birgitta Ohlsson som lyckas kombinera liberalism, feminism och vara en förbild för karriärskvinnor med familjer. Vi behöver folk som Hanna Friden och UnderbaraClara som visar på girlpower och estetik samtidigt. Vi behöver övertygade kulturnördar som skriver långa krönikor om den moderna kvinnorollen så som Elin Grelson och doktorer i genusvetenskap som utreder sambanden mellan queerteori och postkolonialism. Vi behöver folk som VR:s Hannah, en vanlig tjej som bara vill hjälpa unga tjejer tro på sig själva - och vara snygga om de vill det. Och vi behöver de där tjejerna och killarna som räcker upp handen i klassrummet och påpekar att det bara figurerade en kvinna i den två timmar långa historie-filmen.

Något våra motståndare ofta säger är: "ägna er åt något viktigt istället!" Feminister som jobbar på hemmaplan med bloggar och tjejjourer borde lyfta blicken till länder där kvinnor är förtryckta "på riktigt." De som gör femnistisk konst borde skiva böcker istället och vi som bloggar borde gå ut på stan och "göra något verkligt." Vet ni vad? Det är bara en klassisk splittra-och-segra-strategi som antifeministerna använder sig av. Självklart bör vissa frågor prioriteras och andra drivas mest för nöjes skull, men det är essentiellt att vi jobbar på flera fronter samtidigt. Vi kan ju inte ignorera hur dåligt unga tjejer mår av stress i skolan för att vi ska fokusera på kvinnomisshandel. Om du hittar något du brinner som kommer göra världen lite, lite bättre - låt då ingen annan säga åt dig att det är oviktigt.

Vi är alla viktiga. Det är ju det som är poängen.

/Zäta


Taggar: , , , ,
Share



Kommentarer
Postat av: Arvid Hallén

"Det är inte sant att killar inte kan kontrollera sig!"



Haha wut? Vad är det för underliga figurer som tror att män inte kan lägga band på sig? Det låter lite väl mycket som det olycksaliga "män är djur"...

2010-08-23 @ 19:01:29
Postat av: Zettermark

Krönikan som citatet är taget från är reflektioner från en tjejgrupp författaren leder. De "underliga figurerna" är 14-åriga tjejer som blivit tafsade på i matkön.



De inser nog att killar KAN lägga band på sig, men lever i en värld där motsatsen till detta upprepas i det oändliga. Jag kan förstå om det lät lustigt lösryckt, men det var väldigt vettigt i sitt sammanhang.

2010-08-23 @ 19:35:04
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Zuni

Som alltid ett bra blogginlägg, tycker det är kul att du har klänningar på galgar som gardiner, för jag hade tänkt hänga upp massa klänningar på väggarna istället för alla mina affischer som jag samlat på mig de senaste 10 åren :p

2010-08-23 @ 19:55:12
Postat av: Arvid Hallén

Jag menade alltså att det är folk som tror att män inte kan lägga band på sig som är lite... konstiga.



De där tjejerna fattade uppenbarligen att killar kan det, och var snarare arga på att de lokala killarna svinade.

2010-08-24 @ 17:43:26
Postat av: Elin

Så fint och så sant.

2010-09-01 @ 15:21:52
URL: http://elingrelsson.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0